عزت الله نیک اقبال روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جنگل ها و مراتع جزو انفال و ثروت ملی هستند و باید فرمانداران، بخشداران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد در کنار دیگر قشرهای مردم این استان تلاش و اقدام لازم برای صیانت مطلوب از آنها را انجام دهند.
وی افزود: دستگاه های متولی شامل منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و ستاد مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد آمادگی لازم برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی جنگل ها و مراتع این استان در فصل خشک سال را داشته باشند.
مدیرعامل شبکه زیست محیطی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با توجه به بارندگی های مطلوب فصل بهار امسال در این استان و پوشش مناسب گیاهی در عرصه های جنگلی و مرتعی استان زمینه برای آتش سوزی آنها تا حدی فراهم است و چنین احتمالی دور از انتظار نخواهد بود.
نیک اقبال عنوان کرد: جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد در سال های گذشته بر اثر بروز خشکسالی، پدیده گرد و غبار و انواع آفات و بیماری ها آسیب های زیادی دیده اند و چنانچه دچار آتش سوزی نیز شوند یک فاجعه زیست محیطی بوده و خسارت های وارده به سادگی قابل جبران نیست.
وی ابراز داشت: در صورت بروز آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد باید در همان مراحل اولیه کنترل و مهار شود تا خسارت زیادی به بار نیاید.
مدیرعامل شبکه زیست محیطی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی از عرصه های جنگلی و مرتعی این استان در ارتفاعات و مناطق سخت گذر قرار دارند و همین امر نیز مهار آتش سوزی آنها را دشوارتر می کند.
نیک اقبال اظهار داشت: باید در چنین مواقعی از بالگرد برای انتقال نیروها و تجهیزات مورد نیاز به منظور خاموش کردن به موقع آتش سوزی جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد استفاده شود.
وی افزود: باید پایش و نگهبانی در مناطق بحرانی کهگیلویه و بویراحمد که احتمال آتش سوزی در آنها وجود دارد و سابقه گذشته نیز حاکی از بروز اینگونه حوادث است انجام شود تا گزارش هرگونه اتفاق به موقع دریافت شده و بتوان در کمترین زمان ممکن اقدام های لازم برای مهار را انجام داد.
مدیرعامل شبکه زیست محیطی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بر اساس قانون باید دستگاه های کشوری و لشکری هنگام بروز آتش سوزی جنگل ها و مراتع و در پی درخواست اداره های مربوطه از جمله منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و ستاد مدیریت بحران برای مهار آن وارد میدان شده و همکاری لازم را انجام دهند.
نیک اقبال عنوان کرد: اعضای تشکل های مردم نهاد زیست محیطی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با وجود داشتن همت، عزم و اراده لازم برای مهار آتش سوزی جنگل ها و مراتع در این استان از امکانات اولیه نیز برخوردار نیستند.
وی ابراز داشت: این افراد گاهی اوقات با هزینه و امکانات شخصی خود برای مهار آتش سوزی جنگل ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد مشارکت و همکاری می کنند که این تلاش ها تاکنون تأثیر مثبتی در کنترل آتش سوزی ها داشته است.
مدیرعامل شبکه زیست محیطی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجهز کردن اداره های منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست و تشکل های زیست محیطی و منابع طبیعی این استان به امکانات مورد نیاز و پیشرفته اطفای حریق و تأمین منابع مالی برای آنها ضروری بوده و سبب مهار به موقع آتش سوزی جنگل ها و مراتع در استان می شود.
نیک اقبال اظهار داشت: آموزش های لازم در مورد ترویج کشاورزی و نحوه مهار آتش سوزی جنگل ها و مراتع به کشاورزان، دامداران، عشایر و جوامع محلی کهگیلویه و بویراحمد ارائه شود تا در مواقع بحرانی بتوانند اقدام های لازم را انجام دهند.
وی با اشاره به بالا بودن هزینه احیای هر هکتار جنگل و مرتع آسیب دیده در کهگیلویه و بویراحمد و موفقیت اندک برای احیای دوباره آنها به دلیل صدمه دیدن بر اثر بروز خشکسالی، پدیده گرد و غبار و انواع آفات و بیماری ها، افزود: این در حالی است که با صرف هزینه های اندک می توان از بروز این خسارت های کلان جلوگیری کرد.
مدیرعامل شبکه زیست محیطی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: گردشگران و طبیعت گردان از روشن کردن آتش در طبیعت این استان خودداری کنند و کشاورزان استان نیز از آتش زدن کاه و پسماند زراعت خود هنگام برداشت محصول بپرهیزند زیرا گاهی اوقات علاوه بر خسارت دیدن بستر خاک کشاورزی سبب سرایت آتش به جنگل ها و مراتع استان نیز می شود.
نیک اقبال عنوان کرد: شبکه زیست محیطی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با 24 تشکل زیرمجموعه فعال دارای حدود هفت هزار عضو افتخاری و دوستدار طبیعت در سراسر استان است.
وی ابراز داشت: اعضای این 24 تشکل جزو تمامی قشرهای جامعه اعم از دانشگاهیان، بازاریان، روستائیان، کشاورزان، دامداران و عشایر است و افرادی مجرب، دلسوز و فعال هستند اما امکانات و تجهیزات لازم برای مهار آتش سوزی جنگل ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد را در اختیار ندارند و تنها از روی دلسوزی و علاقه به حفظ عرصه های طبیعی همکاری می کنند.
نیک اقبال گفت: متولیان امر و مسئولان اجرایی کشور و کهگیلویه و بویراحمد از این افراد حمایت کرده و آنان را مورد توجه هر چه بیشتر قرار دهند.
کهگیلویه و بویراحمد افزون بر یک میلیون هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد.
7535/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.