مسعود شفیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این افراد با هدف دستیابی به اشیای تاریخی و گنج در شهرستان های مختلف کهگیلویه و بویراحمد به ویژه باشت،گچساران و کهگیلویه اقدام به حفاری غیرمجاز کرده بودند.
وی اظهار کرد: 80 نفر از این متعرضان در سال 1396 و 15 نفر در سال جاری شناسایی و دستگیر شدند.
شفیعی تصریح کرد: متهمان متناسب با جرم خود به 6 ماه تا سه سال حبس محکوم خواهند شد.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از این افراد بیش از 61 قلم شیء تاریخی و 10 دستگاه گنج یاب کشف و ضبط شده است.
وی بدون اشاره به جزئیات بیان کرد: از این تعداد سه مورد از حفاری ها منجر به خسارت به مناطق تاریخی شده است.
شفیعی دلیل تجاوز به میراث فرهنگی را ناآگاهی عده ای از مردم کهگیلویه و بویراحمد نسبت به اهمیت میراث فرهنگی به عنوان شاخص هویت ملی و یادگار نیاکان کهن دانست.
وی با یادآوری اینکه تعدادی از حفارهای غیرمجاز از سوی مردم گزارش شده از شهروندان فرهنگ دوست برای مشارکت در دستگیری متجاوزان به مناطق تاریخی قدردانی کرد.
شفیعی بیان کرد: آثار باستانی و اشیای تاریخی و فرهنگی ایران متعلق به تمام افراد است و پیشگیری از خروج یا تخریب اشیای تاریخی و فرهنگی از کشور رسالت همگانی است.
وی ابراز داشت: این اداره به طور شبانه روزی آماده دریافت و پیگیری سریع گزارش های دوستداران میراث تاریخی و فرهنگی ساکن روستاها و مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد در زمینه اقدام افراد سودجو برای کشف اشیای تاریخی و فرهنگی و تخریب و یا دخل و تصرف در آثار باستانی است.
سه هزار و 824 شیء تاریخی شامل سکه، ظروف سفال و فلزی و مربوط به دوره‌های عیلامی، هخامنش، اشکانی و ساسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
هم اینک نیز 301 اثر تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف در موزه فعلی باستان شناسی یاسوج نگهداری می‌شود که یکی از شاخص‌ترین آنها تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 2 هزار و 300 اثر تاریخی است.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.