به گزارش ایرنا، صمد ابراهیمی روز چهارشنبه در بازدید از طرح های تامین آب اراضی مختار شهرستان بویراحمد، اظهار داشت: هشت میلیون و 700 هزار هکتار زمین آبی در کشور وجود دارد که تاکنون یک میلیون و 800 هزار هکتار آن به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی اجرای سامانه نوین ابیاری در زمین های ابی کشور را در اولویت برنامه های خود قرار داده است.
ابراهیمی تاکید کرد که وضعیت کم آبی و رابطه آن با تامین غذای مورد نیاز مردم ، ارتقای بهره وری آب را در کشور اجتناب ناپذیر کرده است.
وی عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه بحث آب به عنوان یکی از موضوع های خاص کشور مطرح و یکی از راه کارهای مهم برای ارتقای بازده آبیاری اجرای سامانه های نوین آبیاری بوده که در برنامه ششم توسعه به آن پرداخته شده است.
معاون دفتر توسعه سامانه های نوین آبیاری تصریح کرد: سالانه اجرای سامانه نوین ابیاری در 250 هزار هکتار زمین در دستور کار قرار می گیرد و در سال گذشته با توان فنی و مهندسی داخل کشور در راستای اقتصاد مقاومتی بیش از 300 هزار هکتار زمین زیر پوشش سامانه های آبیاری قرار گرفت.
ابراهیمی گفت: سامانه نوین ابیاری در 180 هزار هکتار از این میزان اجرا و به بهره برداران تحویل شد و 120 هزار هکتار نیز وارد مرحله اجرا شده است.
ابراهیمی عنوان کرد: دولت های یازدهم و دوازدهم به اجرای سامانه آبیاری نوین توجه ویژه ای داشته و اعتبارات درخوری نیز به آن اختصاص داده است.
وی گفت: در سال 96 بیش از 13 هزار میلیارد ریال اعتبار به اجرای سامانه نوین آبیاری در کشور اختصاص داده شد.
معاون دفتر توسعه سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: اعتبار مصوب کهگیلویه و بویراحمد در این بخش 670 میلیارد ریال بوده که 340 میلیارد ریال از این میزان تخصیص یافت.
ابراهیمی بیان کرد: تمامی لوازم و تجهیزات مورد نیاز اجرای این سامانه در کشور تولید می شود و بیش از 2هزار شرکت با توان فنی و مهندسی بالا از جمله پیمانکاران ،مشاوران و تولیدکنندگان در اجرای این طرح مشارکت دارند.
ابراهیمی گفت: کهگیلویه و بویراحمد پتانسیل مناسبی در بخش آب و خاک دارد و کارهای مطلوبی در بخش کشاورزی ان انجام شده است.
وی عنوان کرد: استان در اجرای سیستم آبیاری نوین نسبت به استان های دیگر رتبه دوم را پس از استان هرمزگان به خود اختصاص داده است.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کهگییلویه و بویراحمد نیز گفت: میزان اراضی آبی کهگیلویه و بویراحمد 84 هزار هکتار بوده که 32 هزار هکتار از آن به سیستم آبیاری نوین مجهز شده و از این میزان 50 درصد قطره ای و 50 درصد بارانی است.
وی افزود: در دولت تدبیر از این میزان حدود 10 هزار هکتار انجام شده است.
عبدالعلی بهاءالدینی تصریح کرد: در سال 1396 حدود 2 هزار و 700 هکتار عملیات اجرایی سیستم نوین آبیاری در استان اجرا شد.
وی تاکید کرد: با اجرای هر هکتار سیستم آبیاری نوین حدود چهار هزار و 500 متر مکعب آب صرفه جویی می شود.
با اجرای این طرح راندمان آبیاری از 30 درصد سنتی به 70 الی 90 درصد افزایش پیدا می کند.
سطح زیر کشت اراضی مختار شهرستان بویراحمد 800 هکتار بوده که 500 هکتار از آن به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است.
1662/9868/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.