به گزارش ایرنا، نگاه کردن در آیینه و فرستادن صلوات یکی از سنت های دیرینه مردم این استان است که بعد از اعلام رویت هلال ماه رمضان انجام می شود.
مردم این خطه معتقدند که برای ورود به ماه ضیافت الهی باید دلی چون آیینه صاف و خالی از هر کدورتی داشت.
دادن هدایایی به کودکان و نوجوانان روزه اولی، تشویق آنها به روزهای کله گنجشکی (کله بنگشتی) از رسوم رایج مردم این خطه برای سهیم کردن نسل جوان در آیین های ماه مبارک رمضان است.
جمع آوری کمک های مردمی، برپایی محافل ادعیه، ختم قرآن، اطعام نیازمندان و توزیع غداهای نذری از آیین های مرسوم مردم کهگیلویه و بویراحمد در ماه مبارک رمضان است.


**آئین های استقبال از ماه رمضان
آئین های ماه مهمانی خدا در این خطه با روزه های پیشواز، پختن و توزیع خیرات مردگان، ذخیره غذا و آشتی دادن کسانی که با هم کدورتی داشته اند آغاز می شود.
پخت حلوای خرمایی با عنوان رنگینک یا شیربرنج برای طلب رحمت مردگان از نخستین رسم های کهنی است که موسوم به شب عیدی هنوز هم رایج است.
یک بانوی 90 ساله گچسارانی گفت: در گذشته که یخچال نبود مردم دانه های انار، گوجه فرنگی، انگور و انجیر را خشک و برای پختن غذا یا به عنوان آجیل در ماه رمضان استفاده می کردند.
فاطمه رمضانی اظهار داشت: اکنون هم بانوان حبوبات، سبزی و دیگر مواد مورد نیاز خود را فریز می کنند تا نیازی به بیرون رفتن ازمنزل در مناطق گرمسیر با زبان روزه نباشد.
وی انجام نظافت منزل، مساجد، بقاع متبرکه و قبور مردگان را از سنت های ماه رمضان در کهگیلویه و بویراحمد دانست.
این بانوی دوران دیده پیش قدم شدن ریش سفیدان برای آشتی دادن خانواده ها یا افرادی که با هم کدورتی دارند را از دیگر رسوم ماه رمضان ذکر کرد.
**آئین های اصلی ماه رمضان
بردن عذا برای همسایه های فقیر، دور هم نشینی برای تلاوت کلام وحی، خواندن کتاب های مذهبی و پختن غذاهای سنتی از آیین های ماه رمضان در کهگیلویه و بویراحمد است.
یک پیرمرد 85 ساله باشتی گفت: بردن خوراکی های هنگام افطار یا سحری که کاسه بهره نام دارد از مهمترین رسوم ماه رمضان در این خطه است.
محمد شریفی افزود: به دلیل نبودن ساعت افراد خاصی در روستا با نگاه کردن به ستاره ها زمان خوردن سحری را تشخیص می دادند و با خواندن مناجات با صدای بلند مردم را بیدار می کردند.
وی گفت: به دلیل همدلی خاصی که بین مردم بود هر کس مراقب بود اگر فانوس یا چراغ خانه همسایه روشن نمی شد به در خانه اش می رفت و او را بیدار می کرد.
وی افزود: دور هم نشینی هایی که در آن قرآن تلاوت می شود یا احادیث بزرگان دین روایت می شد یکی از آئین های زیبای ماه رمضان است که افزون بر احیای فرهنگ دینی باعث همدلی بیشتر مردم می شود.
شریفی گفت: معمولا افرادی که توانایی مالی بهتری دارند پذیرای محافل ماه رمضان می شوند.
وی آش ماست، حلوا، دوغ، آبگوشت، قلیه عدس و دم پخت گوشتی را از خوراکی های رایج ماه رمضان در این دیار دانست.
آئین های بدرقه ماه رمضان نیز با بازدید از وابستگان و آشنایان و انداختن سفره های بزرگ عید فطر و دادن عیدی به فقیران پایان می پذیرد..
برپایی آیین های وداع با ماه رمضان و جشن و شادی در عید فطر از رسوم مردم این دیار در پایان ماه رمضان است.
استان کهگیلویه و بویراحمد متشکل از هشت شهرستان 17 شهر و یک هزار روستا با جمعیت 700 هزار نفر در جنوب غربی کشور واقع شده است.
6شهرستان گچساران، کهگیلویه، بهمئی، چرام، لنده، باشت در بخش گرمسیری استان و دو شهرستان بویراحمد و دنا در بخش سرسیری در دامنه دنا واقع شده است.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.