به گزارش ایرنا، عزیز فیلی روز دوشنبه در نشست ستاد ساماندهی کشتارگاه های دام و طیور کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: شهرداری های این استان به دلیل کمبود اعتبار و امکانات توانایی مدیریت مطلوب کشتارگاه های دام موجود در شهرهای مختلف استان را ندارند.
وی افزود: صدور مجوز برای ساخت کشتارگاه های جدید دام در کهگیلویه و بویراحمد باید بر اساس توجیه اقتصادی و نیازسنجی منطقه مورد نظر باشد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کمیته ای با مسئولیت اداره کل دامپزشکی این استان و با حضور نمایندگان فرمانداران، شهرداران، اداره کل حفاظت محیط زیست، سازمان جهاد کشاورزی، اصناف و دفتر امور شهری استانداری استان برای نظارت بر عملکرد کشتارگاه های دام تشکیل و فعال شود.
فیلی عنوان کرد: نتیجه این نظارت نیز برای تصمیم گیری لازم به معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام شود.
وی ابراز داشت: صاحبان کشتارگاه های دام وابسته به بخش خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد ملزم به تجهیز، رفع مشکلات و بهبود شرایط آنها در کمترین زمان ممکن هستند.
فیلی گفت: سعی می شود کمبودهای امکاناتی و زیرساختی کشتارگاه های دام کهگیلویه و بویراحمد که زیر نظر شهرداری ها اداره می شوند به زودی برطرف و اعتبارات لازم نیز به آنها پرداخت شود.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به وجود حدود چهار هزار بیماری مشترک بین انسان و دام، گفت: برخی از این بیماری ها از جمله «تب کریمه کنگو» خطرناک و کشنده است.
عبدالله بهمنش اظهار داشت: کشتار غیرمجاز دام دلیل بروز و شیوع بسیاری از بیماری های مشترک بین انسان و دام است.
وی افزود: یکی از عوامل مؤثر در انتقال بیماری خطرناک و کشنده «تب برفکی» نیز نبود میدان عرضه دام و جابه جایی غیربهداشتی دام است.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: نظارت جدی و مستمر بر عملکرد کشتارگاه های دام استان در 2 بخش بهداشتی و نحوه کشتار توسط کارشناسان و بازرسان این اداره کل انجام می شود.
بهمنش عنوان کرد: کشتارگاه دام یاسوج مشکل خاصی ندارد اما میزان مسائل و مشکلات دیگر کشتارگاه های دام این استان چنان بالاست که نیازمند تجهیز اساسی و یا تعطیل شدن هستند.
وی ابراز داشت: کتابچه شرح وظایف دستگاه های مختلف اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه سلامت و بهداشت غذایی توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی این استان در حال تهیه و تدوین است.
مهمترین مسائل و مشکلات کشتارگاه های دام کهگیلویه و بویراحمد شامل پایین بودن ظرفیت سردخانه نگهداری لاشه، نداشتن ماشین حمل بهداشتی لاشه، کمبود روشنایی سالن کشتار، نبود برق اضطراری و نامناسب بودن سیستم دفع فاضلاب است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای هفت کشتارگاه دام در شهرهای یاسوج، سی سخت، دوگنبدان، باشت، دهدشت، لیکک و لنده است که از این تعداد 2 مورد وابسته به بخش خصوصی بوده و پنج مورد زیر نظر شهرداری ها مدیریت می شوند.
7535/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.