مسعود شفیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این میزان 10 میلیارد ریال برای تکمیل موزه در حال احداث یاسوج تخصیص یافته است.
وی اظهار کرد: موزه یاسوج هم اکنون بیش از 90درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آینده نزدیک بهره برداری می شود.
وی بیان کرد: عملیات اجرایی احداث موزه باستان شناسی یاسوج از سال 1386 آغاز شد.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مساحت این موزه با احتساب محوطه سازی 9 هزار مترمربع و زیربنای آن نیز 2 هزار و 700 مترمربع است.
وی ابراز داشت: موزه باستان شناسی یاسوج کنار بیمارستان امام سجاد (ع) این شهر و پشت هتل آزادی قرار دارد.
شفیعی گفت: موزه فعلی باستان شناسی یاسوج که تنها موزه استان است در سال 1380 به مساحت 130 مترمربع در اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بویراحمد واقع در خیابان گلستان چهار این شهر به بهره برداری رسید.
وی اظهار داشت: هم اکنون 301 اثر تاریخی مربوط به دوره های مختلف در موزه فعلی باستان شناسی یاسوج نگهداری می شود که یکی از شاخص ترین آنها تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.
وی بیان کرد: تاکنون سه هزار و 824شیء تاریخی شامل سکه، ظروف سفال و فلزی و مربوط به دوره های عیلامی، هخامنش، اشکانی و ساسانی در این استان وجود دارد.
شفیعی بیان کرد:میزان اعتبار تصویب شده برای بافت تاریخی دهدشت را 9 میلیارد اعلام کرد و گفت: از این میزان تاکنون نقدینگی 2 میلیارد و 700 میلیون ریال آن دریافت شده است.
شفیعی گفت:500 میلیون ریال مرمت تنگ سروک، 2 میلیارد و 400 میلیون ریال برای سه خانه تاریخی در شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد ،400 میلیون ریال مرمت امامزاده بابااحمد و 800 میلیون ریال مرمت پل خیری و محمد اختصاص یافته است.
وی ابراز داشت: 500 بنای تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که برای مرمت آنان سالیانه حداقل 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی گفت: تاکنون 731 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:61 آسیاب، 50خانه تاریخی،40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه، 19گورستان، 17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.
شفیعی عنوان کرد: ثبت ملی گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی کهگیلویه وبویراحمد است.
وی بیان کرد: نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی مانند بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته می‌شد.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.