به گزارش ایرنا، در شرایطی که بخش عمده‌ای از اقتصاد مردم کهگیلویه و بویراحمد از طریق کشاورزی تأمین می‌شود، کاهش شدید میزان بارش باران و افت سفره‌های زیرزمینی باعث نابودی دسترنج کشاورزان بر اثر خشکسالی شده کارشناسان بر توسعه آبیاری نوین تاکید می‌کنند.
هر چند دولت‌های یازدهم و دوازدهم در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین به عنوان راهکاری برای مدیریت مصرف آب کشاورزی کرده است، اما وضعیت خشکسالی ها به ویژه سال زراعی جاری شتاب بخشی به توسعه آبیاری‌های نوین و ضرورت مشارکت بیشتر کشاورزان را بیشتر کرده است.
کارشناسان تأمین 85 درصد از هزینه‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی از سوی دولت را فرصتی برای کشاورزان می‌دانند تا به پایداری درآمد خود کمک کنند.
سالانه حدود 850 هزار تن انواع محصولات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
** گندمزارهای غیر قابل برداشت
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی در سال زراعی 97-96 سبب خشک شدن 35 درصد مزارع گندم دیم این استان شده است.
عیسی راستیان نسب سطح زیر کشت مزارع گندم این استان را 100 هزارو 850 هکتار عنوان کرد و افزود: 78 هزار هکتار از مزارع گندم این استان به صورت دیم و 22 هزار و 750 هکتار آبی است.
وی بیان کرد: 60 هزار و 100 هکتار از مزارع گندم دیم این استان در مناطق گرمسیری قرار دارد که از این میزان 35 درصد معادل 19 هزار هکتار خشک شده و غیر قابل برداشت است.
راستیان نسب ابراز کرد: پیش بینی می‌شود از هر هکتار مزرعه گندم آبی این استان بطور متوسط 2 هزارو 900 کیلوگرم و در مزارع دیم 991 کیلوگرم گندم تولید شود.
وی گفت: سطح زیرکشت جو دیم و آبی در این استان 31 هزارو 140 هکتار و کلزا نیز یکهزارو 109 هکتار است.
راستیان نسب سطح زیر کشت جو دیم این استان را 27 هزارو 260 هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان 35 درصد معادل بیش از 9 هزار هکتار غیر قابل برداشت است.
وی اظهار داشت: خسارت وارده به اراضی دیم این استان هنوز از سوی کارشناسان برآورد نشده است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 132 هکتار از اراضی شهر باشت در سال آبی 97-96 زیر کشت کلزا رفت که بیش از 90 درصد این مزارع به دلیل خشکسالی غیر قابل برداشت است.
راستیان نسب اظهار داشت: با توجه به کاهش بارش سالانه به ویژه بارندگی مؤثر در کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی می‌شود که امسال 117 هزار تن گندم در این استان تولید شود.

** افت سفره‌های زیرزمینی
رئیس اداره امور آب گچساران گفت: سطح آب سفره‌های زیرزمینی دشت امامزاده جعفر گچساران، یکی از دشت‌های مهم کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد 20 متر پایین‌تر رفته است.
عارف بهگام افزود: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی دشت 6 هزار هکتاری امامزاده جعفر گچساران سبب اُفت ذخیره این مایه حیاتی شده است.
وی عنوان کرد: سالانه چهار میلیون متر مکعب از منابع آب‌های زیرزمینی دشت امامزاده جعفر این شهرستان به‌صورت اضافی برداشت می‌شود که قابل جبران نیست.
بهگام بیان کرد: سالانه 18 میلیون متر مکعب آب از سفره‌های زیر زمینی دشت امامزاده جعفر برداشت می‌شود و این در حالی است که سالانه به‌طور متوسط می‌بایست 14 میلیون متر مکعب آب از چاه‌های مجاز دشت امامزاده جعفر برداشت شود.
وی ابراز کرد: 10 درصد از برداشت منابع آب زیر زمینی این دشت باید اصلاح شود.
رئیس اداره امور آب گچساران گفت: جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از منابع زیرزمینی، نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌ها و افزایش گشت‌های کنترل می‌تواند میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی را کاهش دهد.
بهگام بیان کرد: دشت امامزاده جعفر به دلیل برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی به‌عنوان دشت پایلوت برای برنامه‌های حفاظتی شناخته شده است.
وی ابراز کرد: 313 حلقه چاه در دشت امامزاده جعفر وجود دارد.
بهگام با بیان اینکه تأمین آب دشت امامزاده هم اکنون از طریق ایستگاه پمپاژ طرح تأمین و انتقال آب امامزاده جعفر و ماهور باشت تأمین می‌شود گفت: از کشاورزان این منطقه انتظار می‌رود چاههای کشاورزی خود را از مدار خارج کنند.
وی اجرای طرح ملی تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را راهکار خوبی برای احیای منابع آب دشت‌ها در سال جاری دانست و افزود: ساماندهی میزان برداشت متناسب با پروانه بهره برداری، جلوگیری از اضافه برداشت منابع آب چاه‌ها و اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی از مهمترین اهداف طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است.
بهگام بیان کرد: 215 حلقه از چاه‌های کشاورزی دشت امامزاده جعفر به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند.
**کاهش بارش‌ها
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان بارندگی در این استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 106 میلیمتر کاهش یافته است
سال آبی یا زراعی در ایران از ابتدای پائیز شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می‌یابد.
ولی بهره مند افزود: میانگین بارش باران در استان کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 251 میلیمتر بوده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 357 میلیمتر ثبت شده بود.
وی تصریح کرد: میزان بارندگی سال زراعی جاری در سی سخت 375.9، یاسوج 325، لیکک 262، دهدشت 246/6، دوگنبدان 149/8 و امامزاده جعفر 147.8 میلیمتر بوده است.
براساس آخرین آمار میانگین بلند مدت بارندگی در یاسوج 804.2، سی سخت 686.6، دوگنبدان 430.2، دهدشت 491.4، لیکک 358.9 و امامزاده جعفر 423.7 میلیمتر است.
** روند اجرای طرح‌های آبیاری نوین
مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 2 هزار و 800 هکتار آبیاری قطره‌ای و بارانی از یک ساله گذشته تاکنون در این استان اجرا شده است.
عبدالعلی بهاءالدینی افزود: این میزان آبیاری نوین در شهرستان‌های مختلف کهگیلویه و بویراحمد با 280 میلیارد ریال اعتبار صورت گرفته است.
بهاءالدینی ابراز داشت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته امسال عملیات اجرایی آبیاری تحت فشار در سه هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اجرا می‌شود.
تاکنون بیش از 31 هزار هکتار زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به سامانه‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی مجهز شده که بیش از 11 هزار هکتار آن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده است.
بهاءالدینی افزایش بهره‌وری، سهولت آبیاری، امکان آبیاری زمین‌های شیب دار و جلوگیری از شست و شوی بی‌رویه خاک، صرفه جویی در نیروی کار و پیشگیری از کارهای سخت را از جمله مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری ذکر کرد.
وی ابراز داشت: اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار سبب صرفه جویی 150 میلیون متر مکعب آب سفره‌های زیرزمینی استان شده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد و جمعیت آن طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 از مرز 713 هزار نفر گذشته است.
افت سطح آب منابع زیرزمینی در این استان از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
سالانه هشت میلیارد متر مکعب آب در کهگیلویه و بویراحمد تولید که تنها 13 درصد آن در این استان مصرف می‌شود.
براساس برآوردهای جهاد کشاورزی این استان 2 میلیارد مترمکعب آب برای مصرف کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در افق بلندمدت مورد نیاز است.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.