محمدرضا فاضل چهارشنبه شب در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اخد ردیف اعتبارات ملی این طرح مهم اقتصادی در کمیسون تخصصی اقتصاد کشور در روزهای پایانی سال 1396تائید شده است.
وی اظهار کرد: این امر راه را برای تخصیص اعتبارات ملی جهت تکمیل سد چم شیر فراهم می کند.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران با اشاره به اینکه اعتبارات فایناس خارجی این طرح رو به پایان است، تصریح کرد: تکمیل این طرح مستلزم اختصاص پنج هزار میلیارد ریال از محل بودجه ملی است.
فاضل ابراز داشت: با توجه به روند اجرایی مطلوب سد چم شیر، دی 1397 آبگیری این سد آغاز خواهد شد.
وی حجم کل مخزن این سد را 3/2 میلیارد متر مکعب با مساحت 51 کیلومتر مربع، طول دریاچه 48 کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا 598 متر عنوان کرد.
فاضل با بیان اینکه این سد در زمان بهره برداری در هر ثانیه 500 لیتر در ثانیه آب تخلیه می‌کند ادامه داد: تراز سد چم شیر از سطح دریا برای آبگیری تا سال آینده به 560 متر خواهد رسید.
وی گفت: سد چم شیر دارای یک میلیون و 100 متر مکعب حجم بدنه،604 متر طول تاج، 150 متر ارتفاع، 75 متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.
فاضل بیان کرد: هم اکنون کارهای اجرایی در بخش‌های بتن بدنه سد، حفاری تزریقات، تجهیزات نصب نیروگاهی و سازه‌های اصلی یعنی بخش‌های مهم پروژه در حال انجام است.
وی بیان کرد: تاکنون 9 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار از محل فاینانس خارجی برای ساخت سد چم شیر گچساران هزینه شده است.
فاضل گفت: انجام هفت کیلومتر تونل زیرزمینی، اجرای یک میلیون و 100 هزار متر مکعب بتن بدنه، انجام 240 هزار متر طول عملیات حفاری تزریقات،30 کیلومتر جاده دسترسی و هفت میلیون متر مکعب حفاری رو باز از مهمترین کارهای انجام شده در این طرح است.
تأمین آب آشامیدنی و صنعت، بهره‌مند شدن 110 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب، تولید 282 مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای ساخت این سد است.
سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.
مطالعه احداث سد چم شیر در سال 73 از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.
نیروگاه و سد چم شیر در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.