به گزارش ایرنا، نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی عصر یکشنبه در این آیین گفت: برگزاری جشنواره مشک و ملار به معرفی جاذبه های مردم شناسی کهگیلویه و بویراحمد کمک می کند.
غلامرضا تاجگردون با اشاره به استقبال خوب مردم از جشنواره بومی محلی مشک و ملار در سه دوره برگزار شده اظهار داشت: احیای بازی های بومی محلی با هدف افزایش تحرک بین مردم به ویژه نسل جوان با توجه به رواج بازی های رایانه ای از دیگر پیامدهای مثبت این جشنواره هاست.
وی با یادآوری ظرفیت های شهرستان گچساران در گردشگری نوروزی و وجود جاذبه هایی مانند بازی های بومی و محلی، موسیقی سنتی، پوشش لباس محلی و هنرمندان بنام گفت: این شهرستان ظرفیت برگزاری جشنواره بازی های بومی محلی در سطوح ملی و استانی را دارد.
900 نفر در مسابقات بومی محلی جشنواره 'مشک و ملار 'در قالب 28 تیم با هم رقابت کردند.
سومین دوره جشنواره مشک و ملار در چهار دهستان امامزاده جعفر(ع)، بی بی حکیمه(س)، لیشتر و بویراحمد گرمسیری از روز 22 بهمن ماه امسال آغاز شد و روز یکشنبه در روستای سرابننیز از توابع گچساران به پایان رسید.
این جشنواره در رشته‌های طناب‌کشی، چوگو، الختر، گرنا، کلکله برد، آشپزی، فوتسال و والیبال برگزار می‌شود.
جشنواره مشک و ملار با همکاری خانه هنرمندان،دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و دهیاران روستا‌های بخش مرکزی شهرستان گچساران برپا می شود.
کارشناسان می گویند که 30 مورد بازی محلی در مناطق روستایی و عشایری گچساران از روزگاران کهن به یادگار مانده که برخی از این بازی‌ها در حال فراموشی است.
یه قل دو قل، طناب کشی، الختر، اسب سواری، تیراندازی، چهارکوس، هفت سنگ، چوکلی و گرنا دوال از مهمترین بازی‌های سنتی در گچساران است.
نخستین جشنواره بازی‌های بومی و محلی مشک و ملار سال 1393 با استقبال عمومی مردم روبه‌رو شد.
شهرستان گچساران دارای 122 روستا و 16 هزار و 943 خانوار جمعیت روستایی است.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.