به گزارش ایرنا،هر چند در هفته درختکاری و منابع طبیعی اقشار مختلف مردم تلاش می کنند در غرس درخت و حفاظت از این عرصه های ملی مشارکت بیشتر کنند اما نهادینه شدن فرهنگ مشارکت عمومی در حفظ سرمایه های ملی از جمله جنگل و مرتع در تمام طول سال به ویژه تعطیلات نوروز نیازی است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
کارشناسان کاهش میزان آلودگی هوا، حفظ منابع آب و خاک برای بهره برداری در تولید محصولات کشاورزی، توسعه گردشگری، ایجاد درآمد از طریق کشت گیاهان دارویی را از حداقل منافع جنگل ها و مراتع می دانند.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک میلیون و 722 هزار و 800 هکتار عرصه جنگلی و مرتعی که از این میزان 999 هزار و 100 هکتار جنگل و 723 هزار و 700 هکتار مرتع است یکی از مناطق غنی کشور در این زمینه است .
اما با وجود تلاش مسئولان و فعالیت طبیعت دوستان ،سودجویان گاهی با قاچاق چوب درختان جنگلی و تصرف منابع ملی، گردشگران با بی احتیاطی هنگام روشن کردن آتش و رهاسازی زباله ها باعث تخریب جنگل ها و مراتع می شوند.

** برنامه های بازدارنده
رئیس‌کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت : 900هکتار از زمین های منابع ملی این استان با احکام صادره قضایی از سال 1394 تاکنون رفع تصرف شده است.
حجت الاسلام علی مزارعی افزود: حفاظت از منابع ملی و برخورد با سودجویان یکی از اولویت‌های مهم دستگاه قضایی است.
وی اظهار کرد: برخی قضات دادگستری در اقدامی شایسته متهمان تخریب منابع طبیعی را به کاشت درخت محکوم کرده‌اند.
تعدادی از متهمان که به خاطر تخریب و قطع درخت در عرصه‌های ملی محکوم به پرداخت جزای نقدی و حبس شده بودند با اعمال ماده 59 به درختکاری در عرصه‌های ملی محکوم شدند.
این افراد چند برابر بیشتر از آنچه به درختان جنگلی آسیب رسانده بودند، نهال غرس کردند.

**اقدام های تشویقی برای صیانت و توسعه جنگل ها و مراتع
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال 2 هزار و 692هکتار از جنگل ها و مراتع این استان با استفاده از کشت گیاهان دارویی، جنگل کاری مشارکتی بلوط، جنگل کاری با نهال بادام و بذرکاری و کپه کاری احیا شده است.
گودرز باقری فرد اظهار داشت: امسال یک هزار و 900 هکتار کشت گیاهان دارویی در مراتع، 230 هکتار جنگل به صورت مشارکتی با طبیعت دوستان،150 هکتار جنگل کاری بانهال و 493 هکتار بذرکاری و کپه کاری در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
وی اظهار داشت: در سال جاری 60 هزار اصله نهال از سوی منابع طبیعی برای احیای جنگل های کهگیلویه و بویراحمد تولید شده است.
باقری فرد ابراز داشت: طرح‌های کشت گیاهان دارویی پس از پنج تا هفت سال مراقبت برای بهره برداران درآمدزا خواهد شد.
از هر هکتار گیاه دارویی آنغوزه 100 کیلوگرم شیرابه برداشت می‌شود که 120 میلیون ریال درآمد برای بهره برداران دارد.
باقری فرد تصریح کرد: بخش اعظم شیره تولید شده به کشورهایی نظیر هند، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.
وی بیان کرد: تاکنون 36 هزار و 200 هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد در مناطق تنگ سرخ، تل گاه، سرداب، مله شوره و کاکان و مناطق مستعد دیگر زیر کشت گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه و بیش از 33 هزار هکتار جنگل داشت کاشت در این استان ایجاد شده است.
وی گفت: امسال هفت هزار و 472 کیلوگرم شیرابه آنغوزه از سوی بهره برداران تولید شده است.
باقری فرد گفت: طرح کپه کاری با هدف غنی سازی پوشش گیاهی مراتع با کشت گونه آنغوزه و آگروپایرون علاوه بر احیای مراتع به درآمدزایی خانوارهای بهره بردار کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به اهمیت عرصه های جنگلی و مرتعی در افزایش درآمد جوامع محلی بر افزایش مشارکت های مردمی برای حفظ این گنجینه های ارزشمند طبیعی تاکید کرد.
باقری فرد از مردم خواست تا با پیشگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع و گزارش متخلفان قاچاق چوب درختان جنگلی به حفظ منابع طبیعی کمک کنند.
وی گفت: حفاظت از ذخیره گاه های نادر مرتعی از دیگربرنامه های منابع طبیعی برای صیانت از این سرمایه های ارزشمند است که این اقدام در عرصه ای به مساحت 715 هکتار انجام شد.

**واگذاری زمین های ملی به جوامع محلی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر این باور هستیم که حفظ جنگل ها و مراتع بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست.
عزت الله بهشتی فر افزود: حمایت رسانه های ارتباط جمعی شرط مشارکت مردم و با هدف جلب مشارکت رسانه ها پارک جنگل ها و مراتع با غرس 300 اصله درخت به دست خبرنگاران در هفته منابع طبیعی و آبخیزداری ایجاد شد.
وی بیان کرد:160 هزار هکتار از اراضی ملی با انعقاد تفاهم نامه ای برای نگهداری به جوامع محلی واگذار شد.
بهشتی فر با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی یکی دیگر از راهبردهای حفظ منابع طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد است افزود:هم اکنون هر هکتار از زمین های زیر کشت گیاهان دارویی 120 میلیون ریال برای بهره برداران درآمدزایی دارد.
وی بیان کرد:61 هزار اصله نهال در هفته منابع طبیعی و افزایش پوشش گیاهی و جنگلی در سطح استان توزیع و غرس شد.
بهشتی فر اظهار داشت: 50 هزار اصله از این نهال‌ها شامل گونه‌های اکالیپتوس، کهور و کنار، 6 هزار نهال از گونه‌های سرو خمره‌ای، سرو نقره‌ای و کاج و بید مجنون و حدود پنج هزار نهال نیز شامل گونه‌های زالزالک و گونه‌های گلابی وحشی بود.
وی گفت: این نهال‌ها توسط برخی مسئولان اجرایی، کارکنان منابع طبیعی، اقشار مختلف مردم، تشکل‌ها، انجمن‌های زیست‌محیطی و منابع طبیعی، همیاران طبیعت، دانش آموزان و کارکنان نهادهای دولتی در نقاط مختلف استان غرس شد.
**مزایای جنگل ها و مراتع
امام جمعه موقت دوگنبدان گفت: صیانت از جنگل‌ها و مراتع زیربنای توسعه پایدار است.
حجت الاسلام علیرضا صفایی اظهار داشت: حفظ این گنجینه‌های خدادادی که ارکان توسعه اقتصادی و اجتماعی است نیازمند مشارکت جدی مردم است.
وی به آلودگی هوا به‌عنوان یکی از چالش‌های بشری اشاره کرد و افزود: حفاظت از جنگل‌ها و توسعه آنان لازمه کاهش آلودگی هواست.
امام جمعه موقت دوگنبدان با اشاره با آموزه های دینی درباره مهربانی با طبیعت از مردم خواست در حفظ جنگل و مراتع تلاش بیشتری کنند.
وی بیان کرد: بهره‌وری برای کشت گیاهان دارویی و حفظ منابع آب و خاک از دیگر مزایای داشتن جنگل‌ها و مراتع است.
صفایی ابراز داشت: مردم می‌توانند با پرهیز از رهاسازی زباله ها در طبیعت، کاشت درخت، پیشگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع، گزارش متخلفان قاچاق چوب درختان جنگلی به حفظ منابع طبیعی کمک کنند.
کهگیلویه وبویراحمد با حدود 16 هزار و 249 کیلومتر مربع وسعت و 713 هزار نفر جمعیت، دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور است.
این استان با 2 اقلیم متفاوت و مناظر بکر و طبیعی و موقعیت خاص گردشگری دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.