عزت الله بهشتی فر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 40 درصد از گونه‌های گیاهی موجود در کشور مربوط به کهگیلویه و بویراحمد است.
وی افزود: در سال جاری از سطح 87 هکتار بهره برداری از گیاهان دارویی از قبیل آنغوزه، باریچه و مورد با مشارکت بهره برداران انجام شده است.
بهشتی فرد بیان کرد: بر این اساس بهره برداری از شیره آنغوزه و باریچه به میزان هفت هزار و 472 کیلو گرم در سال جاری بوده است.
وی عنوان کرد: بهره برداری از برگ مورد به میزان 44 هزار کیلوگرم نیز توسط بهره برداران صورت گرفته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان درآمد امسال بهره برداران از گیاهان دارویی 9 هزار و 669 میلیون ریال بوده است.
وی ابراز داشت: عملیات اجرایی و واکاری گیاهان دارویی به میزان یک هزار و 889 هکتار توسط بهره برداران بصورت مشارکتی صورت گرفته است.
وی عنوان کرد: بدون همراهی، مشارکت و همکاری مردم حراست و صیانت از منابع ملی و طبیعی ناممکن است و بهره وری از طبیعت باید همراه با فعالیت‌های احیایی باشد.
بهشتی گفت: در این راستا نیز بیش از 600 نفر از مردم در روستاها و جوامع محلی با اداره کل منابع طبیعی و در راستای حفاظت و صیانت از عرصه‌های طبیعی و مرتعی در استان همکاری دارند.
وی تاکید کرد: سال گذشته با برداشت از حدود 150 هکتار گیاه آنغوزه در منطقه تنگ سرخ یاسوج بیش از هفت میلیارد ریال برای بهره برداران و کشاورزان این منطقه و به میزان هر هکتار نیز 2 میلیون و 600 هزار ریال برای دولت سود اقتصادی به دنبال داشت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به لحاظ اجرای طرح‌های بادام کوهی آمیگدالوس و آسکوپاریا کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان پایلوت کشوری شناخته می‌شود.
وی عنوان کرد: در مجموع 34 هزار و 400 هکتار بادام در مناطق مختلف این استان کشت شده است.
از حدود 2 هزار و 100 گونه گیاهی شناسایی شده در کهگیلویه و بویراحمد 425 گونه گیاه دارویی است.
از مهمترین گونه‌های دارویی در منطقه حفاظت شده دنا را شامل درمه، بومادران، زرآبی (چای کوهی) بابونه، هلپه، لیزک (بن سرخ) کتیرا، گل گاوزبان، کارده، میخک، تره وحشی، بیلهر، بن سیاوش، پشموک، چویل و ریواس است.
کهگیلویه و بویراحمد یک میلیون و 722 هزار و 800 هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که از این میزان 999 هزار و 100 هکتار جنگل و 723 هزار و 700 هکتار مرتع است.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.