خدابخش جنگلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح‌ها با اعتباری افزون بر 45 میلیارد ریال در شهرستان‌های کهگیلویه، باشت، لنده و بویراحمد و گچساران پس از اتمام روند مناقصه اجرا خواهد شد.
وی افزود: حجم این طرح‌ها 21 هزار و 335 متر مکعب است که به‌صورت بندهای رسوب گیر سنگی ملاتی، گابیونی و خشکه چین در 9 حوزه آبخیز و در پنج شهرستان اجرا می‌شوند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: هدف از اجرای این طرح‌ها ذخیره نزولات آسمانی، افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از پرشدن مخازن سدها است.
جنگلی ابراز داشت: به منظور مقابله با خشکسالی در استان لازم است به مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز پرداخته شود.
وی آبخیزداری را مهمترین راه مقابله با خشکسالی دانست و گفت: با کنترل روان آب‌ها و هرزاب‌ها سطح آب سفره‌های زیرزمینی تقویت می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد بیش از 15 هزار کیلومترمربع وسعت دارد که سالانه وقوع سیل میلیاردها ریال خسارت به منابع آب‌وخاک این استان وارد می‌کند.
فرسایش خاک در کهگیلویه و بویراحمد سالانه 12 تن در هکتار برآورد شده است.
تاکنون در 70 نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد طرح مطالعاتی آبخیزداری اجرا شده است.
امسال 140 میلیارد ریال از محل اسناد خزانه برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در بیش از هشت هزار هکتار زمین این استان پیش بینی شده که تاکنون تنها 20 درصد آن تخصیص یافته است.
در سال جاری یک هزار و 265 هکتار طرح آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

سدمارون، سد کوثر، رودخانه بشار، مناطق دریلا و آبگندی از مهمترین طرح‌های آبخیزداری در حال اجرای این استان است.
در سطح 220 هزار هکتار از حوضه‌های آبخیز کارون، کوثر و سرشاخه رودخانه‌های دائمی و فصلی دیگر مناطق استان اجرای طرح‌های آبخیزداری بیولوژیکی، مدیریتی و مکانیکی اجرا شده است.
سالانه با اجرای طرح‌های آبخیزداری 170 میلیون مترمکعب روان آب در حوضه‌های آبخیزداری این استان مهار می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد سالانه هفت هزار میلیارد مترمکعب روان آب دارد و بخش اندکی از این منابع تاکنون مهار شده است.
در سال زراعی جاری براساس آخرین آمار میزان بارش باران نسبت به مدت مشابه قبل 38 درصد کاهش داشته است.
بر اثر خشکسالی های پیاپی چند سال گذشته آب سفره‌های زیر زمینی افت چشمگیری داشت به طوری که آب سفره‌های زیر زمینی دشت امامزاده جعفر 18 متر و کلاچو 12 متر کاهش پایین آمده است.
طرح‌های آبخیزداری در استان کهگیلویه و بویراحمد از اواخر دهه 60 شروع شدند که تاکنون اعتباری بالغ بر 395 میلیارد ریال به آنها اختصاص یافته است.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.