به گزارش ایرنا محمدرضا فاضل روز دوشنبه در همایش بزرگ جامعه کارگری در سد چم شیر افزود: از محل اعتبارات ملی امسال 800 میلیارد ریال برای تکمیل این سد اختصاص داده شده که با جذب این میزان اعتبار سد چم شیر در سال 97 آبگیری خواهد شد.
وی حجم کل مخزن این سد را 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب با مساحت 51 کیلومتر مربع، طول دریاچه 48 کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا را 604 متر عنوان کرد.
وی بیان کرد: سه نیرو گاه 55 مگاوات و 2 نیرو گاه 5/5 مگاواتی هم اکنون در این سد در حال ساخت است که با بهره برداری از این طرح ها سالانه 482 گیگاوات انرژی در ساعت تولید می کند.
فاضل ابراز کرد: تأمین آب آشامیدنی و صنعت، بهره‌مند شدن 100 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب، تولید 282 مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: یکهزار نفر هم اکنون در این سد مشغول به فعالیت هستند.
وی تصریح کرد: تاکنون بیش از پنج میلیون متر مکعب حفاری، انفجار و سنگ برداری برای ساخت راه های دستری و محل سازه های اصلی طرح اجرا شده است.
فاضل گفت: همچنین هفت هزار متر حفاری زیر زمینی، 24 کیلومتر راه دسترسی، 6 هزار متر ساختمان اداری و مسکونی، 773 متر لوله انتقال آب به قطر هشت متر و به حجم 2 هزارو 800 تن در این سد اجرا شده است.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: اعتبار این طرح 229 میلیون یورو است که از این میزان تاکنون 95 درصد جذب شده است.
وی اظهار داشت: مطالعه احداث سد چم شیر در سال 77 از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد آغاز و در سال 90 فاز اول مطالعه آن تکمیل شد.
فاضل با بیان اینکه این سد در هر ثانیه 500 متر بر ثانیه آب تخلیه می‌کند ادامه داد: تراز سد چم شیر از سطح دریا برای آبگیری تا سال آینده به 560 متر خواهد رسید.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران ادامه داد: در این تراز بیش از یک میلیارد متر مکعب آب در پشت سد چم شیر ذخیره خواهد شد.
سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.
نیروگاه و سد چم شیر در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.
خبرنگار: مریم صیادی** انتشار دهنده: موسوی
2082/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.