عروسک لیلی به‌طور سنتی در میان برخی استان های ایران از جمله کهگیلویه و بویراحمد مرسوم بوده و طی گذر زمان و شهرنشینی گسترده جوامع روستایی و عشایری در حال فراموشی بود ولی اخیراً حرکت‌هایی برای احیای آن آغاز شده است.
محمود باقری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به احیاء برخی از رشته‌های صنایع دستی در استان ابراز کرد: گلیم مشته یا دو رو، گچمه و نی‌چیت از جمله صنایعی است که تاکنون در این استان احیا شده است.
وی بیان کرد: هفت هزار هنرمند صنایع دستی در این استان تاکنون کارت شناسایی دریافت کرده اند که از این تعداد چهار هزار نفر در سال جاری بوده است.
باقری تصریح کرد: 20 هزار هنرمند در زمینه صنایع دستی در این استان فعال هستند که برخی از آنها به‌صورت فصلی کار می‌کنند.
وی تعداد آثار معنوی ثبت شده کهگیلویه و بویراحمد را 59 اثر ذکر کرد و گفت: پیشینه فرهنگی و تاریخی این استان سبب وجود تنوع آثار معنوی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: لباس و موسیقی محلی استان، عامل مهمی در جذب گردشگران و شناساندن استان به سایر نقاط کشور است.
صنایع دستی مانند جاجیم بافی، گلیم بافی، بازی‌هایی مثل گرنا بازی و آیین‌ها و سنت‌های محلی از مهمترین میراث معنوی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.
کهگیلویه و بویراحمد بیش از 700 اثر در فهرست آثار ملی دارد.
61 آسیاب، 50 خانه تاریخی، 40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه،19 گورستان،17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه، دو گوردو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
خبرنگار: مریم صیادی** انتشار دهنده: موسوی
2082/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.