زواره آزادپور روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا میزان تولید مرکبات در سال گذشته را 43 هزار تن ذکر کرد.
وی بیان کرد: افزایش سطح باغستان‌های به مرحله ثمر دهی رسیده و بالا رفتن میزان تولید در واحد سطح به دلیل ارتقای نظارت‌های کارشناسی از علت‌های افزایش مقدار تولید مرکبات در این استان بوده است.
وی بیان کرد: لیموترش با 25 هزار تن و پرتقال و نارنگی با 21 هزار تن دارای بیشترین تولید مرکبات این استان در سال جاری بوده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد سطح باغ‌های مرکبات کهگیلویه و بویراحمد را 9 هزار 683 هکتار برآورد کرد و افزود: از این میزان پنج هزار و 953 هکتار بارور است.
آزادپور ابراز کرد: چهار هزار هکتار باغ لیموترش، سه هزار و 16 هکتار باغستان پرتقال و یک هزار و 120 هکتار باغ نارنگی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
وی بیان کرد: توسعه لیموترش به دلیل سازگاری با اقلیم و اقتصادی بودن در برنامه در اولویت‌های برنامه‌های توسعه باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد است.
امسال بیش از 250 هزار تن انواع محصول باغی در کهگیلویه و بویراحمد تولید شد در حالی که میزان تولید محصولات باغی در مدت مشابه پارسال 214 هزار تن بود.
آزادپور تصریح کرد: محصولات سیب با 120 هزار تن، مرکبات شامل لیموترش، نارنگی و پرتقال 54 هزار تن و انگور با 34 هزار تن بیشترین محصولات باغی تولید شده این استان در سال جاری است.
آزادپور همچنین از برداشت 16 هزار تن میوه‌های هسته دار، 12 هزار و 500 تن گردو و بادام، هشت هزار و 500 تن محصولات گلخانه‌ای و یک هزار تن زیتون و 300 تن گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خرید میوه به‌ویژه سیب برای ذخیره شب عید از برنامه‌های امسال در بخش محصولات باغی بوده است.
آزادپور بیان کرد: بخشی از میوه تولیدی باغداران کهگیلویه و بویراحمد در استان به مصرف می‌رسد و بخشی نیز به استان‌های دیگر صادر می‌شود.
وی گفت: طرح اجرای استعداد یابی ایجاد 50 هزار هکتار باغ در نقاط مختلف این استان از برنامه‌های توسعه باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد است.
آزادپور اظهار داشت: بر اساس یک برنامه پنج ساله 50 هزار هکتار باغ شامل انگور دیم، انجیر دیم، گل محمدی، بادام دیم و گیاهان دارویی در مناطق سردسیری و گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد احداث خواهد شد.
وی بیان کرد: طرح ایجاد 50 هزار هکتار باغ در زمین‌های شیبدار با بارندگی بیش از 300 میلیمتر و پراکنش مطلوب پس از واگذاری اراضی ملی آغاز می‌شود.
آزادپور تصریح کرد: واگذاری زمین‌های ملی با مشارکت منابع طبیعی به‌صورت اجاره 99 ساله، توزیع نهال و آموزش کاشت، داشت و برداشت از برنامه‌های دولت دوازدهم برای اجرای این طرح است.
وی گفت: مراحل مقدماتی ایجاد پنج هزار باغ در سال جاری انجام شده و در زمان فصل غرس نهال، اجرا خواهد شد.
مساحت باغ‌های استان کهگیلویه و بویراحمد 43 هزار و 402 هکتار است.
سال 1395 حدود 2 هزار هکتار باغ در زمین‌های شیبدار کهگیلویه و بویراحمد احداث شد.
سالانه 850 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود که حدود 70 درصد این تولیدات، مازاد بر مصرف داخل استان است و قابلیت فروش در سایر مناطق کشور یا صادرات را دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.