کورش یزدان پناه روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: نبود واحد تولیدی تکثیر ماهی و غذای ماهی از مشکلات تولید کنندگان پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد است که باعث افزایش قیمت تمام شده محصول برای بهره بردار شده است.
وی افزود: واحدهای تولید تکثیر بچه ماهی تا چند سال پیش در این استان فعال بود اما به دلیل بیماری VHS تعطیل شد و قرار است براساس برنامه ریزی این واحدها احیا شود.
با شروع بیماری وی اچ اس و خشک شدن در سال 94 بیش از 60 مزرعه پرورش ماهی در استان میزان تولید با بیش از سه هزار تن کاهش به کمتر از 11 هزار تن در سال 93 رسید.
وی گفت: زمین مورد نیاز طرح تولید غذای ماهی در کهگیلویه و بویراحمد تأمین شده و سرمایه گذار برای دریافت تسهیلات بانکی به بانک معرفی شده است.
وی ادامه داد: توسعه ماهیان گرم آبی به ظرفیت یک هزار تن در فاز نخست از برنامه‌های افزایش تولید ماهی در این استان است.
یزدان پناه با اشاره به اینکه ظرفیت سه هزار تن ماهی گرم آبی در مناطق گرمسیری این استان با توجه به منابع آبی وجود دارد افزود: سه واحد تولید ماهیان خاویاری و چهار واحد ماهی کپور در شهرستان‌های گرمسیری پس از مراحل قانونی موافقت نامه اصولی دریافت کرده‌اند.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: افزایش تولید در واحد سطح با آموزش نیز از برنامه‌های توسعه صنعت شیلات در مناطق سردسیری این استان است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر 57 مزرعه پرورش ماهی با پیشرفت فیزیکی 30 تا 60 درصد در این استان در حال ساخت است.
یزدان پناه گفت: در صورت بهره برداری از این طرح‌ها ضمن ایجاد 390 فرصت شغلی 2 هزار 725 تن به میزان تولید سالانه ماهی در کهگیلویه و بویراحمد افزوده خواهد شد.
وی با اشاره به فراهم بودن بستر پرورش ماهی خاویاری در مناطق گرمسیری استان بیان کرد: پرورش این گونه با توجه به درآمد خوب آن ظرفیت پنهان اشتغال در این مناطق است.
یزدان پناه تصریح کرد: 2 سال پیش برای نخستین بار طرح پرورش ماهیان خاویاری در کهگیلویه و بویراحمد شروع به فعالیت کرد و هم اکنون تولید آزمایشی این نوع ماهی با موفقیت در حال اجراست.
یزدان پناه بیان کرد: تنها واحد پرورش ماهی خاویاری استان در شهرستان دنا فعالیت می‌کند که هم اکنون پنج هزار قطعه در آن در حال پرورش است.
وی ماهیان خاویاری در استان را از نوع ازون برون، سیبری، شیب، استرلیادو فیل ماهی عنوان کرد و ادامه داد: هر سه سال یک بار از ماهیان خاویاری، خاویار استحصال می‌شود.
یزدان پناه افزود: قیمت هر کیلوگرم گوشت ماهی خاویاری برحسب نوع ماهی 500 تا 700 هزار ریال و هر کیلوگرم خاویار هفت تا ده میلیون به فروش می‌رسد.
وی گفت: استان با داشتن منابع آبی فراوان، اقلیم‌های گرمسیری و سردسیری، موقعیتی مناسب برای تولید ماهیان خاویاری با کیفیت دارد.
وی میزان سرانه مصرف ماهی در استان را 6 کیلو و 500 گرم اعلام کرد و گفت: در افق 1404 میزان سرانه مصرف ماهی در این استان باید به بیش از 10 کیلوگرم برسد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد سرانه مصرف ماهی در ایران را هم اینک حدود 10 کیلوگرم ذکر کرد و افزود: میانگین مصرف ماهی در کشور در افق 1404 نیز 16 کیلوگرم تعیین شده است.
به گفته یزدان پناه کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور است به‌طوری که حدود 1.6 درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و 10 درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند.
براساس گزارش ها این استان با ظرفیت تولید سالانه 17 هزار تن رتبه چهارم تولید ماهیان سردآبی را دارد.
هم اکنون 221 مزرعه پرورش ماهی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند که 2 هزار و 450 نفر در آنها مشغول به کار هستند.
کهگیلویه و بویراحمد حدود 10 درصد منابع آبی کشور با بیش از 10 میلیارد مترمکعب روان آب را در اختیار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.