«سواد سلامت» میزان توانایی افراد در کسب، تحلیل و فهمیدن اطلاعات و خدمات اولیه بهداشتی است که به آن نیاز دارند تا بتوانند در مورد مسائل مربوط به سلامت خود مشارکت داشته و تصمیم‌ های درستی بگیرند.
اورنگ ایلامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ارتقای سطح سواد سلامت در جامعه سبب بالا رفتن کیفیت زندگی، کاهش بروز انواع بیماری ها و کاهش هزینه های درمانی از سبد مصرفی خانوارها می شود.
وی افزود: یکی از مؤلفه های مهم در بهبود هر چه بیشتر شاخص های سلامت در جامعه موضوع ارتقای سطح سواد سلامت افراد آن است و به همین دلیل نیز باید این موضوع بیش از پیش توسط مردم کهگیلویه و بویراحمد جدی گرفته شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پیشگیری مهمتر از درمان است، بیان کرد: آگاهی افراد جامعه در مورد عوامل بیماری زا و نحوه خودمراقبتی جزء اصول اساسی در تشخیص و شناسایی زودهنگام انواع بیماری ها خواهد بود.
ایلامی عنوان کرد: می توان با پیشگیری مناسب از بروز و یا پیشرفت بخش عمده ای از بیماری ‌ها جلوگیری کرد و حدود 80 درصد امور تأثیرگذار بر سلامت افراد جامعه نیز مربوط به مسائل اجتماعی است.
وی ابراز داشت: معرفی عوارض سوء برخی عادت ها و رفتارهای نادرست شامل کم تحرکی و مصرف بیش از حد نمک، چربی و قند به عنوان عوامل بروز انواع بیماری ها یکی از مأموریت های دانشگاه علوم پزشکی استان در بُعد اجتماعی حوزه سلامت است.
ایلامی گفت: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در تلاشند تا مردم این استان را هر چه بیشتر با پیامدهای منفی برخی رفتارها و عادت های اشتباه آشنا کنند.
وی اظهار داشت: در این صورت بهتر می توان به مردم کهگیلویه و بویراحمد در زمینه پیشگیری از بروز انواع بیماری ها، استفاده مناسب از امکانات غربالگری، درمان زودهنگام بیماری ها و کاهش هزینه های درمان کمک کرد.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: مسعود علیزاده
7535/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.