براثر ترکیدگی لوله نفت شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران که آبان ماه امسال در منطقه عشایری دریلا رخ داد، آب رودخانه در این منطقه تا شعاع 40 کیلومتری آلوده شده است.
قربان کرمی روز دوشنبه در گفت و گو خبرنگار ایرنا افزود: این حادثه باعث آلوده شدن تنها منبع آب آشامیدنی دام عشایر این منطقه شده است.
وی اظهار کرد: اهالی منطقه دره لار که شامل 40 خانوار هستند از این وضعیت گله مند هستند.
رئیس اداره امور عشایر گچساران بابیان اینکه آب آشامیدنی مورد نیاز عشایر گچساران هم اینک با پنج دستگاه تانکر سیار تأمین می‌شود،ابراز داشت: شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با تامین حداقل چهار دستگاه تانکر آبرسانی به رفع مشکلات اهالی مناطق عشایری کمک کنند.
وی گفت: آبرسانی به این منطقه عشایری با استفاده از لوله کشی زیرساخت های شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران راهکار دیگری است که شرکت نفت می تواند برای رفع این چالش انجام دهد.
حدود یک هزار و 869 خانوار عشایری با 10 هزار نفر جمعیت فصل قشلاق را در مناطق دریلا، آبگندی و کلاغ نشین و دیگر مناطق عشایری این شهرستان سپری می‌کنند.
وی بیان کرد: این در حالی است،تداوم خشک‌سالی سال‌های اخیر سبب خشک شدن چشمه‌های مناطق عشایری این شهرستان نیز شده است.
رئیس اداره امور عشایر گچساران ابراز کرد: هم اکنون روزانه 250 متر مکعب آب آشامیدنی بین عشایر این شهرستان توزیع می‌شود.
عشایر این شهرستان سالانه 2 هزار و 700 تن گوشت قرمز، 6 هزار و 480 تن انواع فرآورده‌های لبنی، 150 تن پشم و 25 تن گوشت سفید تولید می‌کنند.
عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترکهای قشقایی و دره شوری هستند .
مناطق ییلاقی عشایر گچساران سمیرم، سپیدان و مناطق سردسیری شهرستان بویراحمد است.
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از شرکت‌های تابعه مناطق نفت خیز جنوب است.
میدان نفتی گچساران دومین میدان بزرگ نفتی ایران است که در محدوده شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله 220 کیلومتری از جنوب شرقی اهواز قرار دارد.
شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران زیرمجموعه‌ شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، درزمینهٔ استخراج، پالایش و انتقال نفت خام، گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت می‌کند.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: علیزاده
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.