عیسی راستین نسب روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در صورت بارش 10 میلیمتر باران مزارع دیم استان تا یک ماه از خطر خشک شدن در امان خواهند ماند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشت محصولات زراعی مانند جو، گندم و کلزا در حدود 134 هزار هکتار از مزارع این استان انجام شده است که 23 هزار هکتار آن آبی و بقیه دیم است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کم بارشی در سال زراعی جاری کشاورزان و بهره برداری بخش کشاورزی در مناطق مختلف استان را نگران کرده است.
هر سه محصول گندم، جو و کلزا در کهگیلویه و بویراحمد به‌صورت تضمینی خریداری می‌شود.
سالیانه 850 هزار تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
سال زراعی گذشته افزون بر 68 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان از بهره برداران این استان خریداری شد که 900 میلیارد ریال از قبل آن عاید آنان شد.
بر اساس برآوردهای کارشناسان هواشناسی میزان بارندگی سال زراعی جاری تا روز دهم دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38.3 درصد کاهش یافته است.
شهرهای دهدشت و سی سخت به ترتیب با 49.7 و 45.7 درصد شاهد بیشترین کاهش بارندگی در سال زراعی جاری بوده اند.
میزان کاهش باران در ایستگاه‌های هواشناسی دهدشت،83.9، سی سخت 75.8، لیکک 13.9، یاسوج 61.1، امامزاده جعفر 33.4 و دوگنبدان 41.2 میلیمتر گزارش شده است.
میزان بارندگی سال زراعی جاری در سی سخت 89.8، یاسوج 78.6، دهدشت 83.2، دوگنبدان 57.4 و امامزاده جعفر 52.5 میلیمتر بوده است.
کهگیلویه و بویراحمد یک دوره خشکسالی را تجربه می‌کند که 9سال از دوره خشکسالی در این استان می گذرد.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: علیزاده
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.