داوود راهزادی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس قانون تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان باید تا شهریور سال آینده نسبت به اجرای این مهم اقدام کنند.
وی تصریح کرد: بر اساس بند 2 این تصویب نامه هر دستگاهی که نسبت به انجام این مهم تا تاریخ 31 شهریور سال 97 اقدام نکند تعرفه ۲۰ درصد برق مصرفی آن بر اساس میانگین نرخ تضمینی برق از تجدیدپذیر محاسبه می‌شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال گذشته تاکنون برای نخستین بار 71 نیروگاه خورشیدی یک کیلوواتی روستایی به روستانشینانی که در مناطق بسیار سخت گذر و کوهستانی ساکن هستند واگذار شده است.
کارشناسان و پژوهشگران اقتصادی نیز معتقدند که سرمایه گذاری بر روی انرژی‌های تجدید پذیر به‌عنوان ظرفیتی تحول آفرین در آینده صنعت برق کشورمان گامی مثبت و حرکتی نو در راستای تحقق بخشی از سیاست‌ها و راهبردهای اقتصاد مقاومتی است.
استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر به‌عنوان ظرفیتی مغفول مانده در سالیان متمادی، ظرف 2 سال گذشته و در کنار سایر طرح‌های ابتکاری، احیایی، راهگشا و امیدبخش دولت تدبیر و امید افق‌های روشن و فصل تازه‌ای را در مسیر تحولات صنعتی، اقتصادی و حتی رفاهی و اجتماعی کشور باز کرده است.
کارشناسان معتقدند که این صنعت پاک جایگزینی مطمئنی برای سوخت‌های فسیلی و گره گشای بسیاری از معضلات و چالش‌های منابع حیاتی و زیست محیطی در آینده است.
تحلیل‌های کارشناسان نشان می‌دهد که ایران از لحاظ برخورداری منابع مختلف انرژی، یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود و افزون بر وجود منابع گسترده سوخت‌های فسیلی و تجدیدناپذیر نظیر نفت و گاز دارای قابلیت فراوان انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله باد، خورشید، زیست توده و زمین گرمایی است.
بر اساس اعلام وزارت نفت؛ ایران در منطقه‌ای واقع شده که با داشتن حدود 300 روز آفتابی از نظر دریافت انرژی خورشیدی در میان نقاط مختلف جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد و از این حیث استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی به دلایل مختلف مانند دسترسی آسان و سهولت تبدیل به انرژی الکتریکی، سازگاری با محیط زیست و تجدیدپذیری، مطلوبیت زیادی دارد.
همچنین بر اساس این تحلیل‌ها تا سال ٢٠٢٥ سهم انرژی‌های تجدیدپذیر به ١٠ درصد مصرف انرژی جهانی خواهد رسید.
دولت یازدهم عزم خود را برای توسعه و فرهنگ سازی استفاده بهینه و بهره‌وری صحیح از انرژی‌های تجدید پذیر استوار ساخته و برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی و عملیاتی در این راستا نیز توسط وزارتخانه‌های مربوطه نفت و نیرو در حال انجام است.
دولت در این راستا خرید تضمینی برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر را در دستور کار قرار داده و با انعقاد تفاهم نامه‌های 20 ساله با اشخاص حقیقی و حقوقی و سایر متقاضیان زمینه فعالیت‌های اقتصادی و توسعه این فناوری جدید را حتی در دورترین و سخت گذرترین مناطق روستایی و عشایری فراهم کرده است.
خبرنگار: حمید جهان** انتشار دهنده: سید ولی موسوی
3016/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.