به گزارش ایرنا، با بارش سنگین برف در این منطقه محور سی سخت به پادنا در شهرستان سمیرم مسدود شده است.
هر ساله و با بارش برف در این منطقه جاده ارتباطی سی سخت به پادنا در گردنه بیژن بیش از 6 ماه از سال مسدود است.
شهرستان دنا با مرکزیت شهر سی سخت با جمعیتی افزون بر 46 هزار نفر یکی از مناطق سردسیری و از شهرستان های هشت گانه استان کهگیلویه و بویراحمد است.
ولی بهره مند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که همچنین در این مدت (24 ساعت گذشته) میزان بارش برف ثبت شده در مناطق باباحسن کاکان، مله شوره ، جوخانه و دم چنار مارگون نیز به ترتیب 20، پنج ، 10 و 10 سانتی متر بوده است.
وی گفت که میزان بارش باران در شبانه روز گذشته در شهرهای یاسوج، سی سخت، لیکک، دهدشت، دوگنبدان تا ساعت 13 امروز به ترتیب 20، 18، 21، 15 و 11 میلی متر بوده است.
بررسی‌ها و مطالعات شرکت آب منطقه‌ای حکایت از کاهش میزان نزولات جوی در حدود 9 سال گذشته در این استان دارد به‌طوری که میانگین بارش‌ها در این مدت نسبت به بلند مدت و از سال زراعی 1351 تا 139سال زراعی گذشته حدود 50 درصد کاهش یافته است.
درحالی‌که حدود 9ماه از سال زراعی جاری در این استان می‌گذرد و حتی در مناطق سردسیری آن که روزگاری و قبل از سال های خشکسالی میزان بارش تا این مدت به بالای 200 میلی متر می رسید اکنون کمتر از 100 میلیمتر بارندگی رخ داده است.
از هشت شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان‌های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری و بقیه در منطقه گرمسیری قرار دارد.
بی بارشی در منطقه سردسیری استان در چند دهه اخیر بی سابقه گزارش شده است.
میانگین بلند مدت بارندگی در استان از 43 سال قبل تاکنون افزون بر 675 میلی متر معادل حدود 10 هزار و 474 میلیون مترمکعب اعلام شده است.
بر اساس این اطلاعات 44.3 درصد این میزان تبخیر می‌شود و جزء بارندگی‌های مفید محسوب نمی‌شود و از مجموع 57.3 درصد بارش‌های مفید نیز حدود 55.2 درصد از این میزان نیز تبدیل به روان آب و تشکیل سیلاب می‌شود.
کهگیلویه وبویراحمد حدود 170 هزار هکتار زمین زراعی دارد که کمتر از 50 هزار هکتار آن آبی است.
خبرنگار: حمید جهان** انتشار: علیزاده
3016/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.