به گزارش ایرنا، این روزها ادامه خشکسالی و تاخیر در آغاز بارندگی، زندگی سختی را برای عشایر کوچ نشین این استان به وجود آورده است.
مردم مناطق عشایری که افزون بر آب آشامیدنی و بهداشت، نیازمند تامین آب برای دام های خود نیز هستند، خواستار چاره اندیشی اساسی مسئولان برای رفع مشکل کم آبی شدند.
اینک قشر زحمت کشی که به جای زرق و برق های زندگی شهری سادگی و انس با طبیعت را برگزیده اند، این بار با کمبود شدید آب مواجه شدند.
یکی از اهالی عشایر شهرستان گچساران گفت: بسیاری از مردم مناطق عشایری با وجود تمام شدن زمان کوچ در مناطق سرمایی ییلاقی، همچنان آنجا مانده اند تا پس از بارندگی ها به قشلاق بازگردند.
علی نقی دره شوری با اشاره به اهمیت حیاتی آب برای سلامت و ادامه زندگی انسان و دام افزود: ادامه زندگی کوچ نشینی بدون تامین آب پایدار بسیار دشوار است.
وی از مسئولان خواست تا با اجرای شبکه های انتقال آب مساله کمبود آن را برای همیشه در مناطق عشایری کهگیلویه وبویراحمد حل کنند.
یکی از ساکنان مناطق عشایری شهرستان بهمئی در جنوب استان گفت: برخی از مردم به دلیل کمبود آب ناچار به فروش دام های خود هستند.
مرادعلی محمدی افزود: افزایش میزان آبرسانی در مناطق گرمسیری خواسته اصلی عشایر است.
وی تصریح کرد: کمبود علوفه مرتعی و نیاز به خرید علوفه دستی که منجر به هزینه های اضافی بر دوش عشایر می شود سبب شده که عشایر روزهای سختی را تجربه کنند.
یکی دیگر از عشایر شهرستان بهمئی با اشاره به جذابیت های زندگی عشایری بیان کرد: در صورتی که دولت با حمایت بیشتر از عشایر در زمینه تامین آب آشامیدنی و علوفه اقدام نکند سبب افزایش سطح نارضایتی بین عشایر شده و امکان به فراموشی سپرده شدن زندگی کوچ نشینی شود.
مریم عباسی تصریح کرد: بسیاری از نسل جوان به دلیل جذابیت های زندگی شهری و مشکلات موجود عشایری به شهرها مهاجرت می کنند.

**برنامه ریزی برای تامین آب پایدار در مناطق عشایری
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: 48 طرح مطالعاتی برای تأمین آب پایدار در مناطق عشایری این استان در حال اجراست.
مجید علی پور افزود: این طرح‌ها در زمینه‌ روش‌های هدایت و جمع آوری آب‌های سطحی، حفر چاه‌های عمیق، پمپاژ و انتقال آب، سدهای زیرزمینی و خاکی و ذخیره نزولات آسمانی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون با همکاری دانشگاه یاسوج در حال مطالعه است.
وی بیان کرد: سالانه پنج میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی چشمه‌ها و احداث مخازن ذخیره در راستای تأمین آب پایدار مناطق عشایری در این استان اختصاص داده می‌شود.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال تاکنون 15 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های تأمین آب پایدار تصویب شده که 30 درصد از آن تخصیص یافته است.
علی پور با اشاره به بهسازی چشمه‌ها به‌عنوان یکی از راهکارهای تأمین آب پایدار گفت: تاکنون 300 چشمه مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد بهسازی شده است.
وی ابراز داشت: برای بهسازی چشمه‌های مناطق عشایری، عملیات اجرایی سرپوشیده شدن، اجرای یکهزار و 600 مخزن ذخیره آب، لوله کشی و انجام آبشخور دام و آب مورد نیاز انسان به‌طور جداگانه انجام شده است.
علی پور با اشاره به مشکلات عشایر کوچ رو به‌ویژه در سال‌های کم بارشی، بیان کرد: حیات زندگی عشایری در گرو اجرای طرح‌های تأمین آب پایدار است.
وی تعداد عشایر کوچرو کهگیلویه و بویر احمد را بیش از 11 هزار خانوار ذکر کرد و افزود: تعدادی از عشایر به دلیل شرایط بهتر مراتع در مناطق سردسیری باقی مانده‌اند تا پس از بارش نخستین باران به مناطق گرمسیری کوچ کنند.

** کم آبی شدید در مناطق عشایری
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: کم آبی در مناطق قشلاقی این استان به ویژه در شهرستان های گچساران و بهمئی در طول یک دهه اخیر بی سابقه بوده است.
علی پور افزود: براساس آخرین قابلیت سنجی 570 حلقه چشمه در مناطق مختلف عشایری کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تعداد زیادی از این چشمه ها یا خشک شده و یا میزان بسیار کمی آب دارند.
وی بیان کرد: طرح آمار برداری از چشمه های خشک شده در دست اقدام است که به زودی آمار آن اعلام می شود.
با وجود گذشت نزدیک به 53روز از سال زراعی جاری تاکنون در این استان همچون پارسال بارندگی صورت نگرفته است.
علی پور تصریح کرد: تاکنون 300 چشمه در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد بهسازی شده است.
وی افزود: سرپوشیده شدن چشمه ها برای پیشگیری از آلودگی و تهدید سلامتی مردم و لوله کشی آنها و ایجاد مخزن برای استفاده انسان و دام از مراحل مختلف بهسازی چشمه هاست.
علی پور ادامه داد: هم اینک با تمام توان و بی وقفه کار آبرسانی سیار در مناطق عشایری در حال انجام است که روزانه 576 متر مکعب آب توزیع می شود.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امسال سه میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح آب رسانی سیار به عشایر این استان اختصاص یافته است در حالیکه برای انجام عملیات آبرسانی به صورت استاندارد حداقل به 12 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
علی پور بیان کرد: در حال تلاش برای دریافت چند دستگاه تانکر آبرسانی سیار هستیم تا با کمک بخش خصوصی بتوانیم بخشی از این کمبودها را جبران کنیم.
وی تصریح کرد: 300 دستگاه تانکر چرخدار به صورت امانی از سال های گذشته به عشایر واگذار شده است تا خانواده ها بتوانند آب مورد نیاز خود را تامین کنند.
وی در ادامه با اشاره به کمبود علوفه دام بر اثر خشکسالی به ویژه در مناطق گرمسیری استان بیان کرد: امسال 2هزار تن جو و کنستانتره بین عشایر توزیع شده و با توجه به توان مالی عشایر امکان تقسیط هزینه در سه قسط با تخفیف ویژه وجود دارد.
وی با یادآوری وجود کارخانه تولید کنستانتره در کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این کارخانه توان تامین پنج هزار تن از این محصول را دارد که بخشی از آن به استان های مجاور صادر می شود.
وی اظهار داشت: با آغاز فصل سرما، عشایر کهگیلویه و بویراحمد به همراه دام‌های خود از مناطق سردسیری (ییلاق) کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های اصفهان و فارس به مراتع و عرصه‌های طبیعی گرمسیری (قشلاق) این استان باز می گردند.

**پرداخت تسهیلات بانکی برای حمایت از تولیدات عشایری
وی گفت: اعتبار مورد برای نیاز پرداخت تسهیلات بانکی زنجیره تولید و تامین علوفه به 813 خانوار عشایری این استان تخصیص یافته است.
علی پور افزود: بخشی از عشایر کهگیلویه و بویراحمد تسهیلات بانکی را دریافت و تعدادی در حال انجام مراحل قانونی بانکی است.
وی بیان کرد: در سال 1395 به 900 خانوار عشایری به مبلغ 80 تا 100 میلیون ریال برای هر فقره تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد و دوره بازپرداخت پنج ساله پرداخت شده است و در سال جاری نیز به همین شیوه خواهد بود.
علی پور ابراز کرد: این مبلغ برای تولید گوشت قرمز و حفظ ذخیره ژنتیکی دام عشایر هزینه شده است.
وی تصریح کرد: هم اینک عشایر کهگیلویه و بویراحمد سالانه بیش از هفت هزار و 669 تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.
علی پور از افزایش 10 درصدی میزان تولید صنایع دستی عشایر کهگیلویه و بویراحمد نسبت به چهار سال قبل خبر داد.
میزان تولید صنایع دستی عشایر این استان حدود 11 هزار مربع است.
علی پور تعداد دام عشایر کهگیلویه و بویراحمد را حدود یک میلیون رأس ذکر کرد و افزود: میزان تولید شیر نیز در چهار سال اخیر که سالانه 26 هزار تن بود افزایش یافته است اما آمار دقیق میزان افزایش پس از سرشماری عشایر کوچنده اعلام می‌شود.
وی تعداد عشایر کوچ رو کهگیلویه و بویر احمد را بیش از 11 هزار خانوار ذکر کرد و افزود: تعدادی از عشایر به دلیل شرایط بهتر مراتع در مناطق سردسیری باقی مانده اند تا پس از بارش نخستین باران به مناطق گرمسیری کوچ کنند.
سالانه 54 درصد گوشت قرمز، 37 درصد شیر استان و 10 هزار مترمربع صنایع دستی توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.
12 درصد از جمعیت استان 713 هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد، عشایر کوچرو هستند.
گزارشگر: فرزانه شریفی** انتشاردهنده:حسینعلی راشکی
8143/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.