پنجمین مرحله پاکسازی محوطه چاه 147 رگ سفید، با حضور و همکاری تیم عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب و شرکت ملی حفاری ایران با موفقیت کامل انجام شد.

به گزارش "ایلنا" از یاسوج، به نقل از روابط عمومی مناطق نفت‌خیز جنوب، با خارج ساختن سه مخزن مملو از گل حفاری و سه دستگاه پمپ‌های مستقر در محدوده آتش، پنجمین مرحله پاکسازی محوطه چاه 147 رگ سفید، با حضور و همکاری تیم عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب و شرکت ملی حفاری ایران با موفقیت کامل انجام شد.

بر اساس این گزارش، در این عملیات که ساعت 20:30 دقیقه شامگاه 16 آبان آغاز و 4 ساعت به طول انجامید، ابتدا تیم آتش‌نشانی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت‌های بهره برداری نفت و گاز گچساران و آغاجاری با استقرار و چیدمان ماشین آلات آتش نشانی و تانکرهای حمل آب، بارش انبوه و فوران آب را در محدوده عملیات امکان پذیر ساخته و آن گاه سه گروه از آتش کاران در صفوف منظم و فواصل معین، در شعاع 30 تا 50 متری دهانه چاه مستقر و با پوشش مستمر آب، دمای تجهیزات و آهن آلات باقی مانده در ضلع غربی چاه را کاهش دادند.

گفتنی است، در بخش دوم برنامه شب گذشته، نیروهای عملیاتی زیر پوشش سنگین آب، به چاه نزدیک شدند و  لوله‌های مرتبط مخازن ذخیره گل روغنی را از یک‌دیگر جدا ساختند و آن‌گاه دو دستگاه بلدوزر ترابری مناطق نفتخیز به مخزن شماره یک نزدیک شده و پس از اتصال بکسل و اعمال مراقبت‌های لازم، مخزن مملو از گل قابل اشتعال را از معرض لهیب آتش دور ساختند که این کار با ریزش انبوه فوم و پوشش متراکم آب آتش نشانی همراه بود.

در ادامه این عملیات شبانه، دو دستگاه مخزن مکش نیز با رعایت اصول ایمنی، توسط نیروهای مستقر در محل ابتدا جداسازی و سپس به بلدوزرها متصل و از محوطه چاه خارج شدند.

آخرین مرحله عملیات شب گذشته، خارج ساختن 3 دستگاه پمپ گل حفاری از محدوده آتش بود که بدون هیچ‌گونه پیامد و آسیبی به انجام رسیده و مجموعا 6 محموله سنگین از مجموعه موانع دسترسی به چاه از محوطه خارج گردید.

این عملیات که بخشی از مقدمات کنترل فوران چاه شماره 147 رگ سفید به شمار می‌رود، با حضور و نظارت مهندس پاک نژاد معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید،انجام شد و مجموعا 60 نفر از نیروهای عملیاتی و مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران با فرماندهی واحد، همکاری داشتند.

به گزارش "ایلنا"، عملیات تخلیه و پاکسازی محوطه چاه با هدف دسترسی به مرکز آتش و کنترل فوران انجام می‌شود و به علت حرارت بسیار بالا، آلودگی سرسام آور صوتی و آلودگی محیط به مواد قابل اشتعال، یکی از حساس‌ترین و پر ریسک‌ترین مراحل مهار چاه به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.