به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی طرح انتقال آب از سد کوثر به 6 هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی دشت لیشتر در سال 81 آغاز شد و پس از انجام بخشی از کار به دلیل کمبود اعتبار تا سال ها راکد بود.
به گفته کارشناسان بیش از 50 روستا با جمعیتی بالغ بر 13 هزار خانوار به طور مستقیم و غیرمستقیم از مزیت های این طرح بزرگ کشاورزی بهره مند می شوند.

** اجرای طرح تامین آب لیشتر تحقق مطالبات مردم
یکی از کشاورزان منطقه لیشتر در گچساران با اشاره به نزدیکی روستاهای این دهستان به مناطق نفتخیز گفت: احیای طرح تامین آب لیشتر تحقق مطالبات مردم این شهرستان است که سالها با وجود زندگی بر روی گنج درآمد اندکی دارند.
محمد کریمی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم روستاهای لیشتر به دلیل آلودگی های ناشی از مخازن نفتی به شهر مهاجرت کرده یا با درآمد کم در منطقه زندگی می کنند افزود: تکمیل طرح تامین آب تحول چشمگیری در توسعه اقتصادی این منطقه دارد.
وی خواستار تلاش بیشتر مسئولان برای به ثمر نشستن این طرح شد.
یکی دیگر از اهالی منطقه لیشتر گفت: منطقه لیشتر به عنوان یکی از مناطق بسیار نزدیک به سد بزرگ کوثر سال ها تشنه بوده که این امر باعث نارضایتی مردم شده بود.
فاطمه علی پور بیان کرد: طرح آبرسانی به لیشتر افزون بر ایجاد فرصت های شغلی جدید به رونق تولید ملی و امنیت غذایی کمک می کند.

** طرح لیشتر از رکود تا شتاب گیری عملیات اجرایی
مدیرعامل آب منطقه کهگیلویه و بویراحمد گفت:به دلیل کمبود اعتبار ناشی از متمرکز بودن اعتبار و مسدود شدن کد اجرایی مربوط به شبکه اصلی نزدیک به 6 سال بخش های زیادی از طرح آبرسانی به 6 هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی دشت لیشتر راکد بود.
علی داودی مهر افزود: با پیگیری مسئولان و حمایت نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت نیمه دوم سال 1395 این طرح ردیف پروژه ملی و کد اجرایی آن دوباره اعلام شد.
وی بیان کرد: از محل اعتبارات سال گذشته مطالبات پیمانکاران پرداخت و عملیات اجرایی در تمام بخش ها امسال از سر گرفته شد.
داودی مهر افزود:برای تکمیل طرح تامین آب 6 هزار و 500هکتار از زمین های کشاورزی دشت لیشتر در شهرستان گچساران 250 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
علی داودی مهر افزود: تاکنون 300 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح اشتغالزا هزینه شده است.
وی میزان اعتبار اختصاص یافته به این طرح در سال‌های 95 و 96 را 110 میلیارد ریال اعتبار برآورد کرد.
وی تصریح کرد: در قالب طرح آبیاری و زهکشی مناطق لیشتر و خیرآباد شبکه اصلی شامل کانالهای درجه یک و 2 به طول 72 کیلومتر و خط انتقال به طول 19 کیلومتر اجرا شده است.
مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: نوع آبیاری در این اراضی تلفیقی از آبیاری های بارانی، قطره ای و غرق آبی مدرن است که چهار هزار هکتار به صورت بارانی و قطره ای و 2 هزار هکتار به صورت غرق آبی تحت پوشش شبکه آبیاری و زهکشی دشت لیشتر و خیرآباد قرار خواهند گرفت.
وی گفت: از این طرح آبرسانی 435 هکتار در منطقه خیرآباد و 423 هکتاری در منطقه آبکل تاکنون بهره برداری شده است.
وی بیان کرد: واحد شماره 2 یه مساحت 700 هکتار دارای 65درصد پیشرفت فیزیکی،واحد شماره 6 به مساحت 680 هکتار دارای 40درصد پیشرفت فیزیکی،ایستگاه های پمپاژ شماره 4و 3 دارای به ترتیب 95 و 75درصد پیشرفت فیزیکی است.
وی میزان پیشرفت فیزیکی ایستگاه شماره 3 را 10درصد اعلام کرد و گفت:واحدهای عمرانی 3و 4 با 1800 هکتار و تنگ انگشترک و آبرزی با 860 نیز در حال اجراست.
داوودی مهر بیان کرد: بهره برداری از طرح تامین آب دشت لیشتر 2 هزار و 400 فرصت شغلی ایجاد می کند.

** افزایش درآمد مردم نتیجه تحقق اجرای طرح آبرسانی به زمین های کشاورزی لیشتر
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل طرح آبرسانی به دشت لیشتر علاوه بر افزایش درآمد روستائیان، باعث ایجاد فرصت های شغلی جدید و باعث کاهش گرمای هوا و آلودگی های ناشی از تاسیسات نفتی خواهد شد.
غلامرضا تاجگردون افزود: شتاب بخشی به تکمیل این طرح برای رونق آبادانی در دهستان لیشتر ضروری است.
وی با اشاره به در حال اجرا بودن طرح تامین آب 14 هزار هکتار از زمین های کشاورزی در شهرستان های گچساران افزود: زیرساخت های کشاورزی این 2 شهرستان در مسیر شکوفایی قرار گرفته است.
وی افزود: طرح تامین آب در مناطق دشت 6 هزار و 500 هکتاری لیشتر ، سه هزار و 100 هکتار از زمی های کشاورزی خان احمد و علی آباد ، یک هزار و 200 هکتار از زمین های دشت مور، زمین های کشاورزی تنگ انشگتری به میزان یک هزار هکتار از مهمترین طرح های در حال اجرای انتقال آب به زمین های کشاورزی دیم شهرستان های گچساران و باشت است.
وی میزان اعتبار هزینه شده یا پیش بینی شده برای این طرح ها را پنج هزار و 500 میلیارد ریال ذکرکرد.
تاجگردون از تکمیل طرح مطالعاتی آبرسانی به سه هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت باشت از پل بریم خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این طرح در آینده نزدیک با 800 میلیارد ریال اعتبار آغاز خواهد شد.
تاجگردون ابراز داشت: شهرستان‌های گچساران و باشت 60 هزار هکتار زمین کشاورزی دارند که تاکنون بیش از 12 هزار هکتار آن به آبیاری‌های نوین مجهز شده است.
وی اخذ تخصیص آب از رودخانه زهره و منابع آبی دیگر را از دستاوردهای مسئولان برای توسعه کشاورزی در شهرستان های گچساران و باشت دانست.

** دیگر طرح های در حال اجرای حوزه کشاورزی گچساران و باشت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هشت طرح توسعه کشاورزی دیگر غیر از تامین آب لیشتر در مناطق مختلف شهرستان های گچساران و باشت در دست اجراست.
جعفر گوهرگانی افزود: این طرح ها شامل آبیاری قطره ای و بارانی دشت امامزاده جعفر، پروژه ایستگاه پمپاژ ثانویه و آبیاری بارانی دژسلیمان، ساخت ایستگاه پمپاژ وشبکه تحت فشار منطقه بابا کلان، طرح آبیاری قطره ای باغات قدیمی اسپر، طرح تامین آب و شبکه تحت فشار اراضی چالموره وچاه تلخ است.
وی بیان کرد: مجتمع گلخانه‌ای ماهور باشت، ناصر آباد و سرابیز باشت از دیگر طرح های در دست اجرا در این شهرستان است.
گوهرگانی طرح آبیاری قطره ای و بارانی سه هزارو 565 هکتار از زمین های کشاورزی دشت امامزاده از مهمترین طرح های در دست اجرای این سازمان است.
وی ادامه داد: از این میزان سه هزارو 120 هکتار اجرا شده و 445 هکتار در دست اجراست.
گوهرگانی میزان اعتبار این طرح را 420 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: 175 میلیارد ریال تاکنون در این زمینه هزینه شده است.
وی پیشرفت فیزیکی این طرح را 89 درصد کرد و گفت: این پروژه در روستای های سرابننیز ،خربل، امام زاده جعفر، سربیشه، بیدزرد-، ماهورباشت و پاکوه اجرا می شود.
گوهر گانی گفت: پروژه ایستگاه پمپاژ ثانویه و آبیاری بارانی دژسلیمان با اعتباری بیش از 32 میلیارد ریال در دست اجراست.
وی ادامه داد: تاکنون پمپاژ ثانویه، سه دستگاه الکتروموتور 75 کیلووات و یک دستگاه ترانسفورماتور 300 کیلووات از سوی سازمان جهاد کشاورزی در این طرح اجرا شده است.
گوهرگانی تصریح کرد: آبیاری نوین بیش از 255 هکتار از زمین های کشاورزی منطقه دژ سلیمان از مهمترین اهداف این طرح است.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح در سال 94 آغاز شد گفت: از این میزان 205هکتار اجرا شده و 50 هکتار در دست اجراست.
گوهرگانی ابراز کرد: تاکنون برای اجرای این طرح بیش از 19 میلیاردو 300 میلیون ریال هزینه شده است.
شهرستان های گچساران وباشت نزدیک به 150هزار نفر جمعیت دارند.
گزارشگر: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: علیزاده
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.