مسعود شفیعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 50 درصد ثبت جهانی نقش برجسته‌های تنگ سولک مانند بخشی از مطالعات باستان شناسی، تعیین حریم، نقشه برداری و مطالعات آب شناسی انجام شده است.
وی گفت: تکمیل مطالعات باستان شناسی، مرمت نقش برجسته‌ها مهمترین کارهایی است که باید انجام شود که نیازمند 20 میلیارد ریال اعتبار است.
شفیعی ابراز کرد: سازمان میراث فرهنگی کشور پس از انجام بررسی‌های کارشناسی ثبت جهانی نقوش برجسته تنگ سولک بهمئی را تأیید کرده است.
وی بیان کرد: برنامه ریزی برای تبدیل این اثر برجسته تاریخی به یک پایگاه برای جذب اعتبارات بیشتر در حال انجام است.
13 نقش برجسته و کتیبه بر روی پنج قطعه سنگ جداگانه حجاری شده یادگار اشکانی در تنگ سولک وجود دارد.
راه سنگفرش اسب رو، چشمه گُوَردَک، سروها جلوه‌ای خاصی به این اثر بخشیده است.
نقوش برجسته‌ تنگ سولک صحنه‌های گوناگونی از آیین‌های باشکوه باستانی، نمادهای دینی، رزم‌های سواره نظام و پیاده نظام، تاج گذاری و گرفتن حلقه قدرت در حضور خدایان، شکارشاهی، خوش آمد گویی و دیگر جلوه‌های زندگی اشرافی را در دل کوهستان به نمایش گذاشته است.
تنگ سولک در غرب تنگ بجک و در نزدیکی شهر لیکک از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد و در حدود 45 کیلومتری غرب بهبهان قرار دارد و در سال 1316 به ثبت ملی رسیده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: به دلیل اینکه سالانه تنها یک یا 2 اثر میراث فرهنگی کشور ثبت جهانی می‌شود، پرونده‌هایی که قابلیت ثبت جهانی دارند نیز باید در نوبت قرار گیرند.
شفیعی ابراز داشت: اثر تاریخی بلاد شاپور دهدشت نیز قابلیت ثبت جهانی دارد و 300 میلیارد ریال برای تملک آن و 100 میلیارد ریال نیز برای انجام کارهای ثبت جهانی نیاز دارد.
وی بیان کرد: بنای تاریخی بافت تاریخی دهدشت امسال با سه میلیارد و 600 میلیون ریال در حال مرمت است که 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
بافت قدیم شهر دهدشت یکی از بزرگترین یادمان‌های تاریخی متعلق به دوره صفویه است که به لحاظ اهمیت این بافت و بناهای ارزشمند آن نیازمند توجه بیشتر است.
بافت قدیمی بلاد شاپور در گذشته دور با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور به شمار می‌آمد اما این بافت به دلایل گوناگون تخریب شد و هم اینک تنها 35 هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.
بافت تاریخی دهدشت به شماره 3/1689 در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده است.
وی عنوان کرد: ثبت آثار در فهرست آثار ملی کشور افزون بر فراهم کردن زمینه حمایت قانونی در محاکم قانونی و قضایی امکان جذب اعتبارات لازم برای انجام عملیات مطالعاتی، مرمتی و حفظ و نگهداری را فراهم می‌کند.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از 800 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شفیعی تصریح کرد: این آثار شامل بناهای تاریخی، کاروانسراها، پل‌ها، قلعه‌ها، بقاع متبرکه، زیرساخت‌های زندگی اجتماعی ایرانیان کهن مانند آب انبارها، آثار طبیعی و صنایع دستی است.
وی با اشاره به اینکه صیانت از آثار تاریخی نیازمند مرمت مداوم است، بیان کرد: سالیانه 20 تا 50 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی این استان نیاز است.
استان کهگیلویه و بویراحمد بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آریایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
کهگیلویه و بویراحمد بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.