به گزارش ایرنا، عباس کشاورز روز پنجشنبه در بازدید از طرح پمپاژ آب در 850 هکتار از اراضی منطقه مختار در شهرستان بویراحمد اظهار داشت: یکی از راهبردهای مهم دولت و وزرات جهاد کشاورزی افزایش میزان بهره وری در واحد سطح با چاشنی مدیریت آب است.
وی میزان تولید سالانه محصولات زراعی در کشور را افزون بر 83 میلیون تن ذکر کرد و گفت: کمتر از 10 میلیون تن از این میزان از طریق اراضی دیم در کشور تامین می شود.
کشاورز گفت: مساحت زمین های دیم در کل کشور حدود یک میلیون و 300 هزار و میزان اراضی آبی نیز افزون بر یک میلیون و 600 هزار هکتار است در حالی که بیش از 90درصد تولیدات در زمین های آبی صورت می گیرد.
وی کاهش میزان کشت محصولات زراعی با مصرف بالای آب ، افزایش سطح کشت های گلخانه ای ، تغییر زمان کشت برخی محصولات از بهاره به پاییزه همچون کشت چغندر قند و افزایش کشت های حفاظتی و نیمه حفاظتی را از دیگر راهبردها و برنامه های وزرات جهاد کشاورزی برای افزایش میزان بهره وری و تولید محصولات با کیفیت ذکر کرد.
وی با اشاره به کشت های حفاظتی محصولات زراعی در حدود یک میلیون و 600 هزار هکتار سطح زمین های دیم گفت: افزایش میزان مواد آلی در خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش میزان بهره وری در واحد سطح،از بین بردن علف های هرز و بالا بردن سطح مقاومت خاک و محصول در برابر انواع بیماری ها و آفات از مهمترین مزایای کشت های حفاظتی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: طرح پمپاژ در 850 هکتار اراضی دیم در منطقه مختار شهرستان بویراحمد یکی از طرح های راکد در گذشته بوده که همراه با 20 طرح پمپاژ کشاورزی در دولت یازدهم احیا و در سال 93 به بهره برداری رسید.
جعفر گوهرگانی افزود: افزون بر 150 میلیارد ریال برای اجرای این طرح پمپاژ هزینه شد که سال گذشته با کاشت محصول لوبیا بیش از این مبلغ هزینه شده برای کشاورزان سرمایه گذاری داشت.
وی تعداد بهره برداران در این طرح را بیش از 480 نفر دانست و گفت: این افراد در قالب تشکیل شرکت تعاونی آب بران مشغول بهره برداری از این طرح هستند.
وی گفت: افزون بر 30 هزار هکتار زمین دیم در کهگیلویه وبویراحمد ظرفیت تبدیل شدن به آبی را دارد.
گوهرگانی ابراز داشت: تاکنون 10 هزار هکتار از این میزان تحقق یافته است.
خبرنگار: حمید جهان** انتشار دهنده: مسعود علیزاده
3016/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.