به گزارش ایرنا، کارشناسان بر این باورند که فراهم کردن زیرساخت‌های رفاهی روستاها گام نخست برای حفظ جمعیت در روستاهاست.
امری که تحقق آن زمینه ساز رونق تولید و توسعه اقتصادی کشور و این خطه محروم اما غنی خواهد شد.

** گازرسانی به 18 هزار خانوار روستایی
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال 1392 تاکنون حدود 18 هزار خانوار روستایی از نعمت گاز برخوردار شدند که این میزان معادل 47 درصد از کل عملکرد این شرکت از ابتدا تاکنون بوده است.
رحمان خادم افزود: جمعیت بهره‌مند از گاز روستایی کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم بیش از 60 هزار نفر است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است که حدود 700 روستای آن بالای 20 خانوار جمعیت دارند.
‌اینک 570 روستا در این استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند.
خادم اظهار کرد: در دولت یازدهم 230 روستا در این استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شدند.
مدیرعامل گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این راستا 630 کیلومتر خط انتقال اجرا شد.
خادم اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد در چهار سال فعالیت دولت یازدهم درمجموع یک هزار و 80 میلیارد ریال اعتبار برای گازرسانی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد هزینه شده است.
وی افزود: 14 شهر از 17 شهر کهگیلویه و بویراحمد پیشتر گازرسانی شده بود و یک شهر در دولت یازدهم گازرسانی شده است.
وی با اشاره به اینکه ٧٥درصد از روستاهای واجد شرایط این استان از نعمت گاز برخوردار هستند افزود: این میزان در شهرستان گچساران ١٠٠درصد، بویراحمد ٨١درصد، کهگیلویه ٤٦درصد، باشت ٨٥درصد، دنا ٨١درصد، چرام ٨٦درصد، بهمئی ٣٩درصد و لنده ٦٧درصد است.
** شروع عملیات اجرایی گازرسانی به 56 روستا در هفته دولت
وی به شروع عملیات اجرایی گازرسانی به 56 روستای شهرستان دنا و بهمئی در هفته دولت اشاره کرد و گفت: این طرح در قالب گازرسانی به مجموعه روستاهای سرآسیاب و ممبی (38 روستا)، مجموعه روستاهای کت (11 روستا) و گازرسانی به روستاهای سادات محمودی (7 روستا) اجرا می‌شود.
مدیر عامل گاز استان کهگیلویه و بویراحمد گازرسانی به بخش سرآسیاب و منطقه ممبی شهرستان بهمئی را یکی دیگر از پروژه‌های مهم گازرسانی استان دانست و افزود: عملیات اجرایی این طرح از سمت شهرستان لنده با خط ٦ اینچ و اعتباری بالغ‌بر 160 میلیارد ریال آغاز خواهد شد.
وی تصریح کرد: جمعیت بهره‌بردار این طرح بیش از 17 هزار نفر است.
وی تأکید کرد: ١٦٨هزار خانوار در استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند که از این تعداد ١٢٢هزار و٦٠٠ خانوار شهری و ٤٥ هزار و چهارصد خانوار روستایی است
خادم تصریح کرد: ٩٧درصد کل خانوارهای شهری و٧٢درصد خانوارهای روستایی استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند شدند.
کهگیلویه و بویراحمد براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 بیش از 713 هزار نفر جمعیت دارد که کمتر از 50 درصد آنها در روستاها زندگی می‌کنند.
از مجموع ١٧ شهر کهگیلویه و بویراحمد ١٥شهر از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند.
گازرسانی به 2 شهر دیشموک و قلعه رئیسی در حال انجام است.

**چشم انداز روشن آینده توسعه گازرسانی
مدیرعامل گاز کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته 458 روستای استان در سال‌های 96 و 97 با بیش از هزار و 720 میلیارد ریال گازرسانی خواهد شد که مجوزهای لازم اخذ شده است.
خادم گفت: هم اکنون شاخص بهره‌مندی شهرستان کهگیلویه از نعمت گاز طبیعی 48 درصد است که با بهره برداری از طرح‌های در دست اجرا این شاخص تا چند سال آینده به بیش از 81 درصد خواهد رسید.
رحمان خادم افزود: با بهره برداری از طرح گازرسانی به 2 شهر قلعه رئیسی و دیشموک و 134 روستا شاخص بهره‌مندی این شهرستان از گاز طبیعی افزایش چشمگیری خواهد یافت.
خادم بیان کرد: این طرح در سه فاز در حال اجراست که فاز اول و دوم این پروژه به طول 16 کیلومتر خط انتقال اجرا شد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد با گازرسانی به مناطق دیشموک و قلعه رئیسی سالانه از قطع 17 هزار اصله درخت جلوگیری می‌شود و استفاده از منابع فسیلی هم بشدت کاهش می‌یابد.
اجرای این طرح همچنین نقش مهمی در ایجاد صنایع کوچک و متوسط و درنتیجه اشتغال در منطقه افزایش پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: در هفته دولت امسال روستاهای چیر، پوزه، کوهبرد، 2 بند، سرمست دم مهد و کلگه پهن با جمعیتی بیش از 982 نفر در قالب 226 نفر از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.
وی اعتبار این طرح را 6 میلیارد و 749 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در این طرح 23 هزار و 800 کیلومتر شبکه پلی اتیلن اجرا شد.
شهرستان کهگیلویه با 132 هزار نفر جمعیت دارای چهار شهر، چهار بخش و 10 دهستان است.

** اهمیت توسعه گازرسانی برای مهاجرت معکوس
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توسعه گازرسانی به روستاها برای ترویج مهاجرت معکوس به شهرها و رضایتمندی مردم خدمات دولت در این حوزه را خوب ارزیابی کرد.
غلامرضا تاجگردون با یادآوری استفاده از چوب درختان جنگلی برای گرم کردن خانه‌ها و پخت غذا افزود: توسعه گازرسانی به روستاها برای صیانت از گنجینه‌های خدادادی جنگل‌ها نیز هست.
وی پیوستن شهرستان گچساران به روستاهای سبز از نظر گازرسانی را نشانگر توجه دولتمردان به توسعه گازرسانی در این شهرستان دانست.
تاجگردون ادامه داد که یک شهر و 62 روستای گچساران از نعمت گاز برخوردار هستند.
وی بیان کرد: بیش از 31 هزار خانوار که 6 هزار و 605 خانوار آن در مناطق روستایی زندگی می‌کنند در گچساران از نعمت گاز بهره‌مند هستند.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.