به گزارش ایرنا، هر چند دولت در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای زیباسازی و شادابی فضاهای آموزشی کرده است اما گسترده بودن جامعه دانش آموزی و نیاز به اعتبارات بیشتر، آموزش و پرورش را نیازمند مشارکت‌های مردمی برای تحقق مدارس زیبا و ایمن کرده است.
مشارکت همگانی در امر مدرسه سازی زمینه ساز شکوفایی خلاقیت‌ها و استعدادهای دانش آموزان به‌ویژه در مناطق محروم است.
مدارس زیبا، ایمن و استاندارد نخستین نیاز حوزه تعلیم و تربیت است که مشارکت مردم و دولت برای تحقق این مهم ضرورتی انکارناپذیر است.
در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل پراکندگی روستاها نیازمند توجه ویژه ای است.


** وجود 240 مدرسه غیر مقاوم
مدیرکل آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزون بر 240 مدرسه فرسوده و غیر مقاوم با یک هزار و 398 کلاس درس در سطح استان نیازمند بازسازی و مقاوم سازی هستند.
هادی زارع پور تصریح کرد: 2 هزار و 944 آموزشگاه با هشت هزار و 440 کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد افزون بر 2 هزار مدرسه کمتر از 15 دانش آموز در آن تحصیل می‌کنند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 13 منطقه آموزشی در این استان وجود دارد و هم اینک 150 هزار و 238 دانش آموز پسر و دختر در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در آن تحصیل می‌کنند.
وی افزود که از مجموع دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد 65 درصد در مدارس شهری و 35 درصد نیز در مدارس روستایی تحصیل می‌کنند.

** میزان مشارکت خیران
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: خیران مدرسه ساز تاکنون افزون بر یکهزار و 450 کلاس درس را در سطح استان به‌ویژه در روستاها و مناطق محروم یا احداث کرده اند و یا در ساخت آنها مشارکت داشته‌اند.
زارع پور اظهار داشت: ظرف 2 سال گذشته نیز 87 مدرسه پیش‌ساخته در استان و در مناطق محروم نصب شده که 63 مورد از این تعداد توسط خیران خریداری شده است.

** جشنواره خیران مدرسه ساز تدبیری برای جذب مشارکت‌های مردمی
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تاکنون افزون بر 19 جشنواره خیران مدرسه ساز در سطح استان برگزار شده، گفت: میزان تعهد خیران در سه جشنواره گذشته در دولت یازدهم افزون بر 470 میلیارد ریال بوده است.
وی تصریح کرد: تعهد خیران مدرسه ساز در سال 92 کمتر از 25 میلیارد ریال بوده و تنها در جشنواره نوزدهم این رقم به بیش از 170 میلیارد ریال رسید که تاکنون حدود 70 درصد آن نیز تحقق یافته است.
وی ابراز داشت: هم اینک حدود 40 مدرسه با 166 کلاس درس در سطح استان در دست ساخت است که هزینه آنها توسط خیران تأمین خواهد شد.
وی یادآور شد که 9 مدرسه یک دانش آموزی، 77 مدرسه 2 دانش آموزی، 451 آموزشگاه زیر پنج دانش آموزی، 765 مدرسه زیر 10 دانش آموز و 916 مدرسه نیز زیر 15 دانش آموزی از این تعداد هستند.

** تلاش‌های دولت یازدهم برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: 64 باب مدرسه با 379 کلاس درس در دولت تدبیر و امید در این استان ساخته و تحویل آموزش و پرورش داده شد.
جهان محرابی اظهار داشت: زیربنای این تعداد واحد آموزشی 72 هزار و 182 مترمربع و اعتبار هزینه شده 564 میلیارد و 380 میلیون ریال بوده است.
وی تصریح کرد: فضاهای آموزشی پیش ساخته نصب شده در کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم شامل 16 کلاس درس با 368 مترمربع زیربنا و اعتبار چهار میلیارد و 800 میلیون ریال بوده است.
وی افزود: در دولت تدبیر و امید سیستم گرمایشی 309 باب مدرسه کهگیلویه و بویراحمد با یکهزار و 826 کلاس درس با زیربنای 196 هزار و 304 مترمربع زیربنا و اعتبار 187 میلیارد و 388 میلیون ریال استانداردسازی شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بیش از 50 میلیارد ریال در سال‌های 94 و 95 نیز برای تجهیز کلاس‌های درس به میز، نیمکت، صندلی، میز معلم و سایر تجهیزات آموزشی مدارس در این استان هزینه شده است.
محرابی ابراز داشت: اصلاح شبکه‌های آب، برق و گاز حدود 900 مدرسه با اعتبار هزینه شده حدود هشت میلیارد ریال و اجرای 22 شبکه برق با 12 میلیارد ریال از دیگر اقدام‌های انجام شده برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی مدارس کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم بوده است.

** چشم انداز آینده مدرسه سازی در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: 140 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری به نوسازی مدارس این استان تخصیص داده شد.
محرابی اظهار داشت: این میزان اعتبار برای ساخت، تعمیرات، تجهیزات، انشعابات، مطالبات پیمانکاران و طرح‌های در دست اجرا هزینه خواهد شد.
وی بیان کرد: 90 طرح مدرسه سازی در سطح استان در دست اجراست.
محرابی عنوان کرد: 39 طرح آموزشی خیرساز نیز در قالب 156 کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد دست ساخت است.

** استفاده از ظرفیت اوقات فراغت در زیباسازی مدارس
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح هجرت سه با حضور داوطلبانه سه هزار دانش آموز پسر و دختر تابستان امسال در این استان اجرا شد.
زارع پور اظهار داشت: این طرح با مشارکت آموزش و پرورش، نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد.
وی افزود که دانش آموزان شرکت کننده در این طرح کار مرمت، بهسازی و زیباسازی 50 آموزشگاه کهگیلویه و بویراحمد را انجام دادند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اعتباری افزون بر 2 میلیارد و 400 میلیون ریال برای اجرای این طرح اختصاص یافت.
بیش از 6 هزار کلاس درس با 497 هزار و 256 متر مربع مساحت در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
کهگیلویه و بویراحمد دارای افزون بر 150 هزار دانش آموز پسر و دختر در مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول و دوم است.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی افزون بر 713 هزار نفر با هشت شهرستان، 17 شهر و یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است که بیش از 46 درصد جمعیت آن در روستاها و مناطق عشایری ساکن هستند.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.