جهان بخش احسانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اعتبار از محل اوراق مشارکت تأمین خواهد شد.
وی اظهار کرد که برای شتاب بخشی به ساخت سد تنگ سرخ این طرح مهم به قرارگاه خاتم واگذار شد.
احسانی بیان کرد: در سفر سال گذشته هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد که در ابعاد و اهداف سد تنگ سرخ تغییراتی صورت گیرد که این طرح با این اولویت به‌طور جدی در حال انجام است.
عملیات اجرایی سد تنگ سرخ یاسوج در سال 1390 با هدف تنظیم سالانه 200 میلیون مترمکعب آب برای مصارف کشاورزی، صنعتی و آشامیدنی کهگیلویه و بویراحمد و شیراز آغاز شد.
معاون طرح و برنامه شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: این طرح بعد از بازنگری باهدف تأمین ۸۲ میلیون متر مکعب آب برای مصارف آشامیدنی و صنعت در کهگیلویه و بویراحمد و فارس اجرا می‌شود و آب کشاورزی از مخزن طرح در بازنگری جدید حذف شده است.
به گفته وی، در مطالعات جدید حجم مخزن سد با هدف شتاب بخشی روند ساخت آن کوچک‌تر خواهد شد.
سد خاکی تنگ سرخ از نوع سنگ ریزه با هسته رسی در منطقه تنگ سرخ بویراحمد و بر روی رودخانه بشار در 35 کیلومتری یاسوج احداث می‌شود.
در طرح اولیه، سد تنگ سرخ 66 متر ارتفاع، 917 متر طول، عرض تاج 10 متر و با حجم مخزن در رقوم نرمال بهره برداری 125 میلیون متر مکعب در سال و حجم تنظیم مخزن آبگیری سالانه 200 میلیون متر مکعب پیش بینی شده بود.
25 میلیون متر مکعب از این میزان آب سد برای آشامیدنی شهر یاسوج، 42 میلیون متر مکعب برای تأمین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و 17 میلیون متر مکعب برای تأمین آب صنعتی یاسوج، 72 میلیون متر مکعب برای تأمین آب آشامیدنی شهرستان شیراز و 33 میلیون متر مکعب برای مصارف زیست محیطی رودخانه بشار در نظر گرفته شده بود.
وی از در حال مطالعه بودن چند سد کوچک آبریز در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
احسانی تصریح کرد که دم چنار، سادات، سقاوه، سیوکی و شبلیز از جمله این طرح‌هاست که برای تأمین آب در بخش‌های مختلف طراحی و احداث خواهند شد.
کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت حدود 10 درصد ریزش های جوی کشور را دارد.
شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که سد تنگ سرخ برای تامین آب آشامیدنی آن پیش بینی شده است بیش از 130 هزار نفر جمعیت دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
۸۱۴۳/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.