به گزارش ایرنا، سکونت گاه‌های غیررسمی یا حاشیه نشینی مختص ایران نبوده و بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی تجارت، تا سال 2030 میلادی، بیش از نیمی از مردم جهان در حاشیه شهرها زندگی خواهند کرد که این افزایش در کشورهای ثروتمند با رشد کمتر و در کشورهای فقیر یا در حال توسعه با رشد زیادی همراه و مهاجرت‌های بی‌رویه، بافت جمعیتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
19 میلیون حاشیه نشین در سکونتگاه‌های حاشیه شهرهای ایران زندگی می‌کنند.

** حاشیه نشینی در شهرهای یاسوج و گچساران
مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت که 77 هزار نفر حاشیه نشین در استان زندگی می‌کنند که از این تعداد 45 هزار نفر مربوط به شهرستان بویراحمد و مابقی نیز مربوط به شهرستان گچساران است.
کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 بیش از 713 هزار نفر جمعیت دارد.

** آسیب‌هایی که ساکنان حاشیه شهرها را تهدید می‌کند
حجت الاسلام سید علی فتح میرمحمدی اظهار داشت: در مناطق حاشیه‌ای استان علاوه بر ساخت و سازهای غیرقانونی، بالا بودن میزان فقر، بیکاری و انواع جرائم از جمله سرقت و نزاع‌های فردی و دسته جمعی آسیب‌های مختلف اجتماعی نیز در حال گسترش است.
وی افزود که سطح سواد و مهارت‌های زندگی ساکنان مناطق حاشیه‌ای کهگیلویه و بویراحمد پایین بوده و هنجارهای دینی، قانونی و اجتماعی نیز در این مناطق چندان رعایت نمی‌شود.
مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مناطق حاشیه‌ای این استان فاقد امکانات اولیه بوده و زیرساخت‌های فرهنگی، آموزشی و بهداشتی نیز چندان در آنها فراهم نیست.
وی ابراز داشت: باید در این راستا نقشه راه تهیه شده و کمیته ساماندهی حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی شهرستان‌های هشت‌گانه کهگیلویه و بویراحمد نیز فعال‌تر شود.
حجت الاسلام میرمحمدی گفت که انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد برای جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در این استان دارای برنامه مدون بوده و راهکارهای مناسب ارائه دهند.

** راهکارها
وی اظهار داشت: ساخت مکان‌های مذهبی، فرهنگی و ورزشی در مناطق حاشیه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نقش مهمی در کاهش انواع آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در این مناطق خواهد داشت.
فرماندار بویراحمد نیز خواستار کاربردی‌تر شدن تصمیم گیری و اجرا در زمینه کاهش معضلات موجود در مناطق حاشیه‌ای این شهرستان شد.
سید محمدکاظم نظری اظهار داشت: باید در هر کدام از نشست‌های کمیته ساماندهی حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی کهگیلویه و بویراحمد روی یک یا 2 موضوع خاص تمرکز شده و برای کاهش آنها راهکار عملی ارائه شود.
وی افزود که بررسی چند موضوع مختلف در این نشست‌ها کارایی و اثرگذاری لازم را ندارد.
نظری بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی و به‌ویژه نهادهای فرهنگی بویراحمد برنامه‌های مورد نظر خود در زمینه کاهش معضلات و مشکلات رایج در مناطق حاشیه‌ای این شهرستان را به استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کنند.
شهردار یاسوج نیز ابراز کرد: ساخت و سازهای بدون مجوز و به صورت شبانه منجر به رشد مناطق مسکونی بدون پیش بینی فضایی برای جدول گذاری، معابر، فضای سبز و دیگر خدمات شهری شده است.
محمد علی جاوید با بیان اینکه نجف آباد و شرف آباد مهمترین مناطق حاشیه شهر یاسوج هستند افزود: ساماندهی این مناطق نیازمند تلاش و تعامل تمام دستگاه‌های اجرایی است.
شهردار یاسوج تصریح کرد: صرف بخشی از اعتبارها و تجهیزات برای خدمات رسانی به این مناطق از مشکلات شهرداری است.
جاوید ابراز کرد: اجرای طرح تفضیلی برای تفکیک و اجرای خدمات شهری تنها راه ساماندهی مناطق حاشیه نشین این شهر است که در برخی مناطق در حال اجراست.
وی نبودن مدیریت واحد برای ساماندهی و کنترل پدیده حاشیه نشینی را از چالش‌های پیش روی مسئولان دانست.
شهردار یاسوج گفت: برخی از ساخت و سازهای انجام شده در مناطق حاشیه این شهر باید برای ساماندهی تخریب شود.
وی با اشاره به اثر نامطلوب پدیده حاشیه نشینی در ظاهر شهر گردشگر پذیر یاسوج و نبود زیرساخت‌ها برای زندگی مردم، بر شتاب بخشی به ساماندهی این مناطق با همکاری تعاونی‌ها تاکید کرد.
شهردار یاسوج گفت که صدور پروانه ساخت و ساز در مناطق حاشیه این شهر از برنامه‌های در حال اجرا برای کاهش این مشکل است.
جاوید اظهار داشت: این حرکت به ساخت‌وسازهای اصولی با کاربری تعریف شده کمک خواهد کرد

** کمبود زیرساخت‌های آموزشی در مناطق حاشیه شهرها
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که یکی از مشکلات مهم در مناطق حاشیه‌ای استان کمبود فضای آموزشی و نیاز به ساخت فضاهای جدید بوده و بیشترین مشکل در این زمینه نیز در مناطق مادوان سفلی و علیای شهرستان بویراحمد است.
هادی زارع پور اظهار داشت: مناطق حاشیه‌ای شهرستان‌های بویراحمد، گچساران و کهگیلویه به ترتیب نیازمند ساخت 10، سه و پنج فضای آموزشی جدید هستند.
وی افزود که اعتباری افزون بر 360 میلیارد ریال برای ساخت این تعداد فضای آموزشی جدید در مناطق حاشیه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نیاز است.

** تقویت زیرساخت‌ها و ساماندهی مناطق حاشیه شهرها
رشید غفاری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه حدود 16 پایگاه جدید در حاشیه شهرهای زیر 100 هزار نفر کهگیلویه و بویر احمد ایجاد شده گفت که به ازای هر 2 هزار و 500 نفر نیز یک نیروی مراقب سلامت مشغول ارائه خدمات بهداشتی و پیشگیرانه در این پایگاه‌ها هستند.
فرماندار گچساران هم گفت که احیای بافت فرسوده حاشیه شهر از برنامه‌های در حال اجرا برای ساماندهی این مناطق است.
بر اساس طرح احیای بافت فرسوده دوگنبدان سه هزار و 700 واحد مسکونی این شهر تا سه سال آینده با یک هزار و 470 میلیارد ریال اعتبار نوسازی خواهد شد.
عبدالرحیم رحیمی افزود که این طرح با سرعت خوبی در حال اجراست.
وی ابراز داشت: برای هر یک از واحدهای مسکونی بهره برداری شده تاکنون 300 میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت و 60 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت شده است و 100 میلیون ریال دیگر برای سال 1396 ابلاغ شده است.
رحیمی تصریح کرد که تسهیلات پرداخت شده تا سه سال دوره تنفس، چهار درصد کارمزد و 15 سال دوره بازپرداخت دارد.
وی بیان کرد که تخریب رایگان، جمع آوری انشعاب‌های برق، آب و گاز، تخفیف در پروانه‌های ساختمانی و ضمانت زنجیره‌ای از دیگر خدمات ارائه شده برای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان است.
حاشیه نشینی زائیده مهاجرت از روستاها به اطراف شهرهاست که این پدیده سبب ایجاد چالش هایی مانند مشاغل کاذب، توزیع نامناسب امکانات ، آسیب های اجتماعی می شود.
سکونت بیش از 10 درصد مردم استان در حاشیه 2 شهر یاسوج و گچساران پیامدهای ناخواسته و ناخوش آیندی به همراه دارد که علاج آن به برنامه ریزی بهتر و گسترده تری است.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.