به گزارش ایرنا، حجت الاسلام غلامرضا مزارعی روز شنبه در همایش استانی حقوق شهروندی؛ چالش ها و راهکارها در یاسوج اظهار داشت: کمیته حفظ حقوق شهروندی در دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با هدف بازدید مستمر از دادسراها، دادگاه ها، شوراهای حل اختلاف و زندان های استان تشکیل و فعال شده است.
وی افزود که چنانچه قضات و یا کارکنان دادگستری این استان در زمینه رعایت حقوق شهروندی کوتاهی کنند توبیخ شده و افراد فعال نیز تشویق می شوند.
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: واحد حفاظت اطلاعات دادگستری استان نیز در کنار کمیته حفظ حقوق شهروندی وارد عرصه شده و گزارش های مردمی را بررسی می کند.
حجت الاسلام مزارعی عنوان کرد که دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد راهکارها و سازوکارهایی برای حفظ حقوق شهروندی و رعایت کرامت انسانی داشته باشند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که منشور حقوق شهروندی وارداتی نیست بلکه از آیات، روایات و قانون اساسی گرفته شده است.
حجت الاسلام سید علی فتح میرمحمدی اظهار داشت: منشور حقوق شهروندی فرابخشی، فراجناحی، دقیق، قانونی و مورد تأیید مسئولان اجرایی کشور است و در صورتی که به طور کامل و مطلوب اجرا شود نتایج مثبت متعددی به دنبال دارد.
وی افزود که مهمترین شاخص های این منشور شامل توسعه سرمایه اجتماعی، ایجاد همدلی و مشارکت بین مردم برای تعیین سرنوشت خود، آزادی اندیشه و بیان، پاسخگویی شفاف مسئولان اجرایی به مردم، حذف نابرابری، بی عدالتی و تبعیض و توجه به خواسته های به حق مردم است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: مردم کهگیلویه و بویراحمد باید مطالبه گر حقوق خود باشند و تمامی دستگاه های اجرایی استان نیز برای اجرای بهینه منشور حقوق شهروندی در استان بکوشند.
عضو کانون وکلای ایران نیز گفت که انسان ها در هر جایگاه و موقعیتی که باشند دارای حقوق شهروندی بوده و باید به طور کامل حفظ شود.
علی مندنی پور اظهار داشت: علمای دینی، فقها و اندیشمندان همواره بر حفظ حقوق شهروندی و رعایت کرامت انسانی افراد جامعه تأکید دارند.
وی افزود که امام خمینی (ره) مردم را ولی نعمت انقلاب می دانست که بیانگر نهایت احترام ایشان به مردم بوده و رهبر معظم انقلاب نیز خواسته مردم را ملاک قرار می دهد.
عضو کانون وکلای ایران بیان کرد: فصل سوم قانون اساسی به عنوان مهمترین فصول 22 گانه آن به مردم و حقوق آنان اختصاص دارد.
مندنی پور عنوان کرد که تدوین منشور حقوق شهروندی از نقاط برجسته عملکرد دولت یازدهم به دلیل آثار مثبت داخلی و انعکاس در عرصه بین المللی است.
وی ابراز داشت: منشور حقوق شهروندی فراتر از مسائل جناحی و سیاسی بوده و نباید برای اجرای آن سنگ اندازی و مانع تراشی شود.
مندنی پور گفت که جایگاه حقوق شهروندی در کشور هم اینک در مرحله اولیه بوده و چاره ای جز نهادینه کردن اهمیت و ضرورت اجرای منشور حقوق شهروندی بین مردم نیست.
وی اظهار داشت: رسانه ها و خبرنگاران می توانند بیشترین اثر را در تبلیغ اصولی و اجرای صحیح منشور حقوق شهروندی داشته باشند و مردم نیز باید بیش از پیش با حقوق خود آشنا شوند.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: حسینعلی راشکی
7535/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.