به گزارش ایرنا، روند اجرایی مطلوب طرح بافت فرسوده شهر دوگنبدان، اجرای دریاچه مصنوعی، آسفالت بخش قابل توجهی از معابر و ساخت چند پارک محله‌ای توانسته است تغییر نسبی در سیمای شهر دوگنبدان ایجاد کند.

** روند مطلوب طرح بزرگ احیای بافت فرسوده و طرح‌های عمرانی
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص چهار هزار تن قیر برای آسفالت معابر و در حال اجرا بودن چندین طرح توسعه شهری ابراز امیدواری کرد که با ادامه روند کنونی بتوان به زیبا شدن چهره شهر دوگنبدان امیدوار بود.
غلامرضا تاجگردون بیان کرد که افزایش میزان بودجه مناطق نفتخیز از درآمدهای نفتی در دولت تدبیر و امید و تعامل خوب مسئولان باعث توسعه شهرستان نفتخیز گچساران به مرکزیت دوگنبدان شده است.
تاجگردون با یادآوری افزایش میزان سهم مناطق نفتخیز در بودجه سال 1396 بیان کرد که روند آبادانی این خطه ادامه خواهد داشت.

**ساماندهی معابر بافت فرسوده
رئیس ستاد بازسازی بافت آسیب پذیر دوگنبدان گفت که طرح بازگشایی و زیباسازی محله‌های مسکونی بافت فرسوده این شهر اجرا می‌شود.
روح اله عمادی افزود: در این طرح 270 پلاک بافت فرسوده با همکاری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و شهرداری خریداری و تخریب می‌شود.
وی اظهار داشت: بر اساس این طرح معابر 16 متری ایجاد می‌شود و مناطقی که دارای شیب بیشتری هستند نیز به اجرای طرح‌های فضای سبز اختصاص می‌یابد.
رئیس ستاد بازسازی بافت آسیب پذیر دوگنبدان تصریح کرد که تاکنون تعدادی واحد مسکونی برای تحقق این طرح خریداری شده است و هم اکنون در حال رایزنی با مالکان برای خریداری بقیه واحدهای مسکونی هستیم.
عمادی ابراز داشت که این طرح با 100 میلیارد ریال اعتبار اجرا می‌شود.
مسئول ستاد احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان گفت که عملیات بازسازی 800 واحد مسکونی بافت فرسوده این شهر در محله‌های سادات، کیامرثی، کوی لبنان، منطقه پربالی و رادک در حال اجراست.
بر اساس طرح احیای بافت فرسوده دوگنبدان سه هزار و 700 واحد مسکونی این شهر تا سه سال آینده با یک هزار و 470 میلیارد ریال اعتبار نوسازی خواهد شد.
طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان که سال 1387 تصویب شده بود چند سال به دلیل نبود اعتبار راکد بود اما در دولت یازدهم مورد توجه جدی مسئولان قرار گرفته است.
20 هزار نفر در واحدهای مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان ساکن هستند که آسیب‌های فرهنگی و خطر حوادث طبیعی و انسان‌ساز آنها را تهدید می‌کند و این طرح فرصتی برای کاهش این آسیب‌هاست.

** روکش آسفالت معابر و سرانه فضای سبز
شهردار دوگنبدان گفت: عملیات اجرایی روکش و آسفالت بیش از یک میلیون و 50 هزار متر مربع از معابر و خیابان‌های این شهر در دولت تدبیر و امید اجرا شده است.
اردلان زینل زاده افزود: سرانه فضای سبز در دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران تا امسال به 12 متر افزایش خواهد یافت.
وی اظهار داشت: سرانه فضای سبز دوگنبدان قبل از دولت یازدهم 9٫1 متر بوده که هم‌اکنون به 11٫3 رسیده است.
زینل زاده بیان کرد: 12 پارک محله‌ای در دولت تدبیر و امید در دوگنبدان به بهره برداری رسید.
شهردار دوگنبدان اظهار کرد: شهر صنعتی و نفت خیز دوگنبدان بیش از 100 هکتار پارک و فضای سبز دارد که وجود این میزان فضای سبز در بافت شهری نسبت به دیگر شهرهای استان مطلوب است.
وی عنوان کرد: فضای سبز این شهر گرمسیری به ازای هر شهروند در چند سال گذشته 2 متر توسعه یافت.
زینل زاده ابراز کرد: در دولت یازدهم 70 هزار اصله درخت، 100 هزار درختچه و 20 هزار نارنج در شهر دوگنبدان غرس شده است.

** در حال اجرا بودن طرح‌های مهم عمرانی
شهردار دوگنبدان گفت: 18 طرح عمرانی با اعتبار 333 میلیارد و 669 میلیون ریال در مناطق مختلف این شهر در دست اجراست.
اردلان زینل زاده افزود: این طرح‌ها در زمینه بهسازی بافت فرسوده، ساخت کانال‌های دفع آب‌های سطحی، احداث کانال‌های هدایت سیلاب، ساخت نمازخانه و سرویس بهداشتی، تکمیل بوستان‌ها، بهسازی معابر عمومی و معابر پیاده‌رو، کشتارگاه، ساخت کانال‌های سنگی و توسعه فضای سبز در شهر دوگنبدان است.
وی بیان کرد: پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها 50 تا 95 درصد است.
زینل زاده ابراز کرد: 66 میلیارد و 332 میلیون ریال در سال مالی 96-95 به بهسازی معابر و پیاده روهای این شهر اختصاص یافت که از این میزان 20 میلیارد و 712 میلیون ریال جذب شد.
وی تصریح کرد: 99 میلیارد و 200 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی، نفت و توازن سال گذشته برای ساخت و تکمیل پارک‌های آفتابگردان، بانوان، محله‌ای و نفت در نظر گرفته شد که از این میزان 43 میلیارد و 337 میلیون ریال تخصیص یافته است.
شهردار دوگنبدان میانگین پیشرفت این طرح‌ها را 60 تا 99 درصد اعلام کرد.
وی با بیان اینکه 164 هکتار بافت فرسوده در دوگنبدان وجود دارد گفت: 25 درصد از جمعیت این شهر معادل 20 هزار و 963 نفر در محله‌های فرسوده خیابان کیامرثی، رادک، سادات و لبنان زندگی می‌کنند.
زینل زاده ابراز کرد: 125 میلیارد و 800 میلیون ریال از محل اعتبارات نفت و استانی در سال 95 برای بهسازی معابر بافت فرسوده اختصاص داد که از این میزان هشت میلیارد و 934 میلیون ریال جذب شد.
وی اظهار داشت: هم‌اکنون طرح ساخت کانال دفع آب‌های سطحی با پنج میلیارد و 453 میلیون ریال، بهسازی و مرمت غسالخانه با یک میلیارد ریال، نمازخانه و سرویس بهداشتی با یک میلیارد ریال اعتبار، ایجاد جاده پیاده روی طبیعت با 10 میلیارد ریال و بهسازی گلزار شهدا با 700 میلیون ریال اعتبار در مناطق مختلف این شهر در دست اجراست.
زینل زاده ابراز کرد: 333 میلیارد و 669 میلیون ریال در سال گذشته به طرح‌های عمرانی شهری دوگنبدان اختصاص یافت که از این میزان 83 میلیارد و 465 میلیون ریال تاکنون جذب شده است.
وی گفت: در سال گذشته یک میلیارد و 800 میلیون ریال به ساخت سالن چند منظوره مدیریت بحران و تأمین تجهیزات آتش نشانی شهر دوگنبدان اختصاص یافت که از این میزان 834 میلیون ریال جذب شد.
دوگنبدان 690 هکتار مساحت دارد که بیش از 200 هکتار از معابر این شهر خاکی است.
شهر صنعتی و نفت خیز دوگنبدان یک میلیون و 296 هزار متر مربع فضای سبز دارد و این میزان فضای سبز در پارک‌های عمومی، پارک کودک، پارک جنگلی و فضای سبز حاشیه معابر ایجاد شده است.
21 پارک عمومی با 150 هزار و 585 متر مربع فضای سبز در این شهر وجود دارد.
شهر دوگنبدان حدود 100 هزار نفر جمعیت دارد.
شهرستان گچساران به مرکزیت دوگنبدان با تولید متوسط 740 هزار بشکه نفت در روز سهم عمده ای در تامین نفت کشور دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.