به گزارش ایرنا، در حالی که بخش صنعت به دلیل پتانسیل‌های فراوان ایجاد اشتغال دارای اهمیت فراوانی در توسعه اقتصادی کشور است اما وجود 12 هزار و 500 واحد صنعتی راکد و نیمه کاره بودن تعداد زیادی طرح تولیدی باعث ناامیدی فعالان این بخش در ابتدای دولت یازدهم شده بود.
بر اساس آمار در دولت یازدهم 24 هزار واحد صنعتی غیرفعال و نیمه تمام تکمیل و راه اندازی شد.

** افزایش 2 و نیم برابری پرداخت تسهیلات بانکی به بخش صنعت
بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان تسهیلات بانکی که به بخش صنعت و معدن در سال ۹۱ پرداخت می‌شد رقمی معادل ۶۱.۹ هزار میلیارد تومان بود که این رقم سال گذشته به ۱۶۰.۹ هزار میلیارد تومان رسید.
در بخش بازرگانی نیز این تسهیلات از سقف ۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ به ۵۷ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ رسید.
دولت یازدهم خط تولید پنج هزار و 500 واحد تولیدی از میان 12 هزار و 200 واحد صنعتی متوقف شده را دوباره احیا و راه اندازی کرد.

**سرمایه گذاری 3243 میلیارد ریالی برای رونق صنعت کهگیلویه و بویراحمد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خدمات چشمگیر دولت یازدهم در بخش صنعت، میزان سرمایه گذاری واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده در دولت تدبیر و امید در این استان را سه هزار و 343 میلیارد ریال اعلام کرد.
داریوش دیودیده گفت که 154 پروانه بهره برداری صنعتی در دولت تدبیر و امید در این استان با 2 هزار و 500 فرصت شغلی صادر شد.
سهم اشتغال بخش صنعت کهگیلویه و بویراحمد حدود 36 درصد است.
وی بیان کرد که بیشتر این طرح‌ها در زمینه محصولات غذایی و آشامیدنی، لاستیک و پلاستیک، کانی غیرفلزی و ساخت مواد و محصولات شیمیایی هستند.
دیودیده عنوان کرد: بزرگ‌ترین طرح افتتاحی در این دولت، فاز دوم کارخانه سیمان مارگون و بزرگ‌ترین طرح کلنگ زنی شده کارخانه لاستیک سازی خان احمد باشت با تولید سالانه 300 هزار تن لاستیک بوده است.

** چشم انداز روشن صنعت کهگیلویه و بویراحمد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با بهره برداری از 80 طرح صنعتی در دست اجرا در این استان تا پایان سال جاری، یک هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد خواهد شد.
دیودیده اظهار داشت: بیش از 400 طرح صنعتی در دست اجرا در سطح استان وجود دارد که با بهره برداری از 120 طرح دارای پیشرفت فیزیکی 60 تا 90 درصد، زمینه ایجاد یک هزار و 400 فرصت شغلی مستقیم فراهم می‌شود.
وی اظهار داشت که کل سرمایه گذاری پروانه‌های بهره برداری صادره صنعتی استان در کهگیلویه و بویراحمد بعد از انقلاب پنج هزار و 723 میلیارد ریال بوده که از سه هزار و 343 میلیارد ریال آن در دولت یازدهم بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت که سال 1395 یک هزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به 121 واحد تولیدی این استان پرداخت شد.
وی بیان کرد: رتبه این استان از نظر تعداد واحدهای بهره برداری شده 15 و از نظر میزان پرداخت تسهیلات 26 از بین 32 استان کشور است.
وی ادامه داد: احداث این تعداد طرح صنعتی افزون بر چهار هزار میلیارد ریال به حجم سرمایه‌گذاری در بخش صنعت استان اضافه می‌کند.
دیودیده حجم فعلی سرمایه گذاری بخش صنعت استان را هفت هزار میلیارد ریال ذکر کرد.
وی تأکید کرد: با بهره برداری از طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد بیش از یک هزار فرصت شغلی واقعی در استان ایجاد می‌شود.
دیودیده گفت که اشتغال‌زایی در بخش صنعت استان در سال 95 نسبت به سال 94 افزایش داشته است.
دیودیده با اشاره به تلاش دولت برای بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی، افزود: 70 واحد صنعتی در این راستا شناسایی شده است.
به گفته وی سرمایه گذاری مورد نیاز این واحدها بیش از یک هزار میلیارد ریال است که با تحقق این امر حجم تولید در استان افزایش می‌یابد.
کهگیلویه و بویراحمد یک درصد اشتغال بخش صنعت کشور را دارد و 36 درصد سهم اشتغال این استان در بخش صنعت است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بخشی از افزایش تولید ناشی از ظرفیت و امکانات فیزیکی است، افزود: 70 واحد صنعتی برای نوسازی و تجهیزات شناسایی شدند که با نوسازی این واحدها شاهد افزایش قابل توجهی از حجم تولید در استان خواهیم بود.

** راهبردهای ایجاد اشتغال
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید سالانه هفت هزار شغل در استان ایجاد شود که بخشی از آن حوزه صنعت باید انجام شود.
حسن نوروزی افزود: بر اساس این برنامه باید سالانه 100 هزار میلیارد ریال در استان سرمایه گذاری شود.
وی عنوان کرد: نرخ بیکاری در پایان سال پنجم این برنامه باید به 10 درصد برسد که 3 درصد بیشتر از نرخ پیش بینی شده برای میانگین کشور است.
نوروزی بیان کرد: نرخ بیکاری جوانان و زنان از سایر اقشار جامعه بیشتر است و برنامه‌های اشتغال‌زا باید در راستای کاهش این شکاف باشد.
وی عنوان کرد: بر اساس برآوردها حدود 38 درصد زنان و 43 درصد جوانان استان بیکار هستند و این آمارها قابل تأمل است.
کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 بیش از 713 هزار نفر جمعیت دارد.
بر اساس گزارش‌ها نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد از 17،7 درصد در سال 94 با 4،4 درصد کاهش به حدود 13،3 درصد در سال 95 رسید.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.