مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از 43 هکتار از جنگل‌ها و مراتع مناطق حفاظت شده این استان طی سال جاری طعمه حریق شد.

"اسدالله هاشمی " به ایلنا از  یاسوج افزود: طی سال جاری هشت فقره  آتش‌‌سوزی در مناطق حفاظت شده استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است.

وی در خصوص میزان خسارت وارده ناشی از این آتش‌ سوزی‌ها بیان کرد: در پی این آتش‌ سوزیها 43 هکتار از مناطق حفاظت شده استان طعمه حریق شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: البته میزان آخرین آتش ‌سوزی منطقه حفاظت شده دنای شرقی هنوز برآورد نشده است.

هاشمی در خصوص اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آتش‌ سوزی جنگل‌ها در مناطق حفاظت شده و تحت پوشش محیط زیست استان تصریح کرد: در روزهای گذشته اقداماتی همچون ایجاد "آتش‌بر" برای پیشگیری از آتش‌ سوزی‌ها و کاهش خسارات وارده در مناطقی که احتمال آتش ‌سوزی وجود دارد و پوشش مرتعی پرپشت و غنی دارند،  انجام دادیم.

وی ادامه داد: مراقبت و حساسیت ما برای حفاظت و نگهداری از جنگل‌ها و مراتع در مناطق حفاظت شده بیشتر شده است تا بتوانیم آتش‌ سوزی‌ها را کاهش دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه علت بیشتر آتش‌ سوزی‌ها عامل انسانی است، اظهارداشت: مردم، مسافران و گردشگران هنگامی که برای تفریح به دامان طبیعت می‌ روند و اقدام به روشن کردن آتش می کنند قبل از ترک منطقه از خاموش و سرد شدن آتشی که روشن کرده ‌اند مطمئن شوند تا با توجه به پوشش غنی مرتعی و وزش باد به منابع طبیعی و محیط زیست سرایت نکند.

هاشمی تاکید کرد: هر درخت بلوط سالانه 60 تا 70 تن گرد و غبار موجود در هوا را جذب و ته‌نشین می‌‌کند و آلودگی‌‌های موجود در فضا را نیز می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تثبیت خاک، نفوذ باران به خاک از دیگر مزایای درختان بلوط است، گفت: باید همه افراد جامعه، مسئولان، تشکل‌های مردم ‌نهاد و مردم برای حفاظت و نگهداری از محیط زیست و منابع طبیعی حساس باشیم و از مردم تقاضا دارم در مواقع آتش ‌سوزی جنگل‌ها با هرچه در توان دارند، کمک و همکاری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: 20 درصد جنگل‌های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد است که این میزان هشت درصد آب کشور را تامین می‌‌کند.

هاشمی در خصوص پیگیری‌ها برای تجهیزات و امکانات جهت مهار و خاموش کردن به موقع آتش‌‌سوزی ها گفت: با هماهنگی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نامه‌‌ای به خانم ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست کشور و معاون رئیس جمهور برای استقرار یک فروند بالگرد از نوع آب‌پاش در فرودگاه یاسوج نوشته‌ ایم و پیگیر این مسئله هستیم.

وی ادامه داد: 12درصد خاک استان کهگیلویه و بویراحمد تحت پوشش و مدیریت محیط زیست قرار دارد البته بیشتر مساحت استان تحت پوشش منابع طبیعی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: از تشکل‌های زیست محیطی و منابع طبیعی تقاضا دارم در مواقع آتش‌‌سوزی جنگل‌ها بیش از گذشته پای کار بیایند چرا که در مواقع بحرانی باید همه پای کار باشند و فرقی نمی‌‌کند که آتش سوزی در عرصه‌‌های حفاظت شده یا منابع طبیعی باشد بنابراین حفظ محیط زیست و منابع طبیعی وظیفه همگانی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای مناطق حفاظت شده، شکار ممنوع و پارک ملی به مساحت 312 هزار هکتار است که دارای گونه های گیاهی و جانوری مختلف هستند و 44 گونه گیاهی اندومیک در این مناطق وجود دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.