محمود باقری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که کشف این تعداد اشیا عتیقه و قدیمی از سودجویان، بزرگترین عملیات و کشفیات یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوده است.
وی برخی اشیای کشف شده تاریخی از این محموله را شامل هشت انگشتر زرین، یک گردنبند، چهار گوشواره، یک مهر عقیق با روکش طلا، تعدادی دستبند نقره‌ای و طلایی ذکر کرد.
ظرف ماه‌های اخیر و از اسفند سال گذشته تاکنون بیش از هزاران شیء تاریخی ازجمله سکه‌های قدیمی از سودجویان و قاچاقچیان در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد کشف و ضبط شده است.
اوایل اسفند سال گذشته یکهزار و 22 سکه تاریخی از منزل شخصی در روستای دره زرد فارتق بخش دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه کشف و ضبط شد.
بیش از 40 سکه قدیمی نیز در اردیبهشت سال جاری توسط اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان بویراحمد کشف و به میراث فرهنگی تحویل داده شد.
همچنین روزهای گذشته (27 خرداد) امسال بیش از 30 شی‌ء تاریخی توسط برخی سودجویان در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد کشف و به موزه تاریخی این شهر تحویل داده شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد که سودجویان تعرض به اشیا و بناهای تاریخی بین سه تا 10 سال حبس و تا 2 برابر قیمت آن جریمه مالی می‌شوند.
باقری حفاظت و نگهداری از میراث تاریخی را یک وظیفه ملی دانست و افزود: برای پاسداشت میراث کهن این سرزمین همه تلاش خود را انجام خواهیم داد و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی‎کنیم.
وی تصریح کرد: نیروهای یگان حفاظت این اداره کل با همکاری و دستگاه قضایی، سپاه و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به‌صورت شبانه‌روزی مسئولیت حفاظت از بناها و آثار تاریخی به جا مانده از جامعه گذشتگان را بر عهده دارند.
باقری با تقدیر از نیروهای امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی و اهتمام ویژه دستگاه قضایی در برخورد با سودجویان و متعرضان به آثار تاریخی و میراث گران‌بهای گذشتگان در استان گفت که ناامن کردن فضا برای سودجویان اولویت نخست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است.
سه هزار و 824 شیء تاریخی شامل سکه، ظروف سفال و فلزی و مربوط به دوره‌های عیلامی، هخامنش، اشکانی و ساسانی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
هم اینک نیز 301 اثر تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف در موزه فعلی باستان شناسی یاسوج نگهداری می‌شود که یکی از شاخص‌ترین آنها تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.
از این تعداد 2 هزار و 237 قطعه آن ثبت شده، 444 در حال مطالعه و 76 شیء نیز بدل است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 2 هزار و 300 اثر تاریخی است.
خبرنگار: حمید جهان**انتشاردهنده:حسینعلی راشکی
3016/8005/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.