به گزارش ایرنا، پژمان نیک اقبالی یکشنبه شب در نخستین همایش تجلیل از پیشکسوتان و جوانان هنرمند صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج به مناسبت هفته صنایع دستی (20 تا 26 خرداد)، اظهار داشت: بیکاری استان با ساخت کارخانه و راه اندازی صنایع بزرگ کاهش نمی یابد بلکه یکی از راهکارهای مهم در این زمینه توجه به حوزه صنایع دستی است.
وی افزود که حوزه صنایع دستی به دلیل کم هزینه بودن و زودبازدهی می تواند در ایجاد اشتغال و درآمدزایی در کهگیلویه و بویراحمد مؤثر باشد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: صنایع دستی جزء مشاغل سبز و پاک بوده و توانایی ایجاد فرصت های شغلی متعدد بدون تخریب طبیعت را در این استان دارد.
نیک اقبالی عنوان کرد که باید فعالان، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد بیش از پیش مورد حمایت قرار گرفته و برای کاهش مشکلات آنان تلاش و اقدام شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که 9 هزار هنرمند آقا و خانم در حوزه صنایع دستی استان تاکنون شناسایی شده و تا پایان سال جاری نیز این تعداد به حدود 11 هزار نفر می رسد.
محمود باقری با اشاره به شعار هفته صنایع دستی سال جاری با عنوان «هنر اشتغالزا، هویت زا و ارز آور»، اظهار داشت: یکی از دغدغه های مهم مسئولان اجرایی کشور و کهگیلویه و بویراحمد بحث ایجاد اشتغال است که توجه به حوزه صنایع دستی در این زمینه راهگشا خواهد بود.
وی به شعار سال 1396 با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال اشاره کرد و افزود که مسئولان اجرایی، بخش خصوصی و کارآفرینان کهگیلویه و بویراحمد برای اشتغالزایی در تمامی عرصه ها از جمله حوزه صنایع دستی این استان از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یکی از مزایا و نقاط قوت حوزه صنایع دستی امکان ایجاد چند فرصت شغلی با هزینه های محدود است.
باقری عنوان کرد که صنایع دستی به عنوان یک فرهنگ غنی و اصیل در کهگیلویه و بویراحمد با زندگی مردم این استان عجین بوده و باید بیش از پیش حمایت شود.
وی ابراز داشت: حوزه صنایع دستی صنعتی اشتغالزا و ارز آور بوده و زمینه ساز درآمدزایی، تولید و اشتغال پایدار در کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.
باقری گفت که فعالان، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد سفیران فرهنگی این استان بوده و هویت زایی می کنند.
وی اظهار داشت: هم اینک 30 رشته صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد فعال است و حوزه صنایع دستی این استان به دلیل داشتن قابلیت های چشمگیر توانایی رقابت با دیگر استان های کشور را دارد.
باقری افزود که برخی رشته های صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از جمله حصیربافی، سیاه چادر بافی و نی چیت بافی به همت کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی این استان احیا شد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که یکی از رویکردهای مهم دولت تدبیر و امید توجه جدی به صنایع کوچک و مشاغل خرد و خانگی از جمله حوزه صنایع دستی است.
سهراب بنام اظهار داشت: حمایت همه جانبه از حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک برنامه و سیاست راهبردی همواره مدنظر مسئولان شرکت شهرک های صنعتی این استان است.
وی بیان کرد که ایجاد خوشه های صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد با حضور فعالان، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی این استان با جدیت در دستور کار مسئولان شرکت شهرک های صنعتی استان است.
بنام عنوان کرد که نگاه مسئولان شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد به حوزه صنایع دستی این استان توجه به بحث صادرات و بازاریابی محصولات تولیدی است.
وی ابراز داشت: مسئولان شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد آماده هرگونه همکاری در زمینه ارائه مشاوره و آموزش رایگان به فعالان، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، اعزام تولیدکنندگان به نمایشگاه های داخلی یا خارجی و برگزاری تورهای صنعتی با حضور فعالان و هنرمندان هستند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج نیز گفت که رونق حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد به تحقق هر چه مطلوب تر اقتصاد مقاومتی در این استان کمک می کند.
جبار کیانی پور اظهار داشت: اتاق بازرگانی یاسوج آماده حمایت و همکاری لازم با فعالان، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از جمله در زمینه فروش محصولات تولیدی و حضور آنان در نمایشگاه های داخلی و خارجی است.
وی افزود که توسعه حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نقش بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی، رونق کسب و کار، شکوفایی تولید، درآمدزایی و ایجاد اشتغال در این استان خواهد داشت.
کیانی پور بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به برخورداری از ظرفیت های متعدد در حوزه صنایع دستی می تواند به قطب صنایع دستی کشور تبدیل شود.
مهمترین درخواست های مطرح شده در این همایش یک روزه توسط فعالان، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد شامل ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی، بیمه شدن، اعطای تسهیلات مورد نیاز، خرید محصولات تولیدی آنان توسط دستگاه های اجرایی استان و نصب تندیس انواع صنایع دستی استان در میادین و مبادی ورودی و خروجی مناطق شهری توسط شهرداری ها بوده است.
30 نفر از پیشکسوتان و جوانان هنرمند صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اهدای لوح سپاس و جوایز ارزنده تجلیل شدند.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: حسینعلی راشکی
7535/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.