به گزارش ایرنا، محمود باقری روز شنبه در نشست استاندار کهگیلویه و بویراحمد با جمعی از فعالان، هنرمندان و پیشکسوتان صنایع دستی این استان در یاسوج به مناسبت روز جهانی صنایع دستی، اظهار داشت: بر همین اساس امکانات و زیرساخت‌های لازم در این سه روستا به‌منظور تولید و عرضه روز افزون انواع محصولات صنایع دستی فراهم شده و در هر کدام از روستاها نیز مرکز ترویج صنایع دستی ایجاد می‌شود.
وی افزود که در این سه روستا بازارچه و غرفه‌های عرضه صنایع دستی راه اندازی می‌شود و آموزش‌های «مقدماتی» و «به بافی» برای کیفی بخشی انواع محصولات صنایع دستی نیز به هنرمندان آنها ارائه می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 20 تا 26 خرداد سال جاری به نام هفته صنایع دستی نام‌گذاری شده و شعار آن نیز «هنر اشتغال‌زا، هویت زا و ارز آور» است.
باقری با اشاره به ظرفیت چشمگیر حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در ایجاد اشتغال و ارز آوری، عنوان کرد: میزان اعطای تسهیلات بانکی به هنرمندان و فعالان صنایع دستی استان تا سال 1391 تنها 700 میلیون ریال بود در حالی که این میزان تا اواخر سال گذشته به 50 میلیارد ریال رسید.
وی ابراز داشت: کارگاه‌های تولید صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از هفت مورد سال 1392 به 57 مورد تا پایان سال 1395 افزایش یافت و سعی می‌شود تا اواخر سال جاری به 100 مورد برسد و کارگاه‌های استان نیز در حال درجه بندی بر اساس کیفیت تولید هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که هفت هزار هنرمند صنایع دستی تا پایان سال گذشته در استان شناسایی شد و تا اواخر سال جاری نیز باید چهار هزار هنرمند دیگر شناسایی شود که تاکنون 2 هزار نفر از آنها شناسایی شده است.
باقری اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهم اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد الگوسازی و نمونه سازی انواع صنایع دستی استان به‌ویژه در زمینه محصولات «داری» از جمله گلیم با هدف برندسازی است.
وی افزود که تمبر یادبود و کتابچه فعالان حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در حال تهیه بوده و فیلم مستند صنایع دستی استان نیز سال گذشته در راستای کمک به معرفی هر چه بیشتر این محصولات به مردم دیگر نقاط کشور تولید شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یکی از کمبودهای مهم حوزه صنایع دستی این استان نبود بازارچه‌های صنایع دستی بوده و تاکنون نیز رایزنی‌ها و مکاتباتی با شهرداری شهرهای مختلف استان انجام شده است.
باقری عنوان کرد که ساخت و راه اندازی این بازارچه‌ها علاوه بر ایجاد انگیزه هر چه بیشتر بین فعالان، هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد سبب معرفی و عرضه بهتر انواع محصولات صنایع دستی استان می‌شود.
وی ابراز داشت: این بازارچه‌ها باید در مرکز شهرهای کهگیلویه و بویراحمد و خیابان‌های اصلی و پرتردد استان ایجاد و راه اندازی شود تا اثرگذاری لازم را داشته باشد.
وی گفت که یکی از خلأهای مهم حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نبود کارگاه‌های رنگرزی و تولید مواد اولیه بوده که سال گذشته 2 مورد در روستای کاکان بویراحمد و شهر دوگنبدان ایجاد و تجهیز شد.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7535/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.