به گزارش ایرنا، سید علی وفایی مقدم روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: این زمین لرزه ساعت 22 و 42 دقیقه و 28 ثانیه سه شنبه شب 16 خرداد در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داد و در شهرستان های بویراحمد و دنا نیز احساس شد.
وی افزود که این زلزله بر اساس گزارش‌ های دریافتی از شهرستان های بویراحمد و دنا خسارت جانی و یا جرحی نداشته است.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: خسارت های مالی وارده بر اثر این زمین لرزه به زودی برآورد و اعلام می شود.
وفایی مقدم عنوان کرد که بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور مکان وقوع این زلزله در 31 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد، 34 کیلومتری «کُمه» استان اصفهان و 35 کیلومتری «سه ده» استان فارس بوده است.
وی ابراز داشت: فرهنگ استقبال از بیمه های آتش سوزی و حوادث بین مردم کهگیلویه و بویراحمد چندان رایج نیست که باید بیش از پیش ارتقا یابد.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت که مسئولان اجرایی این استان اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بیشتری به مردم در مورد اهمیت و ضرورت بیمه حوادث و آتش سوزی داشته باشند.
وفایی مقدم اظهار داشت: مردم کهگیلویه و بویراحمد پس از بروز حوادث پیش بینی نشده و وارد شدن خسارت به اموال و دارایی های آنان به فکر چاره افتاده و برای جبران این خسارت ها به ستاد مدیریت بحران استان مراجعه می کنند.
وی افزود: این در حالی است که ستاد مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد متولی رسیدگی و جبران خسارت های ناشی از حوادث طبیعی از جمله سیل، زلزله و یا آتش سوزی جنگل ها و مراتع است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت که از ابتدای سال جاری تا 16 خرداد 15 فقره آتش سوزی جنگل و یا مرتع در این استان رخ داد که منجر به آسیب دیدگی 92 هکتار از سطح عرصه های جنگلی و مرتعی استان شد.
عزت الله بهشتی فرد اظهار داشت: تعداد آتش سوزی جنگل ها و مراتع در کهگیلویه و بویراحمد در مدت مشابه سال قبل از آن نیز 15 فقره بوده که سبب وارد آمدن خسارت به 261 هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی استان شد.
وی افزود که مهمترین اقدام های پیشگیرانه که توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد انجام شده شامل شناسایی 26 منطقه بحرانی، ساخت 130 کیلومتر آتش بُر، تعامل با جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد برای مهار آتش سوزی جنگل ها و مراتع، ارائه آموزش به مردم در زمینه نحوه اطفای حریق عرصه های جنگلی و مرتعی و تشکیل گروه های کشیک با حضور نیروهای بسیج و کارکنان اداره کل منابع طبیعی استان است.
بهشتی فرد بیان کرد: دلیل بروز برخی آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی پس از برداشت آنها توسط کشاورزان است که این اقدام ممنوع و خلاف قانون بوده زیرا آسیب جدی به عرصه های زیست محیطی وارد می کند.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به مشاهده نشدن بیماری تب کریمه کنگو در استان، گفت که اقدام های لازم توسط این اداره کل برای پیشگیری از بروز آن از جمله سم پاشی دام ها و مناطق همجوار استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری، ارائه آموزش به مردم و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی انجام شده است.
عبدالله بهمنش اظهار داشت: باید کشتار غیرمجاز دام در کهگیلویه و بویراحمد ساماندهی شود و یکی از راهکارهای مهم تحقق آن نیز تجهیز کشتارگاه های استان است.
وی افزود که صاحبان کشتارگاه های شهرهای یاسوج، سی سخت، دوگنبدان، باشت، دهدشت و لنده تا 20 روز آینده مهلت دارند نسبت به تجهیز آنها اقدام کنند زیرا در غیر این صورت تعطیل خواهند شد.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: حسینعلی راشکی
7535/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.