رشته‌کوه دنا، بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود و دارای خط‌الرأسی به طول تقریبی ۹۰ کیلومتر است و بین سه استان کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس قرار دارد.
به گزارش ایرنا، سید اسدالله هاشمی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته محیط زیست اظهار کرد که صیانت از تنوع زیستی گونه‌های گیاهی و جانوری در هفت منطقه حفاظت شده، پنج منطقه شکار ممنوع، یک پارک ملی و یک ذخیره گاه زیست‌کره اولویت محیط زیست این استان است.
وی با بیان اینکه رشد جمعیت و توسعه صنعتی، محیط زیست را با چالش‌های زیادی همراه کرده است، اظهار داشت: صیانت از گونه‌های گیاهی و جانوری با مشارکت مردم در شرایط کنونی از حیاتی‌ترین نیازهای بشر و دوستداران محیط زیست محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه 13 درصد وسعت کهگیلویه و بویراحمد مناطق حفاظت شده است، تصریح کرد که جلوگیری از هرگونه فعالیتی که به تخریب مناطق حفاظت شده و گونه‌های جانوری و گیاهی آنها منجر شود، از مأموریت‌های ویژه محیط زیست است.
هاشمی عنوان کرد: این استان با 312 هکتار منطقه حفاظت شده کانون تنوع زیستی ایران است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد به تنوع زیستی این استان اشاره کرد و گفت که این استان با حدود یک درصد خاک ایران 18 درصد گونه‌های جانوری کشور را دارد.
هاشمی اظهار کرد که در این استان 324 گونه جانوری مهره دار وجود دارد که 227 گونه از این تعداد شامل انواع پرندگان است.
وی بیان کرد که کهگیلویه و بویراحمد 16 درصد گونه‌های گیاهی و 20 درصد گونه‌های درخت و درختچه کشور را دارد.
حدود 2 هزار گونه گیاهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که 450 نوع آن خوراکی و دارویی است.
وی اظهار کرد که 20 درصد پوشش جنگلی بلوط کشور در کهگیلویه و بویراحمد قرار داد و برای مهار خسارت‌های ناشی از آتش سوزی جنگل ها و مراتع این استان به یک دستگاه بالگرد و دیگر تجهیزات امدادرسانی نیاز دارد.
هاشمی از تصویب طرح حمایت از خرس قهوه‌ای به‌عنوان گونه شاخص جانوری این استان در کارگروه آمایش سرزمین خبر داد و گفت در قالب یک طرح پنج ساله که باید به تصویب شورای برنامه ریزی استان برسد، طرح عملی و تحقیقاتی درباره وضعیت این گونه جانوری ارزشمند اجرا خواهد شد.
وی در خصوص وضعیت نظارت بر مسائل زیست محیطی و دستگاه‌های ولتی آلاینده گفت که پرونده‌های آلایندگی بیمارستان امام سجاد یاسوج، جایگاه دفن زباله دوپشته شهرداری یاسوج، شهرداری پاتاوه و چند دهیاری به مراجع قضایی ارجاع شده است.
وی از معرفی زندان مرکز یاسوج به دادگاه در خصوص رعایت نشدن مسائل زیست محیطی فاضلاب این اداره خبر داد و گفت به تازگی این زندان همکاری خوبی را با محیط زیست داشته است.
هاشمی بیان کرد که جایگاه دفن زباله دوپشته یاسوج به دلیل محصور نبودن این جایگاه و رهاسازی زباله و تردد دام و افراد سودجو وضعیت غیربهداشتی خاصی به خود گرفته و شیرابه آن منابع آب زیرزمینی را تهدید می‌کند.
وی گفت از طریق استانداری استان و فرمانداری بویراحمد برای اختصاص اعتبار ساماندهی جایگاه زباله دوپشته اقدام‌های خوبی انجام گرفته است که باید دستگاه مجری نسبت به ایمن سازی آن اقدام کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از اجرای طرح توانمندسازی جوامع محلی در 6 روستای آب سپاه، دشت رز، خونگاه، چنار بروم، بن زرد علیا و سفلی در حاشیه دنا خبر داد و گفت که در قالب این طرح آموزش صنایع دستی و کشاورزی پایدار با کاهش سموم و کود شیمیایی مورد توجه قرار گرفته است.
وی اظهار کرد در این منطقه فرصت اشتغال‌زایی خوبی برای زنان روستایی برای مشارکت مردم در امر صیانت از گونه‌های گیاهی و جانوری فراهم شده است.
هاشمی از اجرای طرح گردشگری سبز در این استان خبر داد و گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست با هدف رونق ظرفیت‌های گردشگری مناطق حفاظت شده، آماده همکاری با سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
وی گفت اجرای طرح «بوم گردی» در 6 روستای حاشیه دنا از دیگر اقدام‌های محیط زیست برای ایجاد مشاغل سبز و جلوگیری از تعرض مردم به گونه‌های گیاهی و جانوری محیط زیست است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست از وجود 26 واحد آلاینده صنعتی در این استان خبر داد و گفت که جلوگیری از آلودگی محیط زیست و برخورد با متخلفان با همکاری دستگاه قضایی از برنامه‌های این دستگاه است.
وی هماهنگی برای توزیع بنزین یورو 4 در یاسوج را یادآور شد و گفت: محیط زیست به دنبال اجرای طرح‌های مختلف در راستای حفظ محیط زیست است و تحقق این مهم نیازمند مشارکت بین بخشی است.
هاشمی طرح به‌کارگیری دانش آموختگان رشته محیط زیست را در حوزه اشتغال سبز از دیگر فعالیت‌های محیط زیست اعلام کرد و گفت دولت از این نوع مشاغل با ارائه تسهیلات بانکی حمایت می‌کند.
وی گفت که در یک سال گذشته 378 پرونده چرای دام،49 مورد شکار و شروع به شکار، 26 پرونده صید و 148 فقره قطع درخت به مراجع قضایی معرفی شدند.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از بازگشت 74 هکتار از زمین‌های منابع ملی در مناطق حفاظت شده به مالکیت دولت خبر داد و گفت: اسناد رسمی 22.5 هکتار زمین باطل شد و رفع تصرف 20 هکتار دیگر نیز در دست اقدام است.
وی به همکاری خوب دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفان اشاره کرد و گفت پرونده‌های دیگری در حوزه حفظ حقوق بیت‌المال و مبارزه با زمین خواری در محدوده مناطق حفاظت شده در دست اقدام است.
وی در خصوص وضعیت مجوز زیست محیطی پتروشیمی دهدشت گفت: بر اساس ارزیابی کارشناسی این طرح مشکل زیست محیطی ندارد و اجرای این نوع طرح‌ها گامی در جهت شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی منطقه ضروری است.
وی در خصوص طرح راه‌سازی یاسوج به سی سخت گفت: بخشی از این طرح به دلیل تخریب جنگل‌های انبوه منطقه حفاظت شده دنای شرقی متوقف شده و محیط زیست هرگونه طرحی را که زیان آن بیش از منافع عمومی آن باشد متوقف خواهد کرد.
وی اظهار کرد که مجوزی از سوی محیط زیست و منابع طبیعی برای اجرای طرح راه‌سازی آب حیات در جاده یاسوج به سرفاریاب صادر نشده است.
16 تا 22 خرداد هفته محیط زیست نام‌گذاری شده است.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
6162/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.