به گزارش ایرنا، داستان غمباری که نبود تجهیزات امداد هوایی، کمبود نیروهای امدادگر، سخت گذر بودن مناطق و وزش باد شدید روند اطفای حریق در این مناطق را کند و بر دامنه خسارت‌های آن افزوده است.
در حالی که کارشناسان نقش جنگل‌ها و مراتع را به لحاظ حفظ منابع آب‌وخاک، مانایی محیط زیست سالم و فراهم کردن چرخه اقتصادی انکار ناپذیر می‌دانند اما باز هم شاهد بی‌توجهی مردم به صیانت از این گنجینه‌های خدادادی هستیم.
بر اساس آمار سالانه چهار میلیون هکتار از جنگل‌های جهان نابود می‌شود این در حالی است که در کشور ایران سالانه یک میلیون هکتار به وسعت بیابان‌های کشور افزوده می‌شود.
جنگل‌های زاگرس با گستردگی در 11 استان با 6میلیون هکتار مساحت، حدود 40 درصد جنگل‌های ایران را دارد.
میانگین سالانه تخریب جنگل‌های زاگرس 54 هزار هکتار معادل ١/١ درصد از مساحت جنگل‌های این منطقه گزارش شده است.
این وضعیت بی‌توجهی و پایین بودن مشارکت مردمی در حفظ جنگل‌ها در حالی است که کشور ایران از شرایط بارندگی مطلوبی برخوردار نیست و جنگل‌ها و مرتع کشور همچنان در معرض خطر وقوع بلایای طبیعی ناشی از خشکسالی، رانش زمین، هجوم افت‌های برگ خوار جنگلی و بدتر از همه آتش سوزی‌های عمدی و غیرعمدی قرار دارند
وقوع آتش سوزی‌های پی‌درپی در مناطق زاگرس نشین از جمله کهگیلویه و بویراحمد در شرایطی است که باید به دلیل آثار پدیده ورود گرد و غبار به کشور، حفاظت از جنگل‌ها را دوچندان کرد.
هر هکتار جنگل 60 تن گردوغبار را جذب می‌کند و از این طریق به تلطیف هوا و سلامت محیط زیست کمک می‌کند.
کهگیلویه و بویراحمد دارای حدود 900 هزار هکتار جنگل و از لحاظ سرانه جنگلی جزء استان‌های برتر کشور است، زیرا سرانه جنگلی دو دهم هکتاری کشور در این استان بیش از یک هکتار است.
در کنار برخی بهره داری‌های بی‌رویه، قطع درختان جنگلی برای تهیه هیزم، سوخت زغال و اجرای طرح‌های عمرانی و زمین خواری گاهی کمی غفلت جنگل سبز این ثروت حیاتی را طعمه آتش می‌کند و همواره بخشی از ریه سبز تنفسی مردم حاشیه جنگل خاکستر می‌شود.

** کمبود تجهیزات اطفای حریق
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت که این استان با کمبود تجهیزات مهار آتش در جنگل‌ها و مراتع مواجه است.
عزت الله بهشتی فر افزود که نبود چرخبال اطفای حریق و کمبود نیروهای قرقبان از موانع مهار آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد است.

** کمبود نیروی انسانی قرقبان
وی بیان کرد که کهگیلویه و بویراحمد با وجود 874 هزار هکتار جنگل و 540 هزار هکتار مرتع به حداقل 300 قرقبان نیاز دارد که هم اکنون 74 قرقبان در جنگل‌ها و مراتع این استان مشغول خدمت هستند.
وی بیان کرد که به دلیل سخت گذر بودن بسیاری از مناطق این استان نیروهای امداد و نجات پس از ساعت‌ها پیاده روی به منطقه بروز حادثه می‌رسند که این امر در طولانی شدن مهار آتش و افزایش خسارت‌ها نقش مهمی دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد که به دلیل سختی نفس کشیدن در آتش و دود، گرمای زیاد هوا و طولانی بودن مسیرهای سخت گذر در آتش سوزی روز جمعه هفته گذشته منطقه پیچاب در شهرستان گرمسیری باشت چند نفر از امدادگران منابع طبیعی مصدوم و یک نفر دیگر به علت شکستگی از ناحیه سر به بیمارستان منتقل شد.
وی تصریح کرد: شیب تند کوه، دسترسی نداشتن به محل عرصه و وجود پرتگاه‌های خطرناک، وزش باد و عدم آنتن‌دهی برای خطوط تلفن همراه در برخی منطقه ضرورت وجود چرخ بال برای امداد و نجات در این استان را بیشتر کرده است.

** قوانین حفاظت از جنگل‌ها و مراتع
بهشتی فر با یادآوری ماده 47 برای حضور نیروهای لشکری و کشوری برای مهار آتش، خواستار مشارکت بیشتر دستگاه‌های اجرایی در زمان آتش سوزی شد.
وی با اشاره به پیش بینی سه تا 10 سال حبس برای کسانی که اقدام به آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع کنند، گفت که با خاطیان شناسایی شده برخورد قانونی می‌شود.
وی بیان کرد: روز جمعه دوازدهم خرداد 10 آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع شهرستان‌های بویراحمد، چرام و باشت مهار شد.

**خاکستر شدن ده‌ها هکتار جنگل و مرتع در چهار روز
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: بیش از 50 هکتار از جنگل‌ها و مراتع کوه بهره عنا و منطقه پیچاب و 60 هکتار باغ در چند روز اخیر از توابع این شهرستان در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شد.
سامان گرجی افزود که بررسی دقیق، وسعت و علت این آتش سوزی از سوی کارشناسان در حال انجام است.
وی بیان کرد که این آتش سوزی‌ها در چهار روز متوالی از سوی امدادگران و مردم مهار شد.
وی ابراز کرد که به علت وزش باد شدید، شیب زیاد، وجود پرتگاه‌ها و سنگلاخی بودن منطقه، مهار آتش سوزی‌ها با دشواری‌های زیادی همراه بود.
وی گفت که مهار آتش سوزی‌ها در این منطقه با وسایل ساده و بدون امداد هوایی انجام شده است.

** خطاهای انسانی مهمترین دلایل آتش سوزی‌ها
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از دلایل آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع عوامل انسانی است، گفت که آگاهی بخشی به مردم و به ویژه ساکنان نزدیک جنگل‌ها راهکاری برای کاهش آتش سوزی در این عرصه‌های خدادادی است.
عبدال دیانتی نسب بیان کرد که تولید اکسیژن، تنوع زیستی، حیات پرندگان، تبدیل قطرات باران به منابع آب زیرزمینی به جای سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاک از کارکردهای درختان است.

**راهکارهای کاهش آتش سوزی‌ها
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روز پنجم ژوئن مصادف با 15 خرداد به نام روز جهانی محیط زیست، با ابراز نگرانی از تکرار آتش سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد در چند روز اخیر گفت که فعالیت بیشتر تشکل‌های زیست محیطی برای فرهنگ سازی در راستای صیانت از جنگل‌ها و مراتع ضروری است.
غلامرضا تاجگردون اهمیت آب و خاک در توسعه پایدار و اقتصاد جوامع بشری، افزود که عزم همگانی لازمه نجات جنگل‌ها و مراتع از نابودی تدریجی است.
کهگیلویه و بویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به‌گونه‌ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:سید ولی موسوی
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.