جواد شمشیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز برداشت هندوانه در شهرستان باشت افزود که کشت محصولاتی که نیاز به آب زیاد دارند مانند هندوانه و ذرت منجر به کاهش سفره آب‌های زیرزمینی می‌شود که با توجه به کم بارشی سال زراعی جاری مقرون به‌صرفه نیست.
برای تولید هر کیلوگرم هندوانه حداقل ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌شود که بر این اساس، یک هندوانه ۱۰ کیلویی اگر چنانچه بخواهد از آب زیرزمینی استفاده کند، ۲۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند.
بر اساس محاسبه صورت گرفته برای تأمین یک لیتر در ثانیه آب زیرزمینی به 10 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز است.
366 چاه کشاورزی در باشت وجود دارد که در سال گذشته به دلیل کاهش بارندگی و استفاده زیاد کشاورزان از آب‌های زیر زمینی، منابع آب چاه‌های عمیق و نیمه عمیق این شهرستان هشت متر افت کرد.
وی ابراز کرد: در صورت کشت محصولات پر آب از سوی کشاورزان سازمان جهاد کشاورزی هیچ گونه مسئولیتی در قبال میزان خسارت وارده به این محصولات ندارد.
شمشیری بیان کرد: کاهش کشت محصولات پرآب نیازمند مشارکت بیشتر رسانه‌های ارتباط جمعی و همکاری آنان برای تبلیغ در جهت گسترش این فکر است.
وی گفت: 22 هزار و 200 هکتار زمین کشاورزی در این شهرستان وجود دارد که از این میزان 12 هزار و 700 هکتار قابل کشت است.
تعداد بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان باشت هشت هزار نفر است که این افراد در زمینه باغداری، زراعت، زنبورداری و دامداری فعالیت می‌کنند.
شهرستان 21 هزار نفری باشت در 110 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.