سید اسدالله هاشمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دیروز پس از 7 ساعت تلاش در گرمای بالای 35 درجه، محیط بانان با کمک نیروهای مردمی و جنگل بانان موفق شدند آتش سوزی را قبل از ورود به مناطق حفاظت شده به‌طور کامل مهار کنند.
وی اظهار داشت: آتش سوزی که از اطراف باغ‌های دیم انگور روستای نیمدور واقع در ضلع شرقی کوه خامی در ساعت 12 ظهر آغاز شده بود در ساعت 19 همان روز با کمک نیروهای مردمی و ادارات منابع طبیعی شهرستان‌های باشت و گچساران به‌طور کامل مهار شد.
این مقام مسئول در ادامه افزود: هنوز علت آتش سوزی مشخص نیست اما در این حریق نزدیک به 30 هکتار از منابع ملی خارج از مناطق حفاظت شده کوه خامی در آتش سوخت.
وی افزود: گرمی هوا، کوهستانی بودن مناطق، همسو شدن جریان باد با آتش، مهار آن را با مشکل روبه رو می‌کرد و باعث ‌شد مهار آتش به‌کندی پیش برود.
این مقام مسئول ضمن تشکر از نیروهای مردمی که در مهار این حریق نقش بسزایی داشتند به هماهنگی خوب بین دستگاهی ادارات منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان باشت و گچساران اشاره کرد و گفت: هماهنگی خوب بین این ادارات منجر به مهار حریق قبل از ورود به مناطق حفاظت شده شد.
کوه نیمدور در ضلع شمالی کوه خامی و هم مرز با مناطق حفاظت شده و آزاد شهرستان گچساران قرار دارد.
منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از 30 هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.
کوه سه هزار متری خامی در فاصله 20 کیلومتری در حد فاصل میان شهرستان‌های گچساران و باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار: مسعود علیزاده ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
1662/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.