به گزارش ایرنا، زهرا جواهریان روز چهارشنبه در همایش «محیط زیست و توسعه پایدار» افزود که سهم اقتصاد سبز برخی کشورها از جمله کشورهای اسکاندیناوی و آلمان 20 درصد و در کشورهای در حال توسعه به‌طور میانگین کمتر از 10 درصد است.
مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ طبیعت بکر و وجود منابع آب‌وخاک مناسب شرایط تبدیل شدن به «پایلوت اقتصاد سبز» کشور را دارد.
جواهریان تصریح کرد که سیاست‌های کلی محیط زیست در سال 94 تصویب و از سوی رهبر معظم انقلاب نیز ابلاغ شده است.
وی به اهمیت و تأثیر محیط زیست بر اقتصاد اشاره کرد و گفت باید در فرایند معقولی ضمن حفظ محیط زیست از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی با ایجاد مشاغل جدید بهره گیری کرد.
جواهریان به لزوم حفظ منابع آب و خاک در فرایند توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: کشاورزی ایران به دلیل بالا بودن مصرف آب برای محیط زیست زیان‌بار است.
وی مصرف زیاد آب را یک مشکل کشاورزی ایران دانست و افزود: افزایش برداشت آب تا 11 میلیارد مترمکعب در سال 91 پیامدهای منفی زیادی برای منابع آب داشته است.
وی گفت که اقتصاد سبز به 2 روش توسعه کشت محصولات ارگانیک و بانکداری الکترونیک، حمل‌ونقل سبز و استفاده از فناوری نوین برای کاهش آلودگی آلاینده‌های صنعتی مورد توجه مسئولان است.
مدیرکل دفتر جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه برای اقتصاد سبز گفت: در بخش منابع طبیعی امکان ایجاد 10 میلیون شغل وجود دارد.
فریبرز غیبی با بیان اینکه ایجاد اشتغال در بخش منابع طبیعی به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد، اظهار کرد که کشت گیاهان دارویی و اجرای طرح‌های جنگل کاری از بسترهای مهم ایجاد اشتغال ارزان است.
وی تصریح کرد: سالانه 20 میلیون تن محصولات جنگلی و مرتعی در کشور برداشت می‌شود که در صورت برنامه ریزی می‌توان ضمن ایجاد اشتغال به حفظ و احیای طبیعت کمک کرد.
وی اظهار کرد که از منابع جنگلی و مرتعی بهره برداری‌های زیادی صورت می‌گیرد که ساماندهی آن به ایجاد مشاغل سبز و حفظ طبیعت در آینده کمک خواهد کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز وجود طبیعت بکر و محیط زیست غنی را از ظرفیت‌های مهم این استان دانست و گفت: این قطب گردشگری طبیعی می‌تواند یک قطب اقتصاد سبز نیز محسوب شود.
پژمان نیک اقبالی به 320 هکتار منطقه حفاظت شده و 2 هزار گونه گیاهی در کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: با فرهنگ سازی می‌توان اقتصاد و اشتغال سبز را در این استان رونق بخشید.
وی تصریح کرد که باید شرایطی فراهم کرد که مناطق حفاظت شده در سایه فرهنگ سازی به بستری برای رونق اقتصاد سبز تبدیل شود.
زینت دریایی؛ کارآفرین حوزه گردشگری، حمایت از زنان کارآفرین در عرصه صنایع دستی و مشاغل سبز را مهم‌ترین گام در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و نیز اقتصاد سبز دانست.
وی گفت: در محل خانه خود در روستای 'سلخ 'در جزیره قشم با اقامتگاه بوم گردی و پذیرایی از مهمانان و گردشگران این جزیره برای حدود 200 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل فراهم کرده‌ام.
وی اظهار کرد که 96 زن اهل این روستا در کار تولید صنایع دستی و فروش آن به گردشگران مشغول هستند و بقیه در آشپزخانه، خدمات و راهنمایی و دیگر امور در این واحد بوم گردی مشغول هستند.
همایش یک‌روزه «محیط زیست و توسعه پایدار» توسط اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی یاسوج برگزار شد.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
6162/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.