«پاپیه ماشه» یا کاغذ فشرده شده شامل اشیای مقوایی است که سطح آنها توسط مینیاتور تزئین شده و با لاک مخصوص نیز پوشش می‌یابد.
این هنر در گذشته «نقاشی روغنی» یا «نقاشی لاکی» نامیده می‌شد و اسناد معتبری نیز در دست است که نشان می‌دهد از دوره صفویه در ایران رواج یافت و همچون دیگر صنایع دستی تکامل پیدا کرد.
عمده‌ترین اشیائی که با هنر «پاپیه ماشه» در ایران ساخته می‌شود شامل جلد کتاب‌های نفیس از جمله قرآن کریم، قاب آینه، جعبه لوازم آرایشی و جواهرات و قلمدان‌های کوچک و بزرگ با شکل‌های چهارگوش، 6 گوش، دایره و بیضی است.
مواد اولیه به کار رفته در هنر «پاپیه ماشه» شامل کاغذ با ضخامت‌های مختلف و به صورت خرد شده، قاب چوبی اغلب با چوب درخت گردو، چسب، سوهان، چاقو برای برش قطعات، رنگ و قلم مو برای نقاشی و روغن «کمان» درخت سرو وحشی برای برّاق کردن است.
محمد حسین زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کارگاه به همت بخش خصوصی و با 50 میلیون ریال سرمایه اولیه ایجاد شده و اداره میراث فرهنگی شهرستان بویراحمد نیز بر فعالیت آن نظارت مستمر دارد.
وی افزود که میزان اشتغالزایی این کارگاه هم اینک 2 نفر بوده که با دریافت تسهیلات مورد نیاز به حدود 10 نفر می‌رسد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بویراحمد بیان کرد: این کارگاه برای دریافت 300 میلیون ریال تسهیلات در راستای افزایش تولید و اشتغالزایی بیشتر توسط اداره میراث فرهنگی بویراحمد به صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد معرفی شده است.
حسین زاده عنوان کرد که افراد علاقه‌مند به هنر «پاپیه ماشه» در کهگیلویه و بویراحمد می‌توانند برای آشنایی هر چه بیشتر با آن و گذراندن دوره‌های آموزشی لازم به این کارگاه مراجعه کنند.
وی ابراز داشت: علاوه بر این یک کارگاه گلیم بافی نیز امروز در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد افتتاح و راه اندازی شد.
حسین زاده گفت که میزان اشتغالزایی این کارگاه پنج نفر بوده و برای دریافت 200 میلیون ریال تسهیلات توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان بویراحمد به صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد معرفی شده است.
افزون بر هفت هزار و 600 هنرمند آقا و خانم در حوزه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کنند که از این تعداد حدود پنج هزار و 500 نفر بیمه هستند.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7535/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.