به گزارش ایرنا، نخستین قانون انتخابات در تاریخ 18 شهریور1285 هجری شمسی بوسیله میرزا حسن خان منیرالملک، مرتضی قلیجان، صنیع الدوله، مخبرالسلطنه، مخبرالملک، موتمن الملک و محتشم السلطنه تهیه و تدوین شد و بلافاصله پس از رسمیت یافتن متمم قانون اساسی، به تصویب مجلس رسید.
اولین دوره مجلس شورای ملی در تاریخ 17 مهر 1285 هجری شمسی افتتاح شد و به سبب مقررات این نظامنامه طول نمایندگی 2سال و تعداد نمایندگان 156 نفر بودند که 60 نفر از تهران و 96 نفر از سایر شهرستانها انتخاب می شدند.
ملت ایران اینک با سابقه بیش از یک قرن تمرین دموکراسی و برگزاری انتخابات های پرشمار مهم و حساس پس از پیروزی انقلاب اسلامی آماده خلق حماسه دیگری خواهند بود تا بار دیگر عزت ملی و بین المللی ایران اسلامی را ترقی و تعالی بخشند.
29اردیبهشت تجلی مردم سالاری دینی و جمهوریت نظام اسلامی خواهد بود و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی مردم سالاری و انتخابات 2 نعمت بزرگ برای مردم است.
یک استاد دانشگاه یاسوج انتخابات ریاست جمهوری را مظهر تجلی اراده ملی دانست و اظهار داشت که انتخابات از یک رویداد مهم و سرنوشت ساز برای یک ملت و کشور خواهد بود.
سید حمدالله اکوانی تصریح کرد که حضور آگاهانه مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی با این نگاه که سکان اجرایی کشور، شهر روستا باید در اختیار افرادی کاردان و آزموده قرارگیرد، می تواند انتخابات را بستر ساز توسعه و تحولات راهگشا برای آینده جامعه قرار دهد.
دبیرستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد گفت که کار آغاز اخذی رای در 924شعبه در این استان با استقبال گسترده آحاد مردم مواجه شده است.
کهگیلویه وبویراحمد بیش از 500هزار نفرجمعیت واجد شرایط رای دارد.
سید کرامت الله کریمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، 536داوطلب انتخابات شوراهای شهر و سه هزار و 709 داوطلب انتخابات شوراهای روستایی در این استان باهم رقابت می کنند.
وی بیان کرد که در 17 شهر استان در مجموع 91 نفر با رأی مردم برای عضویت شوراهای اسلامی شهر انتخاب خواهند شد.
کهگیلویه و بویراحمد 713 هزار نفر جمعیت دارد.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب **انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
6162 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.