به گزارش ایرنا، مسئولان و تیم اجرایی کهگیلویه وبویراحمد با کارکرد و رویکردی امیدبخش و کارشناسانه و هم راستا با خط و مشی، اصول و اولویت های راهبردی دولت تدبیر و امید اقدام به تدوین برنامه ها و تلاش مضاعف برای برای خروج از محرومیت، پرکردن گودال های عمیق و مشکلات انباشت شده از گذشته کردند.
این استان با مساحت 16 هزار و 264 کیلومتر مربع یک درصدخاک و با جمعیتی بیش از 713 هزار هزار نفری دارای یک درصد جمعیت کشور است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا مرکز کهگیلویه و بویراحمد با توجه به دستاوردهای عظیم دولت یازدهم در بخش ها و حوزه های گوناگون و از طرفی برخی سیاه نمایی ها و تخریب های هدف دار علیه این دولت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اقدام به برگزاری میزگردهای تخصصی خود برای تبیین برخی اقدام ها و عملکردها در بخش های مختلف کرده است.
این بار نیز معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به همراه زیرمجموعه کاری خود در قالب میزگرد تخصصی ایرنا، بخشی از دستاوردها و کارکردهای مهم عمرانی و بودجه ای دولت تدبیر و امید را در این استان از نگاه آمار و ارقام تشریح کردند.
این میزگرد با حضور پژمان نیک اقبالی معاون عمرانی، حسین کاظمی مدیر کل دفتر فنی، عبدالکریم عزیزی مدیرکل دفتر شهری و داریوش مظفر مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویر احمد برگزار شد.

** بهره برداری از یکهزار و 555 طرح در دولت یازدهم
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت که یکهزار و 839 طرح عمرانی و اقتصادی از سال 1392 تا 1395 در مناسبت های دهه فجر و هفته دولت در کهگیلویه و بویراحمد کلنگ زنی و یا افتتاح شد.
پژمان نیک اقالی اظهار داشت که از این تعداد یکهزار و 555 طرح معادل 85 درصد افتتاحی و 284 طرح معادل 15 درصد نیز کلنگ زنی بوده است.
وی تصریح کرد که سیاست و رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید در حوزه عمرانی به ویژه با تاکید مدیریت اجرایی استان آغاز نکردن طرح عمرانی جدید به جز در موارد ضروری بوده است.
وی افزود که اعتباری که برای این یکهزار و 839 طرح عمرانی کهگیلویه و بویراحمد هزینه شده و یا باید هزینه شود 23 هزار و 450 میلیارد ریال است.
نیک اقبالی بیان کرد: یکهزار و 856 طرح عمرانی در کهگیلویه و بویراحمد از دولت دهم در این استان به جا مانده بود که از این تعداد 438 مورد زیر 20 درصد، 894 مورد بین 20 تا 80 درصد و 533 مورد نیز بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند.
وی با بیان اینکه طرح های عمرانی شهرستان های هشت گانه کهگیلویه و بویراحمد بررسی و آسیب شناسی همه جانبه شد، افزود: ابتدای سال 1393 طرح های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد از حالت رکود خارج شد.

** افزایش سه برابری اعتبارات عمرانی
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به تخصیص میزان بودجه سالانه و اعتبارات عمرانی استان در طول چهار سال گذشته نسبت به قبل از فعالیت دولت یازدهم گفت که در سال 91 کل بودجه عمرانی این استان اعم از استانی و ملی سه هزار و 420 میلیارد ریال بود که در سال 95 با بیش از 2 برابر رشد به رقمی افزون بر هفت هزار و320 میلیارد ریال رسید.
نیک اقبالی اظهار داشت که سهم استان از کل اعتبارات عمرانی دولت در سال 92 حدود 62 صدم درصد بوده که در سال 96 به 1.7دهم درصد رسیده است.
وی تصریح کرد که کل اعتبارات تملک و دارایی های کهگیلویه و بویراحمد در سال 91هزار و 800 میلیارد ریال بوده که در سال 96 نیز به هفت هزار و 930 میلیارد ریال رسید.
نیک اقبالی یادآور شد که شورای برنامه ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی که در سال 91 تنها مجاز به توزیع و تصمیم گیری راجع به هزار و 800 میلیارد ریال بودجه بود اما در سال 96 میزان بودجه ای که استان می تواند بین شهرستان ها و مناطق مختلف توزیع کند به رقمی افزون بر هفت هزار و 930 میلیارد ریال رسیده است.
وی ادامه داد که کل بودجه عمرانی مصوب در سال 96 در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از سه برابر رشد نسبت به سال 92 رقمی افزون بر 12 هزار میلیارد ریال شده است.
وی، توفیقات حاصل شده در زمینه رشد قابل محسوس اعتبارات عمرانی که منجر به توسعه و رشد همه جانبه در استان شده را نتیجه توجه و اهتمام ویژه دولت به استان های محروم، همدلی، هماهنگی و هم افزایی مجموعه مدیریت استان با مجمع نمایندگان و رهنمودهای نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد ذکر کرد.

** ضعف اطلاع رسانی از خدمات دولت در کهگیلویه وبویراحمد
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که یکی از اشکالات کار مسئولان اجرایی این استان ضعف در اطلاع رسانی و بیان عملکرد دولت یازدهم در تمامی زمینه ها به ویژه حوزه عمرانی است.
نیک اقبالی اظهار داشت: چنانچه عملکردهای ارزنده دولت یازدهم اکنون و در آستانه برگزاری انتخابات پیش رو بیان شود برخی ها تصور می کنند که شعار انتخاباتی بوده و با چنین هدفی انجام شده است.
وی افزود: کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم شاهد تحول اساسی و چشمگیر در حوزه های مختلف از جمله امور عمرانی بوده در حالی که وضعیت اقتصادی کشور در ابتدای دولت یازدهم به دلیل تحریم ها و قیمت پایین نفت چندان مطلوب نبوده است.

** سفر رئیس جمهوری سرآغاز تحول طرح های عمرانی
معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: سفر پر برکت رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به استان در مرداد سال گذشته سرآغاز و نقطه عطفی از تحول، امید و رونق در طرح های مختلف عمرانی و سرمایه گذاری در این استان بوده است.
نیک اقبالی عنوان کرد که در این سفر 46 طرح با اعتبار 9 هزار و 660 میلیارد ریال برای کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد که از این میزان پنج هزار و 890 میلیارد ریال برای سال 1395 و سه هزار و 770 میلیارد ریال نیز برای سال جاری پیش بینی شده است.
وی ابراز داشت: از مجموع این 46 طرح چهار مورد در فصل عمران شهری و روستایی با یکهزار و 740 میلیارد ریال، 6 مورد در فصل کشاورزی با یکهزار و 330 میلیارد ریال، 9 مورد در فصل منابع آب با 2 هزار و 190 میلیارد ریال، پنج مورد در فصل علمی، فرهنگی و گردشگری با 720 میلیارد ریال، هفت مورد در فصل بهداشت و درمان با 970 میلیارد ریال، چهار مورد در فصل حمل و نقل و جاده ها با 2 هزار و 660 میلیارد ریال و 11 مورد نیز در فصل ورزش و جوانان با 49 میلیارد ریال بوده است.

** کهگیلویه وبویراحمد میراث دار 1800 طرح نیمه تمام دولت گذشته
مدیرکل دفتر فنی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت که افزون بر یکهزار و 800 طرح عمرانی نیمه تمام استانی از دولت های نهم و دهم بر این استان تحمیل شده بود.
سید حسین کاظمی اظهار داشت که میانگین پیشرفت فیزیکی بخش عمده ای از آنها زیر 20 درصد بوده و اکثر آنها نیز تعطیل و یا راکد بود.
وی بیان کرد که با توجه به کمبود اعتبار برای اجرا و تکمیل این طرح های عمرانی نیمه تمام کهگیلویه و بویراحمد مشکلات این طرح ها شناسایی و اولویت بندی شد.
وی ادامه داد که یک برنامه چهار ساله به دستور سید موسی خادمی استاندارکهگیلویه و بویراحمد تدوین و با کار کارشناسی نیز شاخص ها مشخص شدند.
وی عنوان کرد که این برنامه به یک کتابچه تبدیل و در پایگاه خبری استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای جمع آوری نقدها و نظرات کارشناسان به نمایش گذاشته شد و شاخص ها نیز سال به سال ارزیابی می شوند.
کاظمی ابراز داشت: درصد اعتبارات عمرانی کهگیلویه و بویراحمد در بخش ملی به نسبت جمعیت، وسعت و حق آن پایین و در ابتدای دولت یازدهم هشت دهم درصد بود.
وی اظهار داشت: دلایل منطقی برای افزایش اعتبارات عمرانی کهگیلویه و بویراحمد به وزارتخانه ها اعلام و درخواست هایی نیز به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت که هر سه نماینده مردم این استان در مجلس شورای اسلامی در طرح های عمرانی بیشتر از مباحث سیاسی فعال و پای کار هستند.

** هزینه افزون بر پنج هزار میلیارد ریال در حوزه راهسازی
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که افزون بر پنج هزار میلیارد ریال در دولت تدبیر و امید در بخش بهسازی و زیرساخت راههای استان اعم از اصلی، فرعی و برطرف کردن نقاط حادثه خیز هزینه شده است.
وی افزود که با ساخت 71.5 کیلومتر بزرگراه جدید در کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم طول بزرگراه های این استان از 50 به بیش از 122 کیلومتر رسید و حدود 200 کیلومتر بزرگراه در استان نیز در حال ساخت است.
نیک اقبالی بیان کرد: پیش بینی می شود تا چند ماه آینده بخش عمده ای از آن زیر بار ترافیک رفته و تا پایان اردیبهشت سال جاری نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی چند کیلومتر بزرگراه در مسیر گچساران - باشت افتتاح شود.
وی عنوان کرد که طرح ملی جاده ارتباطی پاتاوه - دهدشت تا سال 1392 تعطیل بود و مردم منطقه نیز هیچ امیدی برای ساخت و افتتاح آن نداشتند اما در سفر استانی 24 و 25 مرداد سال گذشته رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد بر شتاب بخشی در اجرای آن تاکید شد زیرا جزء طرح های سفر رهبر معظم انقلاب به استان در خرداد سال 1373 بود.
نیک اقبالی ابراز داشت: پیشرفت فیزیکی این جاده ارتباطی از 47 درصد سال 1392 به 71 درصد در پایان سال 1395رسید.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که پایان اردیبهشت سال جاری قطعه دوم این جاده ارتباطی با نام دم چنار تا لوداب و به طول 28.5 کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح می شود.
نیک اقبالی اظهار داشت: قطعه های اول و چهارم این جاده ارتباطی در گذشته افتتاح شده بود و قطعه سوم نیز توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حال ساخت است و تا پایان سال مالی 1396 (تیر 1397) افتتاح می شود.
وی افزود که 15 کیلومتر از باند دوم جاده ارتباطی بابامیدان - گچساران - بهبهان و از شهر دوگنبدان تا پل عبداللهی آماده افتتاح است.
نیک اقبالی بیان کرد: بهره برداری اولیه از جاده ارتباطی یاسوج - باغچه سادات - سرفاریاب انجام و برای نخستین بار ارتباط آسفالتی بین شهرستان های کهگیلویه و چرام با یاسوج برقرار و اکنون نیز این جاده در حال ارتقای وضعیت است.
وی عنوان کرد که طول راه های روستایی آسفالت شده کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم از یکهزار و 752 کیلومتر به یکهزار و 975 کیلومتر رسید.

** تحول در فرودگاه یاسوج
نیک اقبالی ابراز داشت: فرودگاه یاسوج در ابتدای دولت یازدهم به دلیل کوتاهی طول باند، نزدیکی به زندان مرکزی این شهر، نداشتن دستگاه های ناوبری و کمبود فضای فیزیکی تنها یک پرواز در هفته داشت.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که پس از برگزاری نشست هایی در شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور 600 متر به طول باند فرودگاه یاسوج افزوده و از 2 هزار و 600 متر به سه هزار و 200 متر رسید.
نیک اقبالی اظهار داشت: این طرح هم اکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا یک ماه آینده افتتاح می شود.
وی افزود که تطویل باند فرودگاه یاسوج سبب ایمنی پروازها، نشستن هواپیماهای متوسط، انجام پروازهای شبانه و افزایش تعداد پروازها می شود.
نیک اقبالی با اشاره به اینکه هر هفته 6 پرواز با حداکثر ظرفیت در فرودگاه یاسوج انجام می شود، بیان کرد: دستگاه ناوبری یا D.V.O.R با اعتبار 25 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی در این فرودگاه نصب، محوطه و سالن ترانزیت این فرودگاه بازسازی و تامین زمین برای جابجایی زندان مرکزی یاسوج نیز در حال انجام است.
وی عنوان کرد که راه آهن اقلید به یاسوج که از خواسته های اصلی مردم کهگیلویه و بویراحمد است در سکوت رسانه ای و یک فضای آرام عملیات اجرایی آن در دولت یازدهم آغاز شد.
نیک اقبالی ابراز داشت: هم اکنون 22.5 کیلومتر از این طرح به مناقصه رفته و به پیمانکار واگذار شد که زیرسازی این میزان به طور کامل انجام شده است.

** هزینه 1500 میلیارد ریالی طرح تحول سلامت
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به تحولات و خدمات عظیم در حوزه بهداشت و درمان و طرح تحول به ویژه در مناطق و استانهای محروم گفت که حلاوت این طرح در این استان محروم ملموس تر و امیدبخش تر بوده است.
نیک اقبالی تصریح کرد که بر اساس برآوردهای انجام شده تاکنون افزون بر یکهزار و 500 میلیارد ریال از زمان اجرای طرح تحول سلامت (اردیبهشت 1393) و در قالب هفت بسته خدمتی و خرید تجهیزات پزشکی این طرح در استان هزینه شده است.
وی اظهار داشت که افزون بر یکهزار و 200 میلیارد ریال از این میزان در قالب بسته‌های خدمتی بوده و 350 میلیارد ریال دیگر نیز در راستای خرید تجهیزات پزشکی بوده است.
نیک اقبالی ادامه داد که 47 درصد از میزان اعتبار هزینه شده در قالب بسته‌های خدمتی طرح تحول سلامت در راستای بهبود و حفاظت مالی بیماران و مراجعان به بیمارستان‌ها بوده که کاهش محسوس هزینه‌های درمانی مردم از بالای 47 درصد به کمتر از 6 درصد را به دنبال داشته است.
وی بیان کرد که 15درصد از این میزان اعتبار هزینه شده در زمینه بهبود کیفیت ارائه خدمات و 38 درصد نیز در راستای عدالت اجتماعی بوده است.

** کاهش ارجاع بیماران به خارج از استان
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد یکی از دستاوردهای عظیم طرح تحول نظام سلامت را کاهش محسوس ارجاع بیماران به خارج از استان دانست و گفت که شمار بیماران ارجاعی از این استان به استانهای همجوار از 30 نفر به ازای هر یک هزار نفر تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت بوده که هم اینک به حدود چهار نفر به ازای این میزان رسیده است.
نیک اقبالی افزود که تقویت زیرساخت های درمانی، اجرای طرح هتلینگ بیمارستان ها و افزایش تعداد پزشکان متخصص که تمامی آنها از حل اجرای موفقیت طرح تحول سلامت بوده از مهمترین عوامل کاهش ارجاع بیماران به استان های همجوار است.
وی گفت که افزایش دستگاه های سی تی اسکن در این استان از 2 مورد به چهار مورد، راه اندازی سه مرکز آی سی یو نوزادان در سه شهر دوگنبدان، یاسوج و دهدشت و اضافه شدن 80 ساختمان ملکی خانه بهداشت در روستاها از دیگر دستاوردهای بهبود زیرساخت های درمانی سه سال اخیر بوده است.

**** ساخت 85 خانه بهداشت روستایی
معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد یکی از مهمترین دستاودرهای طرح تحول سلامت در این استان محروم را بازسازی و ساخت فضاها و خانه های بهداشت روستایی دانست و گفت: ظرف سه سال گذشته افزون بر 85 خانه بهداشت در دورترین مناطق و روستاهای این استان به بهره برداری رسیده است.
میزان اعتبار هزینه شده و تجهیز این85 باب خانه بهداشت روستایی در استان افزون بر 80 میلیارد ریال بوده است.

** آغاز عملیات اجرایی 55طرح بهداشتی از محل تحول سلامت
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که عملیات اجرایی 55 طرح بهداشتی از محل اجرای طرح تحول نظام سلامت از دهه فجر سال گذشته در این استان آغاز شده است.
نیک اقبالی اظهار داشت که میزان اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این طرح ها افزون بر 250 میلیارد ریال است.
وی گفت که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود 70درصد و استانداری و دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز به ترتیب 20 و 10 درصد تامین این میزان اعتبار را تعهد کرده اند.
نیک اقبالی تصریح کرد که با توجه به مشکل کمبود منابع مالی و با رایزنی های انجام شده قرار است که 30 درصد اعتبار تعهد استانی از طریق بنیاد برکت تامین شود.

** ارتقای هتلینک بیمارستانهای کهگیلویه وبویر احمد
معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت که افزون بر 510 میلیارد ریال از زمان آغاز طرح تحول سلامت(اردیبهشت 93) تاکنون صرف ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان های دولتی این استان شده است.
کهگیلویه وبویراحمد دارای پنج بیمارستان دولتی است که مجموع تخت های فعال در این بیمارستان ها افزون بر 850 تخت است.
البته سه بیمارستان از این پنج مورد شامل شهید رجایی و شهید بهشتی یاسوج و شهید رجایی گچساران ساختمان فیزیکی آنها مربوط به قبل از انقلاب و قدمتی بالای 40 سال دارند.
نیک اقبالی اظهار داشت که افزون بر 160میلیارد ریال از این میزان هزینه بهسازی و نوسازی بیمارستان ها شده است.
وی تصریح کرد که 170 میلیارد ریال از این میزان نیز صرف خرید تجهیزات 24 گانه اعم از اندوسکوپی، رادیولوژی و سایر اقلام متوسط در بیمارستان های دولتی استان شده است.
وی گفت که 130 میلیارد ریال نیز صرف خرید تجهیزات کلان از جمله سه دستگاه سی تی اسکن در شهرهای یاسوج، دوگنبدان و دهدشت شده که تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت تنها یک مورد بود.

** رشد پنج برابری خدمات درمانی به روستاییان
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت که خدمات بهداشتی و درمانی در بین روستاییان این استان پس از اجرای طرح تحول سلامت به حدود پنج برابر افزایش یافته است.
نیک اقبالی اظهار داشت که میزان سرانه درمان در طرح پزشک خانواده روستایی و شهرهای زیر 100هزار نفر این استان از 210 هزار ریال قبل از اجرای طرح تحول سلامت اکنون به بیش از 960 هزار ریال رسیده است.
وی تصریح کرد که اکنون 100 درصد جمعیت شهری و روستایی این استان زیر پوشش خدمات بهداشتی این طرح قرار گرفته‌اند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که بیش از 130 پزشک و 80 ماما اکنون در مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت روستایی مشغول خدمات رسانی به مردم این استان هستند.

** اضافه شدن 42 دستگاه آمبولانس
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین خرید بیش از 42 دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس 115 جاده‌ای با تمامی تجهیزات و امکانات روز پزشکی با اعتباری افزون بر 10 میلیارد ریال را از جمله دستاوردهای مهم طرح تحول سلامت در این استان ذکر کرد.
نیک اقبالی افزود: از 39 پایگاه امداد و نجات کهگیلویه و بویراحمد 11 پایگاه و از 60 دستگاه آمبولانس، 40 دستگاه در دولت یازدهم ایجاد و تأمین شده است.

**تخصیص 850 میلیون متر مکعب آب
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد یکی از برجسته ترین و مهمترین اقدام های حوزه عمرانی و تیم مدیریتی استان را در دولت یازدهم توجه به موضوع تخصیص منابع آبی از سدهای موجود در این استان ذکر کرد.
نیک اقبالی اظهار داشت که تخصیص آب از سدهای موجود استان طی سالیان متمادی مورد غفلت واقع شده بود و بسیاری از شهرها و مناطق کهگیلویه وبویراحمد با وجود بیش از 11 میلیارد مترمکب روان آب اما دچار بحران و تنش آبی بود.
وی ابراز داشت با اهتمام جدی دولت یازدهم و پیگیری های مکرر مجموعه مدیریتی استان و همکاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی اجازه تخصیص افزون بر 850 میلیون مترمکعب آب از سدهای موجود در استان گرفته شد.

** آبرسانی به چهارشهر از طریق سد کوثر
نیک اقبالی اظهار داشت: سد کوثر یک منبع آبرسانی به استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جنوب فارس است و شهرهای دهدشت، سوق، چرام و لنده از آن بی بهره بودند که در سفر استانی رئیس جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد تخصیص آب استان از این سد تغییر کرد و تخصیص آب از سرچشمه های حوزه کارون، مارون و زهره در گذشته پایین بود که با پیگیری های لازم اصلاح شد.
نیک اقبالی بیان کرد: تامین آب شهر مادوان از تنگ کبوتری یاسوج در سفر استانی رئیس جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد پیگیری و هفته گذشته کلنگ زنی شد.
وی عنوان کرد که سد تنگ سرخ برای تامین آب آشامیدنی سال های آینده شهر یاسوج در حال ساخت بوده و سهم آب استان فارس از آن جدا و تصفیه خانه اضطراری آب آشامیدنی شهر یاسوج با اعتبار اولیه 100 میلیارد ریال و برآورد حدود 140 میلیارد ریال هفته گذشته با حضور وزیر نیرو کلنگ زنی شد.
وی ادامه داد که با افتتاح این طرح 300 لیتر به ظرفیت آب شهر یاسوج افزوده می شود.

** آبیاری 6 هزار هکتار زمین های کشاورزی دهدشت غربی
نیک اقبالی ابراز داشت: طرح انتقال آب به 6 هزار هکتار از زمین های دهدشت غربی اکنون فعال است و تا پایان سال جاری نیز یک خط از 2 خط آن افتتاح می شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که سد صیدون واقع در منطقه دیشموک توسط استان خوزستان در پایین دست این استان اجرا شد که هیچ نفعی برای استان نداشت و با پیگیری های لازم محل اجرای آن به بالاتر تغییر یافت.
نیک اقبالی اظهار داشت: مطالعات سد آبریز دشت های دهدشت و چرام انجام شده و این سد پس از افتتاح 25 هزار هکتار زمین کشاورزی را در آینده آبیاری می کند که به ازای هر هکتار نیز یک شغل ایجاد خواهد شد.

** اتمام طرح مطالعاتی سد تنگ سرخ یاسوج
وی افزود که سد تنگ سرخ که با هدف تامین آب آشامیدنی شهرهای یاسوج و شیراز در حال اجراست با حساسیت و پیگیری های لازم آب آشامیدنی شیراز از آن جدا و آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت یاسوج از طریق آن در بلندمدت تامین می شود.
نیک اقبالی بیان کرد: با افتتاح این طرح ها آب مورد نیاز 6 هزار هکتار زمین کشاورزی در این مناطق از طریق آبیاری تحت فشار تامین شد.
وی عنوان کرد که جمعیت شهری زیر پوشش آبرسانی در کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم از 99.2 درصد به 99.8 درصد رسیده است.

** افزایش 70درصدی ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب
مدیر کل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویر احمد گفت که ظرفیت تصفیه خانه‌های فاضلاب در این استان با 70 درصد افزایش در دولت تدبیر و امید از 44 هزار متر مکعب به 75 هزار و 200 متر مکعب رسید.
عدبالکریم عزیزی ابراز داشت: شمار مشترکان فاضلاب در این استان از 20 هزار و 639 مشترک در سال 92 با 60 درصد افزایش به 33 هزار مشترک افزایش یافت.
تعداد مشترکان آب شرب این استان درحالی‌که در سال 92، 120 هزار و 983 مشترک بود در سال جاری به 148 هزار مشترک رسیده است.
وی گفت: تا سال 92 یکهزار و 362 کیلومتر شبکه آبرسانی در استان احداث شده بود که این میزان در سال 95 به یک هزار و 400 کیلومتر افزایش یافته است.

**آبرسانی به 155روستای کهگیلویه وبویراحمد در دولت یازدهم
مدیر کل دفتر روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت که 155روستای این استان در دولت یازدهم از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.
داریوش مظفر اظهار داشت که این تعداد روستا بیش از 11 هزار و 600 خانوار روستایی در قالب 47 هزار و 87 نفر را شامل می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد دارای یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است.
یکهزار و 420 روستا از این تعداد دارای تأسیسات آب‌رسانی هستند.
وی تصریح کرد که این تعداد روستا در قالب 65 طرح آب‌رسانی با اعتبار افزون بر 240 میلیارد ریال از آب سالم بهره‌مند شدند.
وی گفت که شاخص بهره‌مندی از آب سالم در این استان هم اینک با پنج درصد افزایش نسبت به سال 92 از 68 درصد به حدود 73.15 درصد رسیده است.

** اجرای 18 مجتمع آب‌رسانی در کهگیلویه و بویراحمد
مظفر همچنین تصریح کرد که 381 میلیارد ریال از محل بند ج تبصره پنج قانون بودجه سال 1394(صندوق توسعه ملی) برای اجرای 18 مجتمع آب‌رسانی روستایی این استان تخصیص یافته است.
وی با اشاره به فرایند هزینه کرد 381 میلیارد ریال صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آب‌رسانی روستایی در استان، گفت: این میزان اعتبار برای 18 مجتمع آب‌رسانی روستایی در قالب 470 روستا تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه تخصیص این میزان اعتبار نیز 100 درصد است، گفت: 107 هزار نفر از جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد با بهره برداری و تکمیل این مجتمع‌های آب‌رسانی از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار خواهند شد.

**رشد 12 درصدی جایگاههای عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد
مدیر کل دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت که فروش انرژی در این استان در دولت یازدهم از یکهزار و 28 مگاوات ساعت به یکهزار و 130 مگاوات ساعت رسید.
سید حسین کاظمی ابراز داشت: تعداد جایگاه های عرضه بنزین و نفت گاز (گازوئیل) در کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم با 12 درصد رشد از 25 به 28، جایگاه های سی.ان.جی از 25 به 27، ظرفیت ناوگان ویژه حمل و نقل فرآورده های نفتی (نفتکش) از 80 دستگاه به 120 دستگاه و میزان توزیع فرآورده های نفتی از 956 هزار لیتر به 968 هزار لیتر افزایش یافت.

** کمک 700میلیارد ریالی وزارت نفت به ورزش کهگیلویه و بویر احمد
کاظمی گفت که استادیوم 15 هزار نفری شهر یاسوج سالها بلاتکلیف و رها شده بود و اکنون آماده برگزاری رقابت هاست و انتظار می رود با حمایت هر چه بیشتر حامیان و مسئولان ورزش این استان شاهد حضور تیم هایی از استان در لیگ های برتر باشیم.
وی اظهار داشت: از اعتبارات وزارت نفت 700 میلیارد ریال برای ساخت طرح های ورزشی در شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد کمک گرفته شد.
وی افزود که سرانه فضای ورزشی کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم از هشت صدم مترمربع به 86 صدم مترمربع رسید.

** رشد 55 درصدی گازرسانی به روستاها
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت که گازرسانی به روستاهای این استان در دولت یازدهم با 52 درصد رشد از 356 مورد به 576 مورد افزایش یافت.
نیک اقبالی عنوان کرد که خانوارهای روستایی برخوردار از نعمت گاز در کهگیلویه و بویراحمد با 13 درصد افزایش از 59 درصد به 72 درصد رسید.
وی ابراز داشت: 97 درصد شهرهای کهگیلویه و بویراحمد دارای نعمت گاز بودند و تنها 2 شهر قلعه رئیسی و دیشموک باقی مانده بود که عملیات اجرایی طرح گازرسانی به آنها در دولت یازدهم آغاز شد و اکنون در حال اجراست که یکهزار میلیارد ریال هزینه دارد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که پایان سال جاری خط انتقال اصلی و پایان سال 1397 نیز کل طرح گازرسانی به این 2 شهر افتتاح می شود.
نیک اقبالی اظهار داشت: حدود 99 درصد جمعیت شهری و 72 درصد جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد تا سال 1395 از نعمت گاز برخوردار بودند که 185 روستای استان نیز در دولت یازدهم گازدار شدند.

**افتتاح 20 طرح راکد کشاورزی در دولت یازدهم
وی افزود که مساحت زیر پوشش شبکه های آبیاری تحت فشار کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم از چهار هزار و 550 هکتار به 15 هزار و 410 هکتار رسید و به ازای هر هکتار نیز یک شغل ایجاد شده است.
نیک اقبالی بیان کرد: 20 طرح راکد کشاورزی از دولتهای قبل که حدود 12 تا 16 سال از آغاز عملیات اجرایی آنها گذشته بود در این دولت تامین اعتبار و به بهره برداری رسیدند.
وی ادامه داد: هشت مورد از این طرح ها شامل پمپاژ آب کشاورزی که عملیات اجرایی برخی 15 سال قبل آغاز شده بود در دولت یازدهم به اتمام رسید.

**ساخت 240 باب مسکن برای خانواده های 2 معلول
وی عنوان کرد که سهم مسکن حمایتی در کهگیلویه و بویراحمد برای افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در دولت یازدهم از 10.15 مترمربع به 15.7 مترمربع رسید.
نیک اقبالی ابراز داشت: 240 باب مسکن برای خانواده های 2 معلولی کهگیلویه و بویراحمد در سه و نیم سال دولت تدبیر و امید ساخته شده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که یکهزار و 230 واحد مسکن مهر در این استان آماده افتتاح است که سعی می شود تا قبل از پایان دولت یازدهم تحویل مردم شوند.
نیک اقبالی اظهار داشت: بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم با 21.9 درصد افزایش از 22 هزار و 685 به 27 هزار و 648 واحد رسید.

**برق رسانی به حدود 40 روستای کهگیلویه و وبر احمد
مدیر کل دفتر روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت که برق رسانی به روستاهای این استان در دولت یازدهم از یکهزار و 599 روستا به یکهزار و 631 روستا رسید.
مظفر بیان کرد: تمامی روستاهای بالای 10 خانوار کهگیلویه و بویراحمد برق دار بوده و روستاهای زیر 10 خانوار استان نیز در حال برق رسانی هستند.

** پرداخت 30 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به عشایر
مدیر کل دفتر روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزون بر 30 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در سفر سال گذشته رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به این استان به جامعه عشایری پرداخت شده است.
مظفر تصریح کرد که ظرف سه سال گذشته دولت یازدهم افزون بر 70 کیلومتر از مجموع چهار هزار کیلومتر جاده‌های عشایری این استان بهسازی و آسفالت شده است.
وی عنوان کرد که برخورداری خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد از راه ارتباطی مناسب در دولت یازدهم از 6 هزار خانوار به هشت هزار خانوار، میزان بهره مندی از آب آشامیدنی از چهار هزار و 500 خانوار به پنج هزار و 400 خانوار و برخورداری از سرویس بهداشتی مناسب نیز از 62 خانوار به 150 خانوار افزایش یافت.

** تشکیل شورای مبارزه با زمین خواری در دولت یازدهم
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد یکی از اقدام ها و کارکردهای مثبت دولت یازدهم برای مقابله به پدیده زمین خواری دانست.
کاظمی ابراز داشت که ثبت زمینهای واگذاری به مردم این استان تا قبل از دولت یازدهم 410 هکتار بود که هم اینک به یکهزار و 371 هکتار رسیده است.
وی تصریح کرد که صدور اسناد مالکیت در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم با 21.5 درصد افزایش از 32 هزار و 100 فقره به 39 هزار فقره رسید.
وی اظهار داشت: ثبت نشدن زمینهای واگذاری به مردم کهگیلویه و بویراحمد در گذشته سبب زمین خواری و تجاوز به منابع ملی و اراضی کشاورزی می شد و قابل اثبات نیز نبود.
کاظمی افزود که تهیه سند کاداستر برای زمینهای ملی کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم از 400 هکتار به 60 هزار هکتار رسید که 14 هزار و 900 درصد رشد داشته است.

** افزایش 250 درصدی کمک دولت به شهرداری ها
مدیرکل دفتر امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت که میزان کمک های دولتی به شهرداری های 17 گانه این استان در سه و نیم سال گذشته افزون بر 250 درصد افزایش داشته و از حدود 530 میلیارد ریال در سال 1392 به افزون بر یکهزار و 930 میلیارد ریال در سال 1396 رسیده است.
عزیزی اظهار داشت: برخی از شهرداری های کهگیلویه و بویراحمد تا قبل از دولت یازدهم به دلیل کمبود اعتبار در آستانه ورشکستگی و انحلال بودند.

** آسفالت بیش از 2 میلیون متر مکعب معابر روستایی
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت که سال 1393 تا 1395 حدود 2 میلیون مترمربع آسفالت در معابر روستایی کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
مظفر اظهار داشت که از این میزان یک میلیون و 600 هزار مترمربع در قالب بحث قیر رایگان و با همکاری بین دهیاری ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و 400 هزار مترمربع نیز از سیاست های بنیاد مسکن بود.
وی ابراز داشت: قبل از سال 1393 تنها یک میلیون و 200 هزار مترمربع آسفالت در معابر روستایی کهگیلویه و بویراحمد انجام شده بود.

** افزایش 61 درصدی اجرای طرح هادی در روستاها
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت که اجرای طرح هادی در مناطق روستایی این استان در دولت یازدهم با 61 درصد افزایش از 62 روستا به 100 روستا رسید.
مظفر اظهار داشت: تکمیل طرح های هادی نیمه تمام در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید با 21 درصد رشد از 238 روستا به 288 روستا افزایش داشته است.
وی افزود که تهیه طرح هادی برای مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد در سه و نیم سال گذشته با هشت درصد افزایش از 747 روستا به 753 روستا رسیده است.
مظفر بیان کرد: بازنگری طرح هادی در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم با 49.2 درصد رشد از 130 روستا به 194 روستارسید.
وی عنوان کرد که دولت تدبیر و امید در سه و نیم سال گذشته حدود 810 میلیارد ریال به دهیاری های کهگیلویه و بویراحمد کمک مالی کرده است.

** افزایش 26درصدی تعداد دهیاری ها
مظفر ابراز داشت: تعداد دهیاری های کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم با 25.6 درصد افزایش از 442 به 555 مورد، ساختمان دهیاری ها از 51 به 58 مورد، غسالخانه های روستایی در استان از 45 باب به 49 باب، خرید ماشین آلات برای دهیاری ها با 29.5 درصد رشد از 285 به 369 دستگاه و تعداد پایگاه های آتش نشانی روستایی با 200 درصد رشد از سه به 9 مورد رسید.
گزارشگران: حمید جهان و منصور زرگر**انتشار دهنده: حسینعلی راشکی
3016/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.