مجتبی صدیقی روز چهارشنبه در حاشیه همایش معاونان دانشجویی دانشگاههای منطقه هفت کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که تعداد دانشگاه های در تراز یک درصدی دانشگاه های برتر دنیا در دولت یازدهم حدود سه برابر رشد داشته است.
وی گفت که ایران به لحاظ شتاب رشد مقالات علمی نیز رتبه نخست را در دنیا داراست.
وی با اشاره به رشد کیفی مقالات علمی در ایران و روند صعودی آن در جهان تصریح کرد که بر اساس آخرین آمار اعلام شده، ایران در این راستا به رشد بیش از 36 درصدی ظرف سه و نیم سال گذشته رسیده است.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد که تولید مقالات علمی آی اس ای(ISI) در کشور ایران هم اینک به بیش از 42 هزار مورد در سال رسیده است.
به گفته صدیقی، ایران در زمینه تولید مقالات در سطح یک چهارم مجلات (کیو وان) نیز ظرف 2 سال گذشته حدود 30 درصد رشد داشته است.
مجلات «کیو وان» به مجلاتی گفته می شود که در یک حوزه خاص، جز 25 درصد مجلات برتر دنیا باشند.

** تفاهم نامه 20 هزار میلیارد ریالی با وزارتخانه صنعت و دفاع
وی ابراز داشت که شمار شرکت های دانش بنیان در سطح پارک های علم و فنآوری و مراکز رشد در کشور از 11 مورد در سال 92 به بیش از 960 شرکت رسیده است.
وی تصریح کرد که در همین راستا نیز تفاهم نامه 20 هزار میلیارد ریالی با وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و دفاع نیز برای حمایت از محصولات صنعتی نخبگان علمی و دانشجویان به امضا رسیده است.
وی با اشاره به حمایت و ایجاد شرایط مناسب برای دانشجویان خارجی نیز گفت که هم اینک افزون بر 25 هزار دانشجو از کشورهای مختلف دنیا در ایران مشغول تحصیل و گذراندن مراحل بورس تحصیلی خود هستند.
صدیقی با اشاره به حمایت از دانشجویان دوره دکتری برای گذارندن بورس های تحصیلی نیز گفت که رویکرد وزارت علوم در این راستا حرکت بر مدار قانون و شایسته سالاری به جای حاکمیت قبیله ای و سلیقه ای در گذشته است.
رئیس سازمان امور دانشجویی وزارت علوم، تحقیقان و فناوری گفت که هم اینک بورس تحصیلی طولانی مدت حذف و به بورس های تحصیلی 6 تا 9 ماهه تقلیل یافته که در سال گذشته حدود یکهزار و 580 نفر در همین راستا به برخی کشورهای جهان با حمایت وزارت علوم اعزام شدند که سال تحصیلی جاری این تعداد به حدود 2هزار نفر رسیده است.
صدیقی تعداد کل دانشجویان در دانشگاه های سراسر کشور را افزون بر چهار میلیون و 300 هزار نفر ذکر کرد.

**خلع یدپیمانکاران سلف دانشگاه های یزد وشیراز
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت که بر اساس بررسی های اولیه احتمال مسمومیت غذایی دانشجویان دانشگاه یزد مصرف آب طالبی اضافی در جشن روز جوان درخوابگاه های دانشجویی بوده که البته همچنان منتظر نظریه نهایی دانشگاه علوم پزشکی در این راستا هستیم.
صدیقی با تشریح جزئیات این حوادث اظهار داشت که در دانشکده باهنر شیراز نیز مصمومیت دانشجویان ناشی از آلودگی های میکروبی در مواد غذایی بوده است.
وی گفت که با تاکید مقام عالی وزارت و حساسیت موضوع، کارشناسان و ناظرانی از وزارتخانه علوم در اسرع وقت به شهرهای شیراز و یزد اعزام شدند که در نخستین برخورد پیمانکار و ناظران بهداشتی سلف(تهیه و طبخ غذا) در این دانشگاهها برکنار شدند.
وی ابراز داشت بدون شک نظارت های وزارت علوم در راستای ایمنی و سلامت مواد غذایی دو چندان شده و به تمامی دانشگاههای کشور نیز این موضوع ابلاغ شده که هیچ گونه توجیهی برای کمترین کوتاهی و سهل انگاری در این راستا پذیرفتنی نیست.
در روزهای 13 و 18اردیبهشت سال جاری شماری از دانشجویان در دانشگاه یزد و دانشکده فنی و مهندسی شیراز دچار مسمومیت غذایی شدند.
براساس آمار اعلام شده توسط رئیس امور دانشجویی وزارت علوم شمار دانشجویان دچار مسمومیت و یا آلودگی های میکروبی در دانشکده فنی و مهندسی شهید باهنر شیراز حدود 280 نفر و در دانشگاه یزد نیز 400 نفر بوده است.
معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویی وزارت علوم به منظور شرکت در همایش یک روزه معاونان و رؤسای امور دانشجویی و رفاهی دانشگاه های منطقه هفت کشور به یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد سفر کرده است.
خبرنگار: حمید جهان**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
3016/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.