کهگیلوبه وبویراحمد دارای 160هزار هکتار زمین های زراعی و 45هزار هکتار باغ و 2 ایستگاه تحقیقات کشاورزی در یاسوج و گچساران است.
محمد امیری روز سه شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که اجرای طرحهای پژوهشی در بخش های زراعت، آب وخاک، بیماری ها، گیاهان و دیگر برنامه های راهبردی به توسعه کمی و کیفی تولید در بخش کشاورزی کمک خواهد کرد.
وی مکان‌یابی نقاط مناسب برای احداث سد زیرزمینی جهت ذخیره و تأمین آب با استفاده از تکنیک های GIS، تعیین اهمیت بیماریها در صیفی جات گلخانه ای، شناسایی، تعیین تراکم جمعیت و پراکنش نماتودهای گیاهی مهم مرتعی در منطقه حفاظت شده دنا بخشی از این طرحهای تحقیقاتی است.
امیری تسریع انتقال یافته های طرحهای پژوهشی از طریق مواد نوشتاری با هماهنگی و تأیید مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی، ارزیابی اثر بخشی رهیافت مدرسه در مزرعه ( FFS) در گسترش مدیریت تلفیقی آفات، جداسازی و شناسایی عوامل زنده بروز بیماری پوسیدگی مغز گردو به روش بیوشیمیایی و مولکولی و تعیین مناسب ترین تاریخ کاشت و ارقام ذرت در مناطق گرمسیری را از دیگر طرحهای در دست اقدام ذکر کرد.
وی گفت که بررسی تأثیر اطلاعات هواشناسی بر تولید گندم، بررسی تأثیر عصاره گیاه میخک، چای کوهی و جفت بلوط بر سه باکتری بیماری زای طیور در شرایط آزمایشگاهی، مطالعه قارچهای بیوتروف در منطقه حفاظت شده دنا از دیگر طرحهای پژوهشی محققان کهگیلویه و بویراحمد است.
وی تسریع انتقال یافته های طرحهای پژوهشی، جدا سازی و شناسایی مواد «نماتدکش » از گیاهان بومادران، درمنه، کلپوره، ارزیابی ژنوتیپ های گندم در تاریخ های کاشت مطلوب و کرپه در شرایط آبیاری معمول و خشکی انتهای فصل در اقلیم گرم تابستان و بررسی و تأمین نیاز آبی گیاه زیتون از طریق استحصال آب باران و روش های افزایش ماندگار را ازدیگر طرحهای بخش کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد ذکر کرد.
وی بیان کرد که 750میلیارد ریال از سه میلیارد و 200میلیون ریال اعتبار سال 95 این طرحهای تحقیقاتی در مراحل مختلف پیشرفت اجرایی تاکنون جذب شده است.
سالانه 800هزار تن محصول باغی، زراعی و دامی در بخش کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد تولید می شود.
خبرنگار:مظفر عدالت نسب**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
6162 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.