عبدالله بهمنش روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از مهمترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از طریق حیوان به انسان و از حیوان به حیوان قابل سرایت است.
وی بیان کرد: تب خونریزی دهنده کنگو از طریق تماس با دام آلوده، مصرف گوشت دام آلوده به ویروس بیماری، گزش کنه عامل ناقل بیماری و همچنین فرد بیمار انتقال می‌یابد.
بهمنش با بیان اینکه این بیماری با آغاز فصل گرما منتشر می شود و هیچ علامتی در دام زنده ندارد گفت: زمانی می‌توان از گوشت استفاده کرد که شرایط پس از کشتار و نگهداری لاشه در سالن پیش سرد به مدت 24 ساعت رعایت شده باشد.
وی بیماری‌های لمپی اسکین، تب سه روزه، تیلریوز، بابزیوز و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را از جمله بیماری‌های خطرناک اعلام کرد که به سرعت به انسان منتقل می‌شود.
بهمنش افزود: انتقال این بیماری‌ها بر اثر کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر صورت می‌گیرد.
وی بر تهیه گوشت مورد نیاز از فروشگاه‌های مجاز به مهر دامپزشکی بر روی لاشه‌ها تأکید کرد.
وی گفت: سمپاشی و تمیز کردن گله از هر نوع کنه در جلوگیری از این بیماری‌ها مؤثر است.
بهمنش توزیع سم برای سمپاشی بدن دام و جایگاه دام‌ها، نگهداری گوشت در اتاق پیش سرد کشتارگاه‌ها و آموزش دامداران و کارکنان کشتارگاه‌ها و متصدیان قصابی‌ها را از مهمترین برنامه‌های اداره کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه در فصل گرما اعلام کرد.
سال گذشته 40 پرونده برای افرادی که اقدام به کشتار غیرمجاز دام می کردند تشکیل و به دستگاه قضایی فرستاده شد.
در برخی مناطق روستایی به ویژه حاشیه راه های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد برخی افراد سودجو اقدام به کشتار دام می کنند که در این میان روستای تنگاری در 25 کیلومتری یاسوج بیشترین آمار کشتار غیرمجاز دام را دارد.

خبرنگار: حسین خدمتی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
7531/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.