غلام محمد زارعی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه وزیر نفت در سفر پنج شنبه هفته گذشته خود به استان کهگیلویه و بویراحمد، این مجوز را صادر کرد افزود: با صدور مجوز تأمین خوراک کارخانه پتروشیمی بویراحمد، گام ارزشمند دیگری برای تحقق مجتمع بزرگ پتروشیمی بویراحمد برداشته شد.
وی اظهار داشت: دولت و سرمایه گذار بخش خصوصی این طرح بزرگ برای به ثمر نشستن آن از هیچ تلاشی دست بر نمی‌دارند.
وی با بیان اینکه احداث پتروشیمی در بویراحمد هم در مرحله اجرا و هم پس از بهره برداری، تحولی بزرگ درزمینهٔ اشتغال در منطقه ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: برای احداث این مجتمع تمامی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد به‌مثابه بسیاری از نقاط کشور از مشکل بیکاری رنج می‌برد، تصریح کرد: برای حل مشکل بیکاری در استان باید چند واحد صنعتی بزرگ ساخته شود و پتروشیمی بویراحمد یکی از مهم‌ترین واحدهای صنعتی بیش از 2 هزار شغل ایجاد خواهد کرد.
زارعی افزود: میزان سرمایه گذاری این طرح هفت هزار و 270 میلیارد تومان پیش بینی شده است.
وی تأکید کرد که بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور که توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود در بویراحمد احداث می‌شود و قرارگیری محصولات تولیدی پتروشیمی بویراحمد در زنجیره ارزش پتروشیمی یعنی صنایع و محصولات پایین دستی پتروشیمی آن را برجسته کرده است.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی، خوراک گاز را از مهم‌ترین نیازهای پتروشیمی‌ها دانست و اظهار کرد: خوراک گاز پتروشیمی بویراحمد از محل خطوط لوله گاز سراسری که از منطقه بویراحمد و دنا می‌گذرد تأمین می‌شود و با اخذ مجوز خوراک در سفر هفته گذشته وزیر نفت؛ در این زمینه هیچ مانعی پیش روی ساخت پتروشیمی بویراحمد قرار ندارد.
زارعی بیان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد همواره از پتانسیل‌هایی چون نفت و گاز و عبور خطوط لوله سراسری گاز سخن به میان می‌آید که برای بالفعل کردن و استفاده از این ظرفیت نیاز به ایجاد صنایع پایین دستی نفت و گاز مانند پتروشیمی دارد.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که تاکنون هیچ پروژه‌ای در مقیاس پتروشیمی بویراحمد در کهگیلویه و بویراحمد طراحی نشده است،.
وی یکی از ویژگی‌های این مجتمع را عدم وابستگی به اعتبارات دولتی دانست و خاطرنشان کرد: احداث و به سرانجام رسیدن این مجتمع پتروشیمی نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها، ادارات، مردم و سرمایه گذار بوده و البته تاکنون هم همکاری‌های خوبی در این زمینه وجود داشته است.
مجوز احداث مجتمع پتروشیمی شهرستان بویراحمد در سفر اسفندماه سال 1395 معاون اول رئیس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان صادر شد.
مجتمع پتروشیمی بویراحمد در منطقه سقاوه بویراحمد که در آینده منطقه ویژه پتروشیمی خواهد شد احداث می‌شود و فاصله آن از خط لوله تأمین خوراک گاز نزدیک به 1.5 کیلومتر است.
میزان اشتغال‌زایی این مجتمع پتروشیمی 2 هزار نفر است و خوراک آن به میزان سالیانه سه میلیارد و 200 میلیون مترمکعب گاز طبیعی از خطوط لوله سراسری موجود در سطح شهرستان تأمین خواهد شد.
پتروشیمی بویراحمد پس از بهره برداری قادر است که سالیانه 121 هزار تن بنزین پیرولیز، 59 هزار تن گاز مایع، 20 هزار تن اتیلن، 501 هزار تن پروپیلن، 501 هزار تن پلی پروپیلن،60 هزار تن انیدرید مالئیک و یک میلیون و 600 هزار تن متانول تولید کند.
خبرنگار: مسعود علیزاده ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
1662/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.